Summi1
Summit2

Nemačka: Aldi i Edeka u borbi za najvećeg trgovca organskom hranom

TRGOVINA

Iz ugla stručnjaka

05.09.2024

Nemački maloprodavci proširuju svoje organske asortimane. Diskonti i supermarketi jačaju saradnju s udruženjima za ekološki uzgoj. Alnatura, lider u ovom segmentu, uvođenjem organske privatne robne marke podstiče razvoj robne marke u celom sektoru maloprodaje.

Autor: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar

Diskont Aldi i supermarket Edeka bore se za prvo mesto u nemačkom segmentu organske maloprodaje. Aldi tvrdi da generiše najviše prodaje organskih proizvoda, pozivajući se na Nielsen-ove podatke o prodaji. S druge strane, Edeka sebe vidi kao tržišnog lidera u ovom segmentu, pozivajući se na rezulate istraživanja agencije GfK-a. 

Grupa Edeka je 2023. proširila svoju organsku privatnu robnu marku Edeka Bio na 485 artikala, preneo je nemački Lebensmittel Zeitung. U tekućoj godini Edeka namerava da dodatno proširi asortiman robne marke u ovom segmentu. Uključujući brendirane proizvode, Edeka Südwest, jedan od sedam regionalnih Edeka entiteta širom Nemačke, koji je direktna konkurencija Aldi Süd-u, nudi prosečno 3.600 organskih proizvoda.

Aldi Süd navodi da je u 2023. godini posedovao oko 600 organskih artikala, računajući standardne asortimane, sezonske i promotivne artikle. Prošle godine Aldi Süd je pokrenuo sopstveni organski brend Nur Nur Natur uz postojeći asortiman organskih proizvoda Gut Bio. Prema navodima trgovca, Nur Nur Natur je udvostručio svoj udeo u ukupnoj prodaji diskontera od početka 2024. godine. 

Organic Plus postaje standard
Iako se nemački trgovci uveliko oslanjaju na svoje robne marke u organskom segmentu, svaki od velikih trgovaca mešovitom robom, takođe, sarađuje i sa udruženjima organske hrane čiji standardi sertifikovanja premašuju minimalne zahteve EU. 

Aldi Süd i Aldi Nord sarađuju s udruženjem Naturland od 2023. Diskontni banner Rewe grupe, Penny, ovu saradnju je započeo prošle godine, dok njegov sestrinski brend, Rewe supermarket s Naturland-om sarađuje duže od 15 godina. Diskont Lidl, pak, već je u 2018. naveo Bioland kao partnera za saradnju.

Edeka trgovine ne samo da nude najširu ponudu organskih proizvoda, već su i svoju saradnju sa udruženjima za ekološki uzgoj proširivali na godišnjem nivou. Tako trgovac od 2020. sarađuje s Demeter-om, od 2021. s Bioland-om, od 2022. s Naturland-om i od 2023. s Biokreis-om. Da bi dodatno ojačao svoje organske kredencijale i iskoristio bazu kupaca postojećih organskih specijalizovanih prodavnica, kao što su Alnatura ili Denns Biomarkt, Edeka je 2022. godine pokrenula svoj Naturkind svet organskog koncepta shop-in-shop i, takođe, je otvorila pojedinačne organske prodavnice pod ovim imenom širom Nemačke.

Edeka je instalirala shop-in-shop Naturkind koncepte u odabranim trgovinama

Alnatura stvara privatnu robnu marku koja igra na cenu
Organski proizvodi nisu postali samo strateško područje za diskonte kako bi „otimali“ imućnije kupce od supermarketa. Troškovni pritisak vodećeg u organskom segmentu, Alnature, učinio je razvoj privatnih robnih marki održivijim za druge trgovce. Alnatura upravlja mrežom trgovina i u svojoj veleprodajnoj funkciji, takođe, prodaje proizvode marke Alnatura trgovcima, kao što su Edeka i Rewe. Kao odgovor na negativnu dinamiku prodaje u 2022. godini, Alnatura je 2023. godine uvela novu robnu marku pod oznakom Prima! Alnatura. Međutim, trgovac je ovu jeftinu opciju učinio dostupnom samo u svojim trgovinama, ne i drugim maloprodajnim partnerima. Kao rezultat toga, mnogi maloprodavci povećali su razvoj svojih privatnih marki u ovom segmentu.

GfK procenjuje da je prodaja organske hrane i pića u Nemačkoj pala za 4% u 2022. Prema istraživanjima tržišta, potrošači se prebacuju s organskih robnih marki na jeftinije alternative, kao što su privatne robne marke trgovaca.

O AUTORU
Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, internacionalni retail analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećeg nemačkog nedeljnog poslovnog lista za FMCG sektor. Takođe, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz grupe i Metro grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji.

Foto: Sebastian Rennack