Summi1
Summit2

NielsenIQ RMS: Sredstva za čišćenje domaćinstva najprodavanija u Beogradu

VKK - Prolećno čišćenje

Analize

12.03.2025

Najveće količinsko učešće u sredstvima za održavanje domaćinstva imaju višenamenska sredstva za čišćenje (28,6%), slede sredstva za čišćenje toaleta (15,9%) i prozora (14,7%), potom abrazivna sredstva (9,7%), sredstva za održavanje prostora u domaćinstvu (9,3%), izbeljivači (7,5%), umeci za čišćenje toaleta (6,8%), sredstva za čišćenje podova (5,4%), sredstva za čišćenje nameštaja (0,6%).

Izvor: NIQ (NielsenIQ)

Čist i uredan dom nije samo dobrodošlica za goste, već mir i zadovoljstvo u svakodnevnom životu. Različita sredstva prilikom čišćenja domaćinstva pomažu nam da održimo higijenu na visokom nivou, a koja sredstva za čišćenje domaćinstva su najprodavanija u Srbiji, pokazuju podaci iz NIQ RMS panela maloprodaje, za period od januara do decembra 2024. godine. 

Što se tiče prodaje sredstava za čišćenje domaćinstva u Srbiji, njihova komadna prodaja porasla je za 6,5%, količinska je porasla u odnosu na isti period prethodne godine za 5,7%, dok je vrednosna prodaja ovih proizvoda zabeležila rast od 7,4%. 

Kanali prodaje, koji se posmatraju u panelu, dele se na hipermarkete, supermarkete, velike prodavnice (uključujući drogerije), srednje prodavnice, male prodavnice, kioske i paviljone. Svi kanali beleže rast vrednosne prodaje, osim hipermarketa. 

Najveći pad u količinskoj prodaji, takođe, beleže hipermarketi sa -10,3%, pad od -7,2% vrednosne prodaje i 8,3% komadne prodaje.  

Usled svega navedenog, najveći udeo u količinskoj prodaji ovih proizvoda imaju velike prodavnice (uključujući drogerije) 39,8%, zatim supermarketi 29,1%, srednje prodavnice sa 13,8%, male prodavnice 11,3% i hipermarketi sa 6% količinskog učešća. 

Posmatrano po regionima, svi regioni beleže vrednosni, količinski i komadni rast. Vojvodina pokazuje rast od 8,1% vrednosne prodaje, 6,5% količinske prodaje i rast od 10% komadne prodaje, Beograd pokazuje rast od 6,1% vrednosne prodaje, 4,8% količinske prodaje i rast od 5,9% komadne prodaje. Zapadna Srbija takođe beleži vrednosni rast od 11,8%, kao i jugoistočna Srbija sa rastom od 3,6%. 
Posmatrano prema udelu prodaje sredstava za čišćenje domaćinstva po regionima, Beograd i Vojvodina vode. Vrednosno učešće u Beogradu iznosi 32,2%, potom sledi Vojvodina sa 26,6%, zapadna Srbija sa 22,4% i jugoistočna sa 18,8%. 

Najveće količinsko učešće u sredstvima za održavanje domaćinstva imaju višenamenska sredstva za čišćenje (28,6%), slede sredstva za čišćenje toaleta (15,9%) i prozora (14,7%), potom abrazivna sredstva (9,7%), sredstva za održavanje prostora u domaćinstvu (9,3%), izbeljivači (7,5%), umeci za čišćenje toaleta (6,8%), sredstva za čišćenje podova (5,4%), sredstva za čišćenje nameštaja (0,6%). 
Kada je u pitanju podela prema formi proizvoda, najprodavanija su tečna sredstva (70,8% količinske prodaje), sredstva u formi gela (10,1% količinske prodaje) i kreme (8%), dok su najmanje količinski prodavana sredstva u formi tableta, maramica, sprejeva i pena, ulja i losiona. 

Kada se posmatraju pakovanja, u kojima se prodaju sredstva za čišćenje domaćinstva, količinski najviše se proda flaša 57,9% i sprejeva 30,5%, dok se količinski najmanje prodaju kese i aerosolovi. 

Prema veličini pakovanja, tri najprodavanija su ona od 750g/ml sa 35,2% količinske prodaje, zatim 1000g/ml sa 23% količinske prodaje, kao i 500g/ml sa 16,9% količinske prodaje.  

Top 5 proizvođača, sa privatnim robnim markama sredstava za čišćenje domaćinstva, zauzimaju 75,9% vrednosne prodaje. Top 5 proizvođača vrednosno (poređanih po abecednom redu) su: Colgate, Henkel, S.C Johnson, Simchem i Unilever i privatne robne marke. 

NielsenIQ (NIQ) retail audit  

NielsenIQ retail audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima, koristeći elektronske podatke, gde se pored prodaje u okviru nacionalnih i lokalnih maloprodajnih lanaca izveštava mesečna prodaja kompletnog tržišta, na osnovu podataka reprezentativnih uzoraka prodajnih mesta za kanale koji se prate. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, učešću na tržištu, prosečnoj ceni kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Prikupljeni podaci se koriste za pregled trendova FMCG tržišta i prikaza ponašanja potrošača. Kanali čiju prodaju NIQ prati su: hipermarketi, supermarketi, velike, srednje i male prodavnice, drogerije, diskonteri, kiosci, paviljoni i benzinske stanice.