IN STORE  in your country  
SRBIJA
Srbija
09.08.2021.

KOLUMNA PONEDELJKOM

Ivan Stefanović, rukovodilac Sektora za konsalting, Deloitte Srbija: Kupovina mesa online, prilika za novi poslovni model?

Da li biste kupovali meso i morske plodove putem interneta? Svi smo primetili da su nam se brojne životne navike promenile, u odnosu na period pre pandemije, pa tako i one koje se odnose na kupovinu, pripremu namirnica i odnos prema zalihama sveže hrane.

Piše: Ivan Stefanović, rukovodilac u Sektoru za konsalting, Deloitte Srbija

Kako su restorani bili dugo zatvoreni ili radili ograničenog kapaciteta, brojni potrošači su se jednostavno okrenuli obedovanju kod kuće i pripremi hrane u kućnim uslovima. Deloitte-ovo istraživanje “Budućnost svežih prehrambenih proizvoda”, sprovedeno na globalnom nivou, otkriva da sedam od 10 ispitanika kod kuće jede više mesa i morskih plodova, kada već ne mogu da večeraju u restoranu. Kada uzmemo u obzir to da se polovina ispitanika izjasnila da oseća nelagodu kada treba da ode u prodavnicu, a dva od tri su zabrinuta da li će njihovog omiljenog mesa ili morskih plodova biti na zalihama kada to učine, dolazi se do zaključka da bi trgovci trebalo više pažnje da posvete direktnoj prodaji ovih proizvoda putem interneta.

Ali postavlja se pitanje ko uopšte želi da kupuje meso online? U istraživanju smo identifikovali arhetip „savremenog potrošača“ koji je spremniji da kupuje hranu preko interneta od drugih. Reč je uglavnom o mlađim porodicama, koje su finansijski dobrostojeće i žive u urbanim sredinama. Što se tiče mesa i morskih plodova, dva od tri milenijalca i pripadnika generacije Z su zainteresovani za kupovinu te vrste proizvoda onlajn, što je otprilike dvostruko više nego što je slučaj sa starijim potrošačima u našoj anketi.

Ipak, meso je vrlo kvarljiv proizvod i da bi se adekvatno otpremilo do potrošača, mora se prevoziti smrznuto i u zaštitnoj ambalaži. Što se tiče ova dva faktora, naši podaci ukazuju na veliku razliku u načinu na koji potrošači gledaju na meso i plodove mora u poređenju sa drugim prehrambenim proizvodima, što može pružiti prednost direktnoj ponudi ovih proizvoda potrošačima putem interneta. Iako velika većina ispitanih potrošača smatra da je sveža hrana po svojim zdravstvenim svojstvima superiornija od smrznute, na pitanje o mesu i morskim plodovima, većina potrošača kaže da je smrznuta jednako dobra kao i sveža.

Osim toga, devet od 10 anketiranih potrošača reklo je da im je pakovanje radi sprečavanja kontaminacije važno kod kupovine hrane, a dva od tri da žele da meso i morski plodovi imaju posebnu zaštitnu ambalažu.

Ovi nalazi sugerišu da se smrznuto meso i morski plodovi isporučeni u zaštitnom pakovanju mogu smatrati ekvivalentima svežim proizvodima, što je dobra vest za model direktne prodaje putem interneta.

Pandemija je ubrzala trendove u mnogim industrijama, uključujući prehrambene proizvode. Direktna prodaja putem interneta omogućava kompanijama da izgrade direktan odnos sa kupcima i prikupe važne podatke o njihovoj interakciji. Takođe stvara mogućnosti za nove strategije usredsređene na spajanje ili razdvajanje proizvoda, veličine pakovanja, cene i modele zasnovane na pretplati. S obzirom na promene kod potrošača i nužno ubrzanje digitalne transformacije, čini se da je sada pravi trenutak za strateško razmišljanje o novim poslovnim modelima.

Pokrenuli smo novu rubriku, simbolično nazvanu Kolumna ponedeljkom, jer bismo želeli da početak svake radne nedelje bude obeležen pozitivnim pričama, konstruktivnim predlozima i korisnim zaključcima naših kolumnista. Nadamo se da će kolumne mnogima od vas dati vetar u leđa i inspirisati vas na nove poduhvate!

Ako želite da podelite vaše stavove u okviru ove rubrike sa našim čitaocima, možete nas kontaktirati na mejl: milica@instore.rs.

-