Summi1
Summit2

NielsenIQ RMS: Slane grickalice najprodavanije u supermarketima

VKK - Slane grickalice

Analize

16.01.2025

Slane grickalice su jedna od zdravo rastućih kategorija sa 10,4% vrednosnog i 4,4% količinskog rasta na godišnjem nivou, u odnosu na prethodno razmatrani period. Pri tome, rast generišu kategorije pereca i štapića, krekera, kao i čipsa, dok najmanju stopu nominalnog rasta ima kategorija kokica sa 3% vrednosnog rasta, u odnosu na posmatrani period prethodne godine

Autor: NIQ (NielsenIQ)

Foto: Pexels/Kenneth Surillo

 

Brz način života, konstantna gužva i želja da se što više obaveza uklopi u toku dana, često dovode do toga da većina ljudi skraćuje svoje pauze i opredeljuje se za što brže opcije za ishranu. Zahvaljujući velikoj rasprostranjenosti maloprodajnih objekata, svima dostupne grickalice neretko predstavljaju alternativu koja daje dovoljnu količinu energije na kratak period i, samim tim, vrlo su čest izbor u pomenutim situacijama. Iako česta zamena za obroke, slane grickalice se konzumiraju i u drugim prilikama, poput druženja, gledanja utakmica i filmova, kao i na proslavama.

U prilog čestom konzumiranju ovog izvora energije, govore i podaci NielsenIQ (NIQ) RMS panela maloprodaje, za period od decembra 2023. do novembra 2024. godine, koji pružaju uvid u stanje na tržištu kroz sve kategorije koje su deo NIQ maloprodajnog panela. Analizirane su kategorije čipsa, ekstrudera, krekera, pereca i štapića, te kokica, od kojih najveći udeo zauzimaju čipsevi sa ukupnih 37% udela u ukupnoj vrednosnoj prodaji. 

Slane grickalice su jedna od zdravo rastućih grupa kategorija, s 10,4% vrednosnog i 4,4% količinskog rasta na godišnjem nivou u odnosu na prethodno razmatrani period. Pri tome, rast generišu kategorije pereca i štapića, kao i čipsa, dok najmanju stopu nominalnog rasta ima kategorija kokica sa 3% vrednosnog rasta, u odnosu na posmatrani period prethodne godine. 

Zanimljiva činjenica, takođe, jeste da je kategorija kokica u proteklom periodu zabeležila vrednosni rast od 3%, a istovremeno količinski rast od 0,9%, što pokazuje da inflacija i dalje postoji i da vrednosni rast ne znači nužno i povećanu količinsku prodaju. Uz ovu kategoriju, zanimljive su i kategorije ekstrudera i krekera koje su ostvarile vrednosni rast od 8,4%, odnosno 8,1%, uz promenu u količinskoj prodaji od 0,5%, odnosno 3.3% rasta u odnosu na isti period prethodne godine.

Kada je reč o prodaji slanih grickalica po regionima u Srbiji, ona je približno ravnomerno raspoređena. Može se primetiti da se ovakvi proizvodi najčešće kupuju u Vojvodini (29,1%), dok drugo mesto zauzima beogradski region (25,5%) udela, praćen centralnim jugiostočnim (23,9%) i centralnim zapadnim (21,5%) regionom. 

Pregledom prodaje kategorija kroz različite kanale uočava se da se sve kategorije slanih grickalica najviše prodaju u supermarketima veličine između 301 i 2.500 metara kvadratnih. 

Analizom kategorije pereca uočava se da top pet proizvođača čini 97,6% udela u vrednosnoj prodaji cele kategorije, a oni su (abecednim redosledom): Alka co SRL, Jaffa fabrika biskvita Crvenka, Marbo Product, SL Takovo, Štark i privatne robne marke.

U kategorijama čipseva, kokica i ekstrudera, top pet proizvođača predstavlja 90,2% udela u vrednosnoj prodaji cele kategorije. Top pet proizvođača ovih kategorija su Chips Way, Intersnack, Marbo Product, PepsiCo, Štark i privatne robne marke poređane abecednim redosledom.

Što se tiče kategorije krekera, procenat udela top pet proizvođača u ukupnoj kategoriji iznosi 90,6% i njih predstavljaju Bambi, Delicious Food, Jaffa fabrika biskvita Crvenka, Mondelez International, SL Takovo i privatne robne marke, abecednim redosledom. 

 

Okvir: O istraživanju:

NielsenIQ retail audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima koristeći elektronske podatke, gde se pored prodaje u okviru nacionalnih i lokalnih maloprodajnih lanaca izveštava mesečna prodaja kompletnog tržišta na osnovu podataka reprezentativnih uzoraka prodajnih mesta za kanale koji se prate. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, učešću na tržištu, prosečnoj ceni kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Prikupljeni podaci se koriste za pregled trendova FMCG tržišta i prikaza ponašanja potrošača. Kanali čiju prodaju NIQ prati su: hipermarketi, supermarketi, velike, srednje i male prodavnice, drogerije, diskonteri, kiosci, paviljoni i benzinske stanice.