IN STORE  in your country  
SRBIJA
Vodič kroz kategoriju
09.12.2020.

Panel maloprodaje Nielsen Retail Audit: Podaci o prodaji slatkiša

Slatki program: Čokoladne table, namazi i keks za svaku priliku

Najveće učešće u prodaji ima mlečna čokolada i iznosi 83,8%, crna 5,3% i potom sledi mlečna bela sa 5,2%... Tzv. beli i crni namazi imaju 61,7% u ukupnoj prodaji, potom sledi samo kakao sa 36,5%, dok samo beli namaz ima 1,8% učešća u ukupnoj prodaji… Najprodavaniji ukusi keksa su: bez dodatog ukusa sa ostvarenih 93% količinske prodaje, keks sa puterom čini 1,6% količinske prodaje, dok ukus pomorandže ima udeo od 1%

Izvor: Nielsen

Čokoladne table

Svuda u svetu, i u Srbiji, postoje razni tipovi i varijante čokolade, da zadovolje svačiji ukus. Razlikuju se mlečne, crne, bele…

Na osnovu analize tržišta, kojom je obuhvaćen period avgust 2019 – jul 2020, u Srbiji je uočljiv minimalni vrednosni rast prodaje čokoladnih tabli od 1%, u odnosu na prethodno posmatrani period, dok količinski beleži pad od -1,2%, a komadno od -3,1%.

Značajno je navesti da je u vezi sa kanalima preko kojih čokoladne table stižu do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih/srednjih prodavnica i kioska i paviljona, u odnosu na prethodno posmatrani period, u objektima kiosci i paviljoni zabeležen je najveći pad vrednosne (-18,2%), količinske (-18,5%) i komadne (-20,5%) prodaje ovih proizvoda, dok najveći rast beleže hiper i super marketi - vrednosno (3,6%), količinski (2%) i komadno (0,2%)
Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja čokoladnih tabli najveća je u Beogradu– 28,3%, potom centralno-zapadnoj Srbiji 27,6%, Vojvodini 23%, u najmanja je u jugoistočnoj Srbiji 21,2%.

Kada govorimo o najvećim proizvođačima čokoladnih tabli, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći (po abecednom redu): Ferrero, Mondelez, Pionir, SL Takovo, Atlantic Štark. Ovih pet proizvođača zauzima 78,8% vrednosnog i 73,5% količinskog udela u ukupnoj prodaji čokoladnih tabli na srpskom tržištu u analiziranom periodu.

Za analizu prodaje važna je i njihova podela tipu dezerta: najveće učešće u prodaji ima mlečna čokolada i iznosi 83,8%, crna 5,3% i potom sledi mlečna bela sa 5,2%,

U analizu prodaje čokoladnih tabli uključena je i njegova podela po tipu pakovanja: bags učestvuje sa 47,5%, wrapped 30%, boxes 22,6% u ukupnoj prodaji čokoladnih tabli.

Ako posmatramo veličinu pakovanja, najdominantnije pakovanje je pakovanje od 100g sa učešćem od 23,9%, potom 80g i učešćem u prodaji od 16%, 90g sa učešćem od 12,9%. Ostala pakovanja imaju dosta niže učešće u prodaji.

Čokoladni namazi

Za doručak, večeru ili užinu, čokoladni namazi su uvek brzo rešenje ukoliko želimo slatki obrok. Na osnovu analize tržišta, kojom je obuhvaćen period avgust 2019 – jul 2020, u Srbiji je uočljiv rast prodaje čokoladnih namaza u odnosu na prethodno posmatrani period - vrednosno 12,6%, količinski 10,8%, komadno 5,6%.

Značajno je navesti da je u vezi sa kanalima preko kojih čokoladni namazi stižu do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih/srednjih prodavnica i kioska i paviljona, u odnosu na prethodno posmatrani period u objektima hiper/super marketi zabeležen rast vrednosne (15%), količinske (15,5%) i komadne (11,1%) prodaje ovih proizvoda, dok najveći pad beleže kiosci i paviljoni, koji imaju i najmanje učešće u prodaji.

Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja čokoladnih namaza najveća je u Beogradu 33,9%, potom u Vojvodini 26,4%, jugoistočnoj Srbiji 20,1% a najmanja u centralno-zapadnoj Srbiji 19,6%.
Posmatrajući kanale prodaje, vrednosna prodaja najveća je u hiper/super marketima i iznosi 47,9%, slede velike i srednje prodavnice sa učešćem od 35,6% i male sa 16,3%.

Prema podacima agencije Nielsen, za period avgust 2019 – jul 2020, kada je reč o proizvođačima u kategoriji čokoladni namazi – pet brendova koji kumulativno imaju više od 72,4% tržišnog učešća su Catic Co, Ferrero, Paraćinka, Podravka i SL Takovo (poređano abecednim redom).

Za analizu, značajno je napomenuti koji je to ukus najomiljeniji kod srpskog potrošača. Tzv. beli i crni namazi imaju 61,7% u ukupnoj prodaji, potom sledi samo kakao sa 36,5%, dok samo beli namaz ima 1,8% učešća u ukupnoj prodaji.
Najprodavaniji tip pakovanja je činija sa 39%, potom sledi tegla sa 38,3%, kantica sa 16,4% učešća. Čokoladni namazi u čaši imaju 6,1% učešća.
Ukoliko posmatramo veličinu pakovanja, najdominantnije je pakovanje od 400g sa 21,3% učešća, potom sledi pakovanje od 500g sa 16,5%, 750g sa 15,5%, 350g sa 6,8% učešća u ukupnoj prodaji čokoladnih namaza.

Keks i mešovito pakovanje keksa

Bilo da će se naći kao obavezno posluženje kada vam dolaze gosti ili da predstavljaju sladak zalogaj posle ručka ili poslasticu uz kafu, moramo priznati – keks nikada nećemo prestati da volimo. Podaci iz Nielsen RMS panela prodaje za period od avgusta 2019. godine do jula 2020. godine, govore nam o tome kakav keks i mešovita pakovanja keksa se najviše prodaju u Srbiji.
Prodaja keksa i mešovitog keksa u Srbiji raste iz godine u godinu, pa je tako količinska prodaja ovih proizvoda veća za 0,9% u odnosu na prethodnu godinu.

Vrednosna prodaja u Srbiji pokazuje veći rast od količinske i iznosi 2,6%.

Količinska prodaja pada u Vojvodini i centralno-zapadnoj Srbiji, Beograd je zabeležio povećanje za 1,8%, jugoistočna Srbija ima i najveći rast od 3,9%.

Prema kanalima prodaje, keks i mešovito pakovanje keksa prodavali su se manje u kioscima i paviljonima u poređenju sa prethodnom godinom – komadna prodaja pala je za 15%. I ostali formati beleže pad komadne prodaje, ali u nesto nižoj meri.
Po kanalima prodaje, najveća količinska prodaja zabeležena je u hiper/supermarketima (42,1%), zatim u velikim i srednjim prodavnicama (36,9%), malim prodavnicima (19,3%), dok je najmanja prodaja ostvarena u kioscima i paviljonima (1,7%).

Najprodavaniji ukusi ovih proizvoda su: bez dodatog ukusa sa ostvarenih 93% količinske prodaje, keks sa puterom čini 1,6% količinske prodaje, dok ukus pomorandže ima udeo od 1%.

Po tipu pakovanja, vrednosno najprodavanije su kutije (73,2%) i kese (23,6%).

Po gramaži, količinski najprodavanija pakovanja su ona od 150g (18,4% udela u prodaji), 300g (17,5%), 210g (7,8%) i 600g (7,4%).
Top 5 proizvođača koji na tržištu ostvaruju 82,3% vrednosne prodaje, a 78,8% količinske, poređanih po abecednom redu su: Bambi, Jaffa fabrika biskvita Crvenka, Mondelez International, SL Takovo i Atlantic Štark.

-