Autor: Melani Cipot, Focus Research South East, Predstavništvo Beograd, m.cipot@focusmr.com
U decembarskom InStore izdanju, za rubriku Osvrt na kategoriju: Toalet papir, pripremili smo analizu promotivnih aktivnosti po proizvođačima, trgovcima i cenama, za period od januara do septembra 2024. i 2023. godine.
Prvi dijagram daje uvid u oglašavanje Top proizvođača. Na prvom mestu je Drenik, sa 43,4% koji i ove godine beleži vrednosni porast u kvalitetu oglašavnja u FMCG lifletima. Sledi Essity čiji je udeo gotovo 17%. Udeo svih privatnih robni marki beleži manji pad u poređenju sa istim periodom prethodne godine. Odmah zatim je Lpb promet sa 7,7%, Megatrade 4,4% i Paloma sa 4%. Osim PL-a, oglašavalo se 30 proizvođača, sa skoro 70 robnih marki, u skoro 3.000 objava u 2024. godini.
Drugi dijagram nam pruža uvid u udeo oglašavanja pojedinačnih proizvođača kod odabranih trgovaca. Drenik drži svoj primat sa više od 50% vrednosnog udela kod trgovaca Fortuna, Lilly, Gomex, Roda, Idea i DTL-a. Essity je najveći udeo zabeležio kod Super Vera - 46,1%, Lpb promet sa brednom Camelia sa 31,1 % kod Aroma marketa, Megatrade kod Arome sa 20,9% udela. Paloma sa više od 20% udela kod Maxija i Lilly-ja. Svojoj privatnoj robnoj marki najveću vrednost je dao Lidl – više od 60%, zatim Maxi i Univerexport.
Treći dijagram pruža uvid u cene. Dok one u određenim kategorijama još uvek divljaju, u kategoriji toalet papira, čiji je najoglašavaniji proizvod pakovanje od 10 rolni, one su se stabilizovale, odnosno zabeležen je čak njihov pad od 10 odsto u prva tri kvartala ove, u odnosu na isti period prošle godine.
O kompaniji i istraživanju Focus Research je jedna od vodećih agencija u Evropi koja se bavi ispitivanjem tržišta i savetovanjem. Svojim klijentima već 30 godina u 35 evropskih zemalja prosleđuje podatke, sistemska i programska rešenja za obradu podataka. U Focusu se kontinuirano prate svi trendovi u oglašavanju, što se tiče regiona jugoistočne Evrope, najveća fokusiranost je na kvalitativnim i kvantitativnim analizama trgovačkih lifleta. Udeli se temelje na GAV - bruto oglašivačkoj vrednosti. Veću vrednost imaju objave koje su pozicionirane na prvoj strani, sa većom slikom i u lecima sa visokim bruto dometom. Rezultat je, naravno, taj da time doprinose većem kvalitetu promocije jer su one vidljivije potrošaču, i samim tim ostavljaju veći efekat na njega. |