Kako bismo detaljnije opisali procedure i samu dodelu Effie Awards Serbia, u nastavku vam donosimo autorske tekstove u kojima su članovi Effie Organizacionog odbora, iz različitih uglova, od agencija do kompanija koje su najčešće zastupljenje u ovom takmičenju, dali svoja razmišljanja i viđenja o ovoj prestižnoj nagradi i njenom značaju.
Kultura efikasnosti kao cilj
Danas će svaka kreativna agencija će reći da je efektivnost izuzetno važna, jer zadatak agencije jeste da zajedno sa klijentima postigne rezultat. Efektivnost je suštinski jedino pravo merilo vrednosti koju kreiramo zajedno – tako znamo da ideje „rade“.
McCann Beograd se, po ovom pitanju, ne razlikuje mnogo. Deo globalne mreže, koja je već tri godine za redom Effie-jeva Mreža godine (Effie's Network of the Year 2018, 2019, 2020), a taj uspeh gradi posvećenost lokanih tržišta, među kojima je i naše.
Međutim, Effie je za nas više od nagrade i slobodno mogu reći da predstavlja ličnu stvar za svakoga u procesu, od samog početka projekta. Uspeh na Effie Festivalu je naš strateški cilj. Za ovu misiju potrebna je saradnja i zajednički trud svih strana – uključivanje svih sektora i van marketinga kompanije, uz razumevanje svoje uloge i načina na koji to mogu učiniti. Isto se odnosi i na agencije u kojima Effie proces treba da počne sa brifom klijenta, a o rezultatu moraju podjednako da brinu svi u lancu.
U petoj godini Effie-ja u Srbiji, čini se da nam je još uvek potrebno masovno edukovanje svih u industriji i strateško pomeranje - od proste postavke KPI-jeva ka građenju istinske kulture efektivnosti. To mora biti misija IAA, Effie Srbija i svih nas koji činimo industriju oglašavanja.
Ako pogledamo dalje u budućnost, pred nama je još jedan važan zadatak. U današnje vreme, od brendova se očekuje da budu deo smislenih promena u životima ljudi, pa samim tim i značajan partner promena u društvu, zbog toga je od izuzetnog značaja uključivanje neprofitnog sektora u građenje kulture efektivnosti. Povećanje broja radova u tzv. neprofitnim kategorijama, koje još uvek nije tako značajno, obaveza je koju ne smemo zanemariti. Hajde da vidimo kako možemo obrazovati i uključiti ovaj sector, kako bi učestvovao u uspehu dokazivanja efektivnosti svojih komunikacija! Potrebno je da im pomognemo da definišu kriterijume, razumeju i koriste alate i tehnike za merenje svojih rezultata.
Kada to budemo uradili, onda ćemo znati da živimo kulturu efektivnosti kojoj doprinosimo svi i to aktivno.
Katarina Pibićević
Strategy & Growth Director, McCann Beograd
Effie Awards Serbia – tek ili već pet godina?
Effie Awards ima u svetu posebno mesto, dugu tradiciju i izuzetan značaj. Effie Awards Serbia je sa nama tek (mada bi neko mogao da kaže i već) pet godina. U izvesnom smislu, mi još uvek pravimo prve korake, u poređenju sa praksama razvijenih evropskih zemalja.
Kada sam prihvatila poziv organizatora da se uključim u rad Organizacionog odbora Effie Awards Serbia, sebi sam postavila zadatak - da svojim pristupom i radom, zajedno sa kolegama, doprinesem izgradnji povoljnije klime za kompanije, agencije i medije, te da zajedno kreiramo i promovišemo efektnije i efikasnije komunikacione proizvode i pristupe. Iza nas je nekoliko meseci rada, sastanaka i aktivnosti.
Tokom perioda od tri meseca, ovaj Organizacioni odbor je potvrdio izbor predsednice i potpredsednika Žirija, radio na promociji i strategiji sponzorstava i finansiranja takmičenja, inicirao i dao podršku organizaciji treninga za pisanje prijava, izabrao žiri Effie Awards i Scorring committee, i započeo pripreme za dodelu nagrada.
Uspeli smo da napravimo iskorake, uključimo nove partnere, sponzore, klijente i agencije. U žiri smo, osim iskusnih članova žirija sa višegodišnjim iskustvom žiriranja, uveli značajan broj novih, iskusnih i zapaženih profesionalaca. Očekujemo, i nadamo se da ćemo imati, pre svega, kvalitetne prijave već ove godine, a posebno u godinama pred nama. Kao što nam govori i sam moto ovogodišnjeg Effie Awardsa - ključ je u tome da smo efektni u komunikaciji, pristupu i rezultatima.
Verujemo da će se pozitivni efekti inovacija i iskoraka koje smo napravili tek prepoznati u našoj marketinškoj, advertajzing i medijskoj javnosti. Na Organizacionom odboru je i odgovornost da i ubuduće analizira rezultate, povratne informacije i komentare koji budu stizali na naš rad. Sigurna sam da jako nacionalno Effie Awards takmičenje jeste motor za brži razvoj naših industrija, ali i naše privrede u celosti, kao i za bolje regionalno pozicioniranje svih tržišnih aktera u Srbiji. Želimo da ohrabrimo i uključimo uspešne i zapažene tržišne igrače i da im poručimo da je Effie Awards mesto i za njih.
Nataša Filipović
CEO, agencija Ovation BBDO
Effie nije samo priznanje marketinške struke nego potvrđuje i poverenje potrošača
Effie Awards je priznanje koje se dodeljuje na lokalnom, regionalnom i globalnom nivou agencijama i oglašivačima koji stoje iza uspešnih marketinških kampanja koje su ostvarile ili premašile postavljene ciljeve. Da bi baš tako bilo i kod nas, Effie Awards Serbia donosi precizna i jasna merila, pokazujući da se ulaganje u marketing isplati, i tako predstavlja najbolji vid promocije naše industrije, kao dokaz saradnje oglašivača i Agencija.
Iako nekima možda deluje da je ovo samo još jedna u nizu nagrada koju možete osvojiti, dozvolite mi da vas razuverim. Effie Award je više od nagrade, a evo i zašto:
• Effie Award je prvi, a možda i jedini, festival u svetu na kojem je efikasnost kampanje na prvom mestu za dodelu nagrada. Naravno, žiri posebnu pažnju obraća na kreativnost, inovativnost, headline, način komunikacije… ali visoka efikasnost je must have ukoliko želite da budete Effie u marketingu.
• Effie Award je u Srbiju doneo svetski standard procene marketinških kampanja. Tek sa dolaskom Effie priznanja imamo priliku da se uporedimo sa drugim lokalnim kampanjama, kompanijama ili agencijama iz sveta.
• Effie Award naše kompanije i agencije može učiniti prepoznatljivim na evropskom i svetskom tržištu. Svaki Effie Winner je prošao kroz identičan test efektivnosti i kao takav biće posmatran jednako uspešno i u Srbiji, ali i bilo gde druge u svetu.
Upravo zato Organizacioni odbor se trudi da celokupnim Effie programom organizuje i nadgleda sve segmente ove ideje, kao što su prijavljivanje radova, edukacija, organizacija svečane ceremonije i druge aktivnosti. Naš cilj je da svaki segment maksimalno doprinese promociji marketinške industrije u Srbiji, i da Effie pobednike istakne u prvi plan, kao najbolje među najboljima. Budući da se kod Effie priznanja posebno vrednuju tržišni rezultati marketinških projekata, ove nagrade ne predstavljaju samo priznanje marketinške struke nego i ukazuju na poverenje potrošača.
I na kraju, a možda i najvažnije, jedna od nadležnosti Organizacionog odbora je izbor članova Žirija. Zato smo i ovog puta odabrali najbolje od najboljih. Iskusne profesionalce iz različitih segmenata marketinga, koji dolaze iz uglednih kompanija i agencija. Potrudili smo se da obezbedimo pravo predstavljanje tržišta, ali i raznovrsnost znanja i iskustva. A verujemo da su upravo to uradili i takmičari, i da ćemo ove godine imati veliki broj kvalitetnih radova među kojima će pobediti oni sa najboljim spojem efikasne komunikacije, kreativnosti, storytellinga koji poziva na angažovanje, dovitljivosti i strateško promišljanje.
Nataša Pavlović
direktorka marketinga, Mercator-S
Omogućava da ”izađemo na crtu” svetskim marketing kampanjama
Moj prvi susret sa Effie konkursom je bio kada sam kao student posetila IAA kancelariju za Evropu i Aziju, koja je u to vreme bila u Istanbulu, Turska. U to vreme su bile aktuelne prijave marketinških projekata za prestižnu Effie nagradu. Velike kampanje, više nego inspirativna kreativna rešenja, detaljno praćenje rezultata… bila sam impresionirana, i to sve u vreme kada u našoj zemlji Effie nije još uvek bio ustanovljen. Mislila sam i nedostižan.
Danas je Effie deo svakodnevice jednog marketara u Srbiji, i svake godine aplaudiramo pobednicima. Prva Effie priznanja, na globalnoj sceni, ustanovljenja su davne 1968. godine, a prva priznanja na tržištu Srbije su dodeljena 2017. godine. Od tada pa do danas, za četiri takmičarske godine, imali smo prijavljenih 178 radova. Sada je aktuelna pet takmičarska godina.
Važnost jednog ovakvog konkursa je mnogostruka. Osim toga što on podrazumeva holistički pristup marketinškim aktivnostima (glavni kriterijum se odnosi na efikasnost marketinških projekata), bitan je zbog toga što je to jedino marketinško takmičenje u zemlji koje nam omogućava, da na osnovu jednakih kriterijuma, ”izađemo na crtu” svetskim marketing kampanjama. Kada otvorite web site, videćete da kolege iz Dominikanske Republike, Velike Britanije, Kine, itd sa istim žarom nastoje da se bore za svoje parče Effie ”neba”. Kriterijumi su identični, način evaluacije isto tako i mogu slobodno reći da Effie, svojim pristupom i time što primenjuje svetski poznate principe iz prakse, utiče na unapređenje marketinške prakse na domaćem tržištu. Neke kolege su mi rekle: ”Prijava je bila zahtevna i nema veze što nismo osvojili nagradu, kroz samu prijavu smo mnogo naučili”.
Effie je konkurs globalnog karaktera koji omogućava našoj kreativi šansu da je vidi ceo svet, pošto su case-evi dostupni na globalnom web site-u. Nepotrebno je reći da Effie ima veliku internacionalnu prisutnost (u 51. zemlji) i dugu tradiciju (54. godine). Do sada je jedna od naših domaćih kampanja bila čak i nagrađena na evropskom Effie takmičenju - “Mame dobro dosle na svet”, kompanije VIP (današnji A1), osvojila je srebro na Euro Effie takmičenju.
Postoje dva najprestižnija konkursa – Effi i Cannes Lions. Skidam kapu svakom ko u Srbiji danas ima oba priznanja, i mislim da na prste jedne ruke možemo nabrojati marketinške gurue koji se mogu pohvaliti sa oba ordena (pa makar i bronzana). Cannes Lion je, možda, teže dostupan marketinškim stručnjacima u Srbiji, ali je zato Effie tu nadomak ruke, pa iskoristite priliku da zablistate i okitite se Effie priznanjem. Effie je definitivno ”crypto valuta” u marketinškom svetu, i zato vas pozivam da ove, ili neke naredne, godine okušate svoje znanje i iskustvo.
Tanja Petrović, Coca -Cola