Autor: Euromonitor International
Foto: rodnae-prod/Pexels
Cene jestivog suncokretovog ulja nastavile su da rastu tokom 2023. godine, podstičući trenutni vrednosni rast, uprkos padu potrošnje i činjenici da obim maloprodaje već drugu godinu zaredom beleži pad. Udeo suncokretovog ulja u maloprodaji je opao, budući da prodaja maslinovog i drugih jestivih ulja raste većom brzinom. To je rezultat globalne nestašice sunckretovog ulja izazvane ratom u Ukrajini, koji je naročito izražen u Istočnoj Evropi.
Sveukupno, rastuće cene i sve veća osetljivost na njih doveli su do ukupnog smanjenja potrošnje jestivog ulja. Veća je verovatnoća da će se cenovno informisani potrošači u Srbiji opredeliti za jeftinije alternative poput ulja od uljane repice, kukuruznog ili palminog ulja. Manje imućna domaćinstva i stariji ljudi pripadaju grupi potrošača za koje je veća verovatnoća da će se opredeliti za jeftinije proizvode, poput masti ili putera za prženje i kuvanje.
Rast potrošnje maslinovog ulja usled povećane svesti o zdravlju
Maloprodajne cene maslinovog ulja nastavile su da rastu u 2023. godini, što je rezultiralo dvocifrenom rastom vrednosti. Potrošnja maslinovog ulja se povećava i zbog toga što se pojedini potrošači sve više interesuju za svoje zdravlje. Ipak, u Srbiji je maslinovo ulje znatno skuplje od suncokretovog, sa cenama višim i do pet puta u pojedinim prodajnim mestima. Prelazak sa suncokretovog na maslinovo ulje je za najveći broj domaćinstava neodrživ na realnoj osnovi. Imućni mladi ljudi, koji žive u Beogradu i drugim većim gradovima, skloniji zdravom načinom života su manje osetljivi na promene cena, doprinoseći rastu potrošnje maslinovog ulja.
Osim maslinovog, druge manje uobičajene vrste ulja poput lanenog, bundevinog i kokosovog imaju koristi od ovog trenda, budući da sofisticirani mladi urbani profesionalci žele da poboljšaju ishranu i smanje potrošnju potrencijalno štetnih vrsta hrane.
Cenovna osetljivost okreće potrošače ka jeftinijim varijantama
Cena igra važnu ulogu kada je reč o jestivom ulju, pri čemu je trend ekonomičnosti postao vidljiviji tokom 2023. godine. Lojalnost brendu je opala prelaskom potrošača na konkurente koji nude jeftinije proizvode ili veću vrednost za novac. Cenovna osetljivost čini ulja privatnih robnih marki privlačnijim potrošačima u toj kategoriji, zbog čega su ona ostvarila dodatni udeo u maloprodajnoj vrednosti tokom 2023. godine.
O istraživanju i kompaniji Euromonitor International je vodeći svetski dobavljač globalne poslovne inteligencije, analiza tržišta i uvida u ponašanje potrošača. Od lokalnih do globalnih i taktičkih do strateških, naša istraživačka rešenja podržavaju odluke o tome kako, gde i kada da razvijate vaše poslovanje. Sa kancelarijama širom sveta, analitičarima u više od 100 zemalja, najnovijim tehnikama nauke o podacima i istraživanjem tržišta o svakom ključnom trendu i pokretaču, pomažemo vam da shvatite globalna tržišta. |