Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs
Možete li da nam malo približite ceo koncept Retail Akademije, otkrijete kako su predavanja izgledala, da li je bilo i teorijskih i praktičnih delova, ko su bili edukatori?
Darko Džogaz, direktor distributivnog centra: Retail Akademija je dizajnirana sa posebnom pažnjom, uzimajući u obzir sve razvojne potrebe polaznika i jasan cilj u domenu edukacije i daljeg razvoja znanja i veština. Koncept akademije podrazumeva teorijski i praktični deo, koji su kreativno oblikovani u kompaktnu celinu, pa je efekat očigledan – učenje i razvoj kroz svaku prezentaciju, lekciju, primer i vežbu. Poseban utisak ostavila je specijalno dizajnirana praktična vežba upravljanja kompanijom kroz donošenje strateških odluka i praćenje uticaja na rezultate poslovanja, kroz šta smo osvestili povezanost različitih aspekata poslovanja i značaj sveobuhvatne analize prilikom donošenja odluka. Program je realizovan uz vođstvo Richarda Cuthbertsona, profesora doktora i direktora istraživanja na Oxford Univerzitetu, kao i Graemea Kirkupa, Senior Vice Presidenta u CESIM-u. Edukatori su bili i globalni lideri naše kompanije na čelu sa predsednikom i CEO Ahold Delhaize grupe, Frans Mullerom. Upravo je izbor edukatora dao potpun efekat akademiji i doprineo da rezultati budu izuzetni, a svi polaznici puni pozitivnih utisaka i novih znanja.
Ako ste imali priliku da radite na praktičnim zadacima, koji zadatak vam je bio najzanimljiviji i zašto?
Marina Mateković, Direktorka marketinga i razvoja formata: Na Retail Akademiji 2024 učestvovali smo u simulaciji upravljanja maloprodajnim objektima. Kroz ovaj program radili smo na izazovima kao što su optimizacija troškova, prilagođavanje asortimana i strateški rast, dok su naši rezultati prolazili detaljne evaluacije CESIM stručnjaka. Simulacija je zahtevala balansiranje između rasta i profitabilnosti, što je istovremeno testiralo našu agilnost i strateške veštine da odgovorimo na postavljene izazove. Posebno je bilo inspirativno učiti od ovih vrhunskih stručnjaka, čiji su saveti dodatno obogatili naše iskustvo. Ovo iskustvo je zaista bilo dragoceno i inspirativno za ceo naš tim.
Šta je na Vas ostavilo najveći utisak i da li postoji neki deo programa koji ste već implementirali u svakodnevni posao?
Tijana Savić, direktorka finansijskog servisnog centra: Retail akademija je za mene predstavljala novo i dragoceno iskustvo, kao i priliku da se razmene najbolje prakse sa kolegama iz različitih zemalja. Imali smo jedinstvenu mogućnost da saznamo više o značaju maloprodaje u globalnoj ekonomiji, ali i o važnosti stvaranja psihološki bezbednog okruženja za svakog zaposlenog. Svedoci smo stalnih, velikih i brzih promena koje direktno utiču na naše poslovanje, a kroz program je uspešno integrisana strategija “Rastimo zajedno” sa svakodnevnom maloprodajnom praksom. Poseban utisak na mene ostavili su korporativni lideri Ahold Delhaize-a, koji su svojom autentičnošću i bogatim iskustvom pružili uvid u šire strateške ciljeve kompanije.
Kada govorimo o internacionalnim programima, koji su kreirani od strane globalne Ahold Delhaize kompanije, onda je Retail Academy pandan Olimpijskim igrama u svetu sporta. |
Koji je vaš najvažniji uvid ili lekcija koju ćete preneti svom timu nakon povratka u Srbiju?
Maja Zivčević, direktorka za nekretnine i upravljanje imovinom: Jedna od ključnih tema na Retail Akademiji bila je važnost prilagođavanja promenama, što je osnova za uspeh u našem biznisu danas. Rad u maloprodaji zahteva sposobnost brzog prepoznavanja i reagovanja na promene, kako na površini – kroz strategije, procese i strukturu, tako i u dubljim slojevima – kroz emocije poput puštanja starog, suočavanja sa nesigurnošću i stvaranja novih početaka. Ovo je jedna od važnijih lekcija koju ću preneti svom timu, jer verujem da zajedno možemo prevazići svaki izazov i nastaviti da rastemo. Naš zajednički put, od trenutka hitnosti do stvaranja novih prilika, može biti lakši kada svi razumemo i prihvatimo ovaj proces.
Na koje konkretne veštine i znanja ste se fokusirali tokom Akademije, i kako će vam to pomoći u budućnosti?
Filip Nešić, direktor strategije operacija i operativne izvrsnosti: Sve teme i radionice u kojima smo imali prilike da učestvujemo, kao i interakcije sa predavačima i učenje na njihovim ličnim primerima šta znači biti lider za budućnost, ostavile su veoma snažan utisak na tim, a posebno dve. To su upravljanje promenama i storytelling. Kao budući lideri, jedna od glavnih odgovornosti je kreiranje, prenošenje i sprovođenje vizije neke bolje budućnosti, a ove dve veštine su esencijalne kako bismo ih mogli preneti i našim timovima tako i našim stakeholderima, pa i našoj javnosti i društvu, za koje sve kao lideri snosimo odgovornost.
O AKADEMIJI Ovaj program predstavlja dugogodišnju tradiciju od 1999. godine. Fokus programa je na maloprodajnim praksama. Okuplja odabranu grupu lidera iz Ahold Delhaize brendova na intenzivnom jednomesečnom programu tokom kog se upoznaju sa strategijom "Rastemo zajedno" i unapređuju svoje liderske veštine u maloprodaji. Neki od ciljeva učenja na Akademiji su: pružanje uvida u najnovije trendove i prakse u industriji, bolje razumevanje strategije "Rastemo zajedno", podrška u razvoju ključnih liderskih sposobnosti, kao i mogućnost izgradnje interne mreže sa kolegama i vodećim poslovnim liderima iz celog sveta. |
Koje najnovije trendove u maloprodaji ste otkrili tokom programa i kako mislite da ih primenite u poslu?
Ivana Ječmenica, direktorka komercijalnih poslova: Uzbudljiva revolucija u svetu maloprodaje, konstanta unapređenja i stalne inovacije transformišu maloprodaju. Jedna od najuočljivijih promena je ubrzana migracija ka online kupovini. Istovremeno, porasla je potražnja za personalizovanim iskustvima kupovine – potrošači žele personalizovane ponude i prilagođenu komunikaciju, kao i brže isporuke. Convenience je postao ključan u maloprodajnom iskustvu. Bilo da se radi o besprekornim omnichannel iskustvima, različitim opcijama plaćanja ili teži se pronalasku načina da kupovina bude što lakša i manje stresna, u skladu sa potrebama savremenog potrošača. Kako bismo unapredili customer journey, počinje se sa korišćenjem AI tehnologije, koja je neophodna za pružanje superiornog korisničkog iskustva. Važno je napomenuti da AI nije namenjena da zameni ljude, stručnjake i eksperte u maloprodaji, već predstavlja moćan alat za unapređenje njihovih performansi.
Rad u maloprodaji zahteva sposobnost brzog prepoznavanja i reagovanja na promene, kako na površini – kroz strategije, procese i strukturu, tako i u dubljim slojevima – kroz emocije poput puštanja starog, suočavanja sa nesigurnošću i stvaranja novih početaka. Ovo je jedna od važnijih lekcija koju ću preneti svom timu, jer verujem da zajedno možemo prevazići svaki izazov i nastaviti da rastemo. |
S obzirom na to da ste imali priliku i da razmenite iskustva sa kolegama iz drugih zemalja, šta biste rekli – šta je ono čime se naša maloprodaja može pohvaliti, a u kom segmentu su joj potrebna unapređenja?
Dušan Međedović, direktor HR biznis servisa: Naše prodavnice krasi visok kvalitet usluge i raznovrsna ponuda proizvoda. To nam omogućava da se povežemo sa širokim spektrom kupaca. Ipak, verovatno bismo mogli da se još više fokusiramo na digitalizaciju i primenu novih tehnologija. Korišćenjem podataka za personalizaciju ponude sigurno ćemo poboljšati korisničko iskustvo i omogućiti bolje zadovoljenje različitih potreba kupaca. Takođe, još veća integracija inkluzivnosti i različitosti u ponudi stvoriće šire tržište i poboljšati našu konkurentnost, posebno u segmentu lokalnih i svežih proizvoda, zdrave hrane i private robne marke. Razvijanjem ovih oblasti, verujem da bismo mogli bolje odgovarati na sve izazove i zahteve tržišta.
Koliko su ovakve internacionalne edukacije važne za razvoj lidera i na koji način će Vama lično ovo što ste naučili pomoći u svakodnevnom poslu?
Dušica Ivanović, direktorka HRBP-a za operacije, lanac snabdevanja i digital: Naša kompanija posvećuje veliku pažnju edukaciji zaposlenih na svim nivoima. Bogat portfolio razvoja i edukacije obuhvata veliki broj razvojnih programa namenjenih svim zaposlenima, počev od rukovodećih pozicija u našim prodavnicama, preko programa za sve nivoe liderstva u ostalim sektorima naše kompanije. Naši programi postali su već prepoznatljivi kako kod naših zaposlenih tako i na tržištu. Kada govorimo o internacionalnim programima, koji su kreirani od strane globalne Ahold Delhaize kompanije, onda je Retail Academy pandan Olimpijskim igrama u svetu sporta. I zaista možemo da iskoristimo Olimpijske igre kao metaforu kada opisujemo koncept, ali i značaj ove globalne, internacionalne edukacije. Ona predstavlja krunu u karijeri jednog lidera i jedan od završnih “ispita zrelosti” lidera. Na jednom mestu okuplja top lidere iz svih članica AD širom sveta, i kroz intenzivan, ali veoma dobro izbalansiran program pruža vrhunsku edukaciju. Svaki segment akademije donosi nešto novo, a posebno se može izdvojiti idealan miks formalnog učenja, interaktivnih vežbi, naučnog pristupa i panel diskusija sa članovima AD borda. Svoje olimpijske trofeje ponosno čuvamo kao uspomenu sa akademije, a stečena znanja nesebično delimo sa svojim kolegama i članovima timova, čineći tako našu kompaniju boljim i lepšim mestom za rad.