Autor: Ana Kovačević, YouGov
U fokusu ovog istraživanja je kupovina slanih grickalica u domaćinstvima u Srbiji u periodu od maja do septembra 2024. godine. Analizirana kategorija uključuje čips, krekere, flips, kokice, orašaste plodove, semenke, grisine, perece, pirinčane i kukuruzne galete i slično.
Tokom posmatranog petomesečnog perioda, 98% domaćinstava je barem jednom kupilo slane grickalice, pri čemu frekvencija kupovine iznosi 17 puta, odnosno tri puta mesečno. Uz to, zabeležen je rast ukupne kupljene količine analizirane kategorije u odnosu na isti period prethodne godine i on iznosi 6%.
Supermarketi predstavljaju maloprodajni format u kome se słane grickalice najviše kupuju - od ukupne kupljene količine navedene kategorije, skoro četvrtina se kupi u ovom formatu. Ipak, njihovo količinsko učešće opada u odnosu na isti period 2023. godine. Slede minimarketi sa udelom od 23% i diskontni lanci, čije učešće raste i dostiže 22%. Tradicionalne prodavnice odnose 17%, hipermarketi 7%, a specijalizovane prodavnice 4%. Svetofor se izdvojio kao trgovački lanac sa najvećom lojalnošću kupaca u posmatranoj kategoriji.
Među različitim segmentima pakovanih slanih grickalica, grisine ostvaruju količinsko učešće od 18%, flips ima udeo od 17%, dok čips od krompira beleži 16%.
Na tržištu pakovanih slanih grickalica, tri vodeća brenda zajedno generišu 23% ukupne kupljene količine kategorije, a to su, po abecednom redosledu: Chipsy, Smoki i Trik. Dodatno, lojalnost vodećem brendu iznosi 12%, dok Chipsy predstavlja brend sa najvećom lojalnošću kupaca u kategoriji slanih grickalica.
Količinsko učešće trgovačkih marki pada na 17% u posmatranom periodu, dok lojalnost ovim markama iznosi 22% (podaci se odnose na pakovane proizvode, ne na rinfuznu robu). Drugim rečima, od ukupne količine slanih grickalica koje kupci trgovačkih marki kupe, nešto više od petine čine navedene marke. Udeo proizvoda kupljenih na promociji raste u odnosu na isti period 2023. godine i dostiže 28%.
O YouGov Panelu domaćinstava Ponosimo se time što smo partner od poverenja za FMCG industriju kada se radi o pružanju važnih shopper insight-a. Obezbeđujemo ključne informacije o tome ko kupuje šta, gde, koliko, koliko često i zbog čega kupuje ili ne kupuje. Sa našim visokokvalitetnim podacima koje konstantno prikupljamo, konsaltingom i ekspertizom, pomažemo našim klijentima u kreiranju vrhunskog iskustva kupaca na svakom od stadijuma tokom shopper journey procesa. Kontinuirano pratimo ponašanje kupaca na različitim lokacijama gde oni obavljaju svoje kupovine, što nam omogućava da izmerimo njihov „footprint” i našim klijentima obezbedimo iscrpan pregled i dubinsko razumevanje, kako prošlih, tako i sadašnjih i budućih ponašanja i motivacije kupaca. Više informacija na linku. |