Održivost nije samo trend i ne sme tako da se posmatra – održivost predstavlja ključnu vrednost koja definiše dugoročni uspeh i odgovornost svake kompanije. Implementacija održivosti znači donošenje odluka koje uzimaju u obzir ekološki i društveni uticaj, stvarajući ravnotežu između ekonomskog rasta i očuvanja prirodnih resursa.
Marketinški alati imaju veliku ulogu u uspešnoj implementaciji zelenih procesa u poslovanju bilo kog privrednog subjekta. Ako naši stejkholderi ne veruju u značaj i vrednost održivog poslovanja, kako možemo da očekujemo od njih da podrže tehnološke inovacije i odgovore na „zelene“ inicijative? Marketinška strategija svake kompanije, koja se odluči na adaptaciju poslovanja u skladu sa postulatima održivosti, mora da sadrži jasan komunikacijski plan, prilagođen i za eksterne i za interne stejkholdere.
Robotizacija procesa u skladištima i postrojenjima je odličan primer. Prva stvar na koju se pomisli kada se spomene veštačka inteligencija jeste ugrožavanje radnih mesta. Iskustvo nam je pokazalo da su ti strahovi neosnovani. Automatizacija zahteva stalno održavanje i praćenje, ali uz umanjenje fizički napornog rada i ostvarenje efikasnijih procesa. Osim toga, otvara im mogućnosti za razvoj novih veština koje su neophodne da bi procesi tekli bez problema. Zaposleni kroz edukacije i iskustvo dobijaju tehničku ekspertizu koja može samo pozitivno da utiče na karijerni uspeh. Ali, ako se implementacija ovih tehnologija ne komunicira blagovremeno i adekvatno, dolazimo u situaciju u kojoj zaposleni sa nepoverenjem gledaju na promene. Bez održivosti kao kompanijske vrednosti i podrške zaposlenih, implementacija bilo kojih održivih procesa je otežana.
Marketinški alati imaju veliku ulogu u uspešnoj implementaciji zelenih procesa |
Kompanije se sve više okreću intermodalnom transportu, odnosno korišćenju različitih vidova prevoza u okviru jednog transpota.
Unapred planiranim kombinacijama prevoza povećavaju se efikasnost i brzina dostave robe do konačnog odredišta, usklađuju se narudžbine kako bi se maksimalno koristili kapaciteti. Na primer, povećanjem popunjenosti vozila i povećanjem udela železničkog transporta, direktno se doprinosi smanjenju emisije štetnih gasova.
U okviru planiranja društveno odgovornog poslovanja, cilj je doći do win-win situacije – odnosno, implementacije poslovnih praksi koje su korisne i klijentima i zaposlenima, a ujedno donose i izvrsne poslovne rezultate. Uz prave korake, stručne timove i podršku menadžmenta, kao i kvalitetan plan komuniciranja održivosti kao vrednosti unutar kompanije, svi će biti na dobitku.
Zelena budućnost neće doći sama od sebe. Potrebna su značajna ulaganja i prilagođavanja kako bi se postigla održivost u punom smislu te reči. Investicije u napredne tehnologije su samo vrh ledenog brega i moraju biti praćene radom na poverenju svih stejkholdera, od poslovnih partnera i zaposlenih, do studenata koji razmatraju da svoje karijere usmere ka održivim tehnologijama.
Za kraj, dodala bih da kompanija koja održivost postavi kao temeljnu vrednost stvara povoljan ekosistem za svoje zaposlene, klijente i širu zajednicu, što doprinosi stabilnosti i otpornosti na sve izazove savremenog tržišta.