Autor: Ana Kovačević, Consumer Panel Services GfK, ana.kovacevic@gfk-cps.com
U fokusu ovog istraživanja je kupovina mleka i mlečnih proizvoda u domaćinstvima u Srbiji, u periodu od decembra 2023. do aprila 2024. godine. Analizirana kategorija obuhvata mleko, milk shake, običan i voćni jogurt, kefir, kiselo mleko, kiselu pavlaku, mlečne i sirne namaze, kajmak, sireve, pavlaku za kuvanje, mlečne dezerte i slično.
O značaju kategorije mleka i mlečnih proizvoda govori podatak o njenoj penetraciji - skoro sva domaćinstva u Srbiji (99,8%) su barem jednom kupila neki proizvod iz navedene kategorije tokom perioda od decembra 2023. do aprila 2024. godine.
Osim toga, ovaj indikator ostaje stabilan u odnosu na isti period godinu dana ranije. Frekvencija kupovine ostvaruje blagi porast i iznosi 42 puta u posmatranom periodu, odnosno 8,5 puta mesečno.
Prosečna potrošnja po domaćinstvu raste za 4% u odnosu na period od decembra 2022. do aprila 2023. godine. Slično, ukupna kupljena količina mleka i mlečnih proizvoda beleži povećanje od 5%.
Supermarketi ostaju maloprodajni format u kome se proizvodi iz posmatrane kategorije najviše kupuju (32% količinskog učešća). Slede minimarketi sa 22% i diskontni lanci, čiji udeo raste i iznosi 20%. Tradicionalne prodavnice odnose 14%, dok učešće hipermarketa opada na 7%. Maxi se izdvaja kao trgovački lanac sa najvećom lojalnošću kupaca kategorije.
Od različitih vrsta proizvoda, najveće količine generišu običan jogurt (30%) i dugotrajno mleko (27%). Sledi sveže mleko sa količinskim učešćem od od 13% (ne odnosi se na domaće - home made mleko).
Top 5 brendova odnose 54% ukupne kupljene količine pakovanih proizvoda u posmatranoj kategoriji, a to su, abecednim redosledom: Balans+, Dukat, Maxi (Premia), Moja Kravica i Pilos. Pilos se izdvojio kao brend sa najvećom lojalnošću kupaca, dok lojalnost vodećem brendu iznosi 26% (podaci se odnose na pakovane proizvode, ne na rinfuznu robu). To znači da od ukupne količine kategorije koju kupci vodećeg brenda kupe, nešto više od četvrtine čini brend lider.
Trgovačke marke beleže rast od sedam procentnih poena u odnosu na period od decembra 2022. do aprila 2023. godine i dostižu količinsko učešće od 34% (podaci se odnose na pakovane proizvode, ne na rinfuznu robu). Proizvodi kupljeni na promociji generišu 36% količine mleka i mlečnih proizvoda.
O kompaniji i istraživanju Ponosimo se time što smo partner od poverenja za FMCG industriju kada se radi o pružanju važnih shopper insight-a. Obezbeđujemo ključne informacije o tome ko kupuje šta, gde, koliko, koliko često i zbog čega kupuje ili ne kupuje. Sa našim visokokvalitetnim podacima koje konstantno prikupljamo, konsalting i ekspertizu, pomažemo našim klijentima u kreiranju vrhunskog iskustva kupaca na svakom od stadijuma tokom shopper journey procesa. Kontinuirano pratimo ponašanje kupaca na različitim lokacijama gde oni obavljaju svoje kupovine, što nam omogućava da izmerimo njihov „footprint” i našim klijentima obezbedimo iscrpan pregled i dubinsko razumevanje, kako prošlih, tako i sadašnjih i budućih ponašanja i motivacije kupaca. Consumer Panel Services GfK je sada deo YouGov group. Više informacija mogu se pronaći na linku. |