Autor: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar
Trgovac Kaufland jača svoju poziciju na nemačkom tržištu. Konkurent u sektoru hipermarketa, Globus, objavio je da je postigao dogovor o prodaji pet Globus hipermarketa širom Nemačke upravo kompaniji Kaufland. Ugovor još uvek mora da bude odobren od strane Savezne kartelske kancelarije i vlasnika ovih lokacija. Globus opravdava ovu odluku „nedostatkom ekonomske efikasnosti“ dotičnih prodavnica.
Prošle godine, Kaufland je povećao svoj neto promet u Nemačkoj za procenjenih 6,6% na 21 milijardu evra. Na prelazu godine, portfolio prodavnica obuhvatao je više od 770 lokacija, uključujući 100 Real hipermarketa, kupljenih u procesu prodaje od kompanije Metro AG. Dodatnih 20 Real prodavnica moglo bi da se nađe u maloprodajnoj mreži do sledeće godine.
Uprkos svojoj dominaciji u distribucionom kanalu, Kaufland mora da pronađe načine da profitabilno raste na domaćem tržištu, koje karakterišu ratovi cena između diskontera i velikih supermarketa. Od početka naredne godine, Kaufland će se pridružiti alijansi za kupovinu Agecore. Trenutni članovi uključuju Colruyt (Belgija), Coop (Švajcarska), Conad (Italija) i Eroski (Španija). Ovaj potez je osmišljen kako bi se povećala efikasnost maloprodajnog lanca u poslovanju s međunarodnim brendovima.
Koncentracija u nemačkom maloprodajnom sektoru prehrambenih proizvoda je visoka. Prema NIQ Tradedimensions-u, četiri najveća trgovca prehrambenim proizvodima u Nemačkoj – Edeka grupa, Rewe grupa, Schwarz grupa (koju čine Kaufland i Lidl) i oba Aldija – zajedno su ostvarila 76% FMCG prodaje u 2023. godini. Kauflandov udeo u tome je manji od devet procentnih poena.
Globus je nekoliko puta manji od svog konkurenta iz Schwarz grupe. Prošle godine (na kraju juna 2023.), Globus je ostvario procenjeni neto promet od 6,5 milijardi evra, što je povećanje od 10,6%, delimično zbog akvizicije 16 bivših Real hipermarketa. Sa mrežom od 65 hipermarketa velike površine, Globus je prošle godine bio na osmom mestu u nemačkom FMCG sektoru. Sa prosečnom prodajnom površinom većom od 10.000m², Globus oseća pritisak rastućih troškova, naročito za energiju i zaposlene, više nego Kaufland, čije su prodavnice uglavnom između 4.000 i 5.000 kvadratnih metara.
Nova otvaranja objekata u kanalu hipermarketa karakterišu se značajno manjim prodavnicama nego ranije. Istraživanje tržišta pokazuje da se broj supermarketa sa prodajnom površinom između 2.500 i 5.000 m² povećao za 140 u Nemačkoj od 2021. godine. Istovremeno, broj hipermarketa površine veće od 5.000 m² smanjio se za 75.
O AUTORU Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, internacionalni retail analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećeg nemačkog nedeljnog poslovnog lista za FMCG sektor. Takođe, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz grupe i Metro grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji. |
Foto: Sebastian Rennack