IN STORE  in your country  
SRBIJA
Srbija
06.06.2019.

Neophodan javni registar proizvođača kafe i veća kontrola

Andrej Bele, direktor Strateškog poslovnog područja Kafa u kompaniji Atlantic Grupa u intervjuu za eKapiju govori o situaciji na tržištu kafe...

Nijedno srpsko domaćinstvo ne može da zamisli dan bez kafe. U Srbiji danas postoji više od 300 registrovanih proizvođača ili uvoznika kafe, a jedan od najvećih, sa udelom od gotovo 53% na tržištu, jeste Grand kafa.

Tradicionalna crna kafa, linija Black’n’Easy, Barcaffè... samo su neki od brendova koji osvajaju ljubitelje kafe Srbije i zemalja regiona. A kakva je situacija na tržištu kafe i da li je uvođenje akciznih markica unelo red na tržište, za eKapiju otkriva Andrej Bele, direktor Strateškog poslovnog područja Kafa u kompaniji Atlantic Grupa.

Kakva je trenutno situacija na tržištu kafe u Srbiji?

Grand kafa u poslednjih nekoliko godina nastoji da u saradnji sa državom doprinese većoj transparentnosti i odgovornijem poslovanju na tržištu kafe u Srbiji. Mogu da kažem da zahvaljujući primeni akciznih markica tokom prošle godine, pomak sigurno postoji. Danas ćete u prodaji teško naći kafu bez akcizne markice, ali moram da dodam, da su nam ipak potrebni i dodatni koraci. Pre svega, neophodno je postojanje javnog registra proizvođača kafe, zatim veća kontrola i definisanje jasnih kriterijuma za njihovo registrovanje, kao i isticanje jasne deklaracije na svakom pakovanju kafe. Samo tako možemo biti sigurni da su naši potrošači zaštićeni. Međutim, imajući u vidu činjenicu da veliki proizvođači zauzimaju više od 80% tržišta, među kojima Grand kafa ima gotovo 53% tržišnog udela, želeo bih da istaknem da je kafa na srpskom tržištu generalno dobrog kvaliteta.

Zahtev za uvođenje markica na kafu u Srbiji potekao je upravo od Grand kafe. Koja je bila osnovna ideja te inicijative?

Naša odgovornost kao najvećeg proizvođača kafe u regionu je da poštujemo najsavremenije evropske standarde kvaliteta i da se pridržavamo svih nacionalnih pravilnika i propisa industrije u kojoj poslujemo, a želimo i da podstaknemo druge proizvođače da nas slede. Osnovna ideja inicijative koju smo pokrenuli je da akcizna markica bude potvrda legalnih tokova uvoza i porekla kafe, a samim tim i jedan od načina suzbijanja nelojalne konkurencije i sivog tržišta. Takođe, zalažemo se za jasno definisane kriterijume za dodelu akciznih markica i transparentnost u isticanju informacija na deklaracijama, čime bi se potrošačima ukazalo na razlike u kvalitetu kafe i proizvoda od kafe koji se nalaze na našem tržištu.

Na taj način želimo da se uspostave visoki standardi proizvodnje i kontrole kvaliteta, koji su ujedno i jedan od osnovnih postulata poslovanja Grand kafe. Međutim, na srpskom tržištu i dalje može da se nađe neadekvatno deklarisana kafa, nedefinisanog sastava i porekla, pa je bezbednost proizvoda i dalje izazov za potrošače. Naravno, surogati su dozvoljeni, ali ako nisu navedeni u deklaraciji, to potrošača može da dovede u zabludu zbog odnosa cene i kvaliteta, ali isto tako može da bude opasno po zdravlje. Zato je konstantna edukacija potrošača veoma važna, kako bi oni bili bezbedni, ali i svesni kako se postiže kvalitet.

Da li se na tržištu vide efekti primene Zakona o akcizama, primećujete li neku promenu?

Na žalost, ne mogu reći da imamo potpuno jasan uvid u rezultate. Razlog je upravo to što ne postoje dovoljno jasni kriterijumi za registrovanje pržioničara. U trenutnoj situaciji, svako ko proizvodi kafu, bilo da to radi u modernoj i potpuno opremljenoj fabrici kao mi, ili na neadekvatnom mestu za proizvodnju, može da se registruje kao proizvođač kafe. U celoj toj priči postavlja se pitanje kvaliteta takvog proizvoda za čiju proizvodnju ne postoje ni minimalni sanitarno-tehnički i higijenskiuslovio bezbednosti hrane, i mi se upravo zalažemo da HACCP standard bude minimalni osnovni preduslov da bi se neko registrovao kao proizvođač kafe. Osim toga, pojedini proizvođači, kao što sam rekao, ne ističu jasno deklaraciju na proizvodu, niti na prednjoj strani kesice, tako da potrošači ne mogu sa sigurnošću da znaju šta konzumiraju. To je još jedan razlog zbog koga nastojimo da pružimo podršku nadležnim organima kroz ekspertizu i dugogodišnje iskustvo koje imamo, kako bismo zajedno došli do najboljeg rešenja za potrošače.

Kompanija Atlantic Grupa posluje i u regionu. Kakvo je tržište kafe u okolnim zemljama?

U suštini, naš region u pogledu kafe je još uvek dosta tradicionalan, još uvek dominira sveža mlevena kafa, međutim, dugoročno gledano, ta kategorija polako pada, potrošači se okreću globalnim novitetima i usvajaju savremene trendove. Uopšteno govoreći, u zapadnom delu regiona potrošači preferiraju nežnije mešavine, dok istočnije vole jaču kafu, a tako su složeni i naši brendovi. U segmentu espresso kafe mi smo s brendom Barcaffè prisutni u čitavom regionu sa posebnim mešavinama za svako od tržišta. U konačnici SPP kafa se sa 21,4% učešća i 150 mil EUR prihoda od prodaje ističe kao najveća pojedinačna kategorija Atlantic Grupe, a time smo u 2018. godini učvrstili vodeću poziciju najvećeg proizvođača kafe u regionu.

U tom smislu, temelj poverenja je istančan pristup tržištu u nastojanju da konstantno osluškujemo i inspirišemo naše potrošače da uživaju u svom omiljenom napitku - na vlastiti način, prilagođeno njihovom stilu i životnim navikama. Zahvaljujući takvom našem pristupu, Grand kafa je brend broj jedan u Srbiji gde naši brendovi zadržavaju dominantnu poziciju, u Bosni i Hercegovini Grand kafa nastavlja da jača vodeću poziciju u kategoriji sveže mlevene kafe, a u Makedoniji uspešno odolevamo velikim pritiscima lokalne konkurencije.

Kompletan intervju možete pogledati na linku.

Izvor i foto: ekapija.com

-