Summi1
Summit2

NielsenIQ RMS: Velika ponuda mleka, hrane, kozmetike i pelena za bebe

VKK - Proizvodi za bebe i decu

Analize

14.11.2024

Na osnovu analize tržišta, kojom je obuhvaćen period avgust 2023. – jul 2024, u Srbiji je uočljiv rast prodaje mleka za bebe u odnosu na prethodno posmatrani period samo po vrednosti 5.7%, dok količinski (-0.6%) i komadno (-3.8%) opada... U odnosu na isti period prošle godine, količinska prodaja hrane za bebe je u porastu vrednosno 20,9%, količinski 7,6% i komadno 15,4% na tržištu Srbije. Kozmetika za negu kože beba beleži rast vrednosne prodaje od 14,8% u poređenju sa istim periodom godinu dana pre. Volumenski, beleži rast od 6,6% i komadno 6,8%.

Autor: NIQ (NielsenIQ)

Mleko za bebe 

Širom sveta, uključujući i Srbiju, dostupni su različiti tipovi i varijante veštačkog mleka za bebe. Ovi proizvodi se razlikuju po uzrastu za koji su namenjeni, kao i po načinu pripreme, čime se prilagođavaju specifičnim potrebama svake bebe. 

Na osnovu analize tržišta, kojom je obuhvaćen period avgust 2023. – jul 2024, u Srbiji je uočljiv rast prodaje mleka za bebe u odnosu na prethodno posmatrani period samo po vrednosti 5.7%, dok količinski (-0.6%) i komadno (-3.8%) opada. 

Značajno je navesti da je, u vezi sa kanalima preko kojih mleko za bebe stiže do kupaca, a uključeni su objekti hipermarketa/supermarketa, velikih/srednjih prodavnica, u odnosu na prethodno posmatrani period u objektima hipermarketa/supermarketa zabeležen je pad vrednosne (-0.9%), pad količinske (-7,0%) i komadne (-10.8%) prodaje ovih proizvoda, dok velike i srednje prodavnice beleže rast, vrednosno 13.5%, količinski 7.7% i komadno 6,0%. 

Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja mleka za bebe najveća je u Beogradu 39%, potom Vojvodini 22,8%, u centralno-zapadnoj Srbiji 21,6%, i jugoistočnoj Srbiji iznosi 16,6%. 

Kada govorimo o najvećim proizvođačima mleka za bebe, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći (po abecednom redu): Hipp, Humana, Milupa, Nutricia i Sodilacc. Ovih pet proizvođača zauzima 98,7% vrednosnog i količinskog udela u ukupnoj prodaji mleka za bebe na srpskom tržištu, u analiziranom periodu. 

Ako posmatramo veličinu pakovanja, vrednosno najdominatnije pakovaje je pakovanje od 800g sa učešćem od 80,9%, potom 500g sa učešćem u prodaji od 10%. Ostala pakovanja imaju dosta niže učešće u prodaji.

Hrana za bebe 

Kako bebe rastu i razvijaju se, potreba za čvrstom hranom postaje sve veća, jer majčino mleko više ne može u potpunosti zadovoljiti njihove nutritivne potrebe. Roditelji se svakodnevno suočavaju s izazovom pronalaženja raznovrsne i nutritivno bogate hrane za svoje mališane. U isto vreme, proizvođači hrane za bebe ulažu velike napore kako bi pružili odgovorne i visokokvalitetne proizvode koji ispunjavaju sve zahteve ove specijalizovane industrije. 

Počevši od prve kašike, način na koji formiramo plan ishrane ima dugoročni uticaj na zdravlje beba. Uvođenje čvrste hrane nije samo ključno za izgradnju zdravog metabolizma, već igra ključnu ulogu u pravilnom razvoju deteta. Ovaj proces pomaže bebama da nauče pravilno žvakanje, što je važno za razvoj desni i mišića potrebnih za artikulaciju govora. Većina roditelja prelazi na čvrstu hranu kada bebe napune šest meseci. Griz i cerealije su često prvi izbor zbog svojih izvanrednih nutritivnih vrednosti i meke teksture, što ih čini idealnim za postepeno uvođenje beba u novi režim ishrane. 

Baby food wet je tako dominantan na tržištu hrane za bebe (60,5%), potom se iza njega nalazi  griz (18,3%), cerealije (12,9%), i baby drinks (8,3%).  

Prema podacima kompanije NielsenIQ, za period  avgust 2023 – jul 2024, kada je reč o proizvođačima u kategoriji hrane za bebe – pet proizvođača koji kumulativno imaju više od 80% tržišnog učešća su: Baby Food Factory, SL Takovo, Podravka, Dr Oetker, Hipp. 
Kompanije u ovoj industriji svoj poslovni uspeh i dalji razvoj zasnivaju na podmirenju potreba savremene porodice za zdravom dečijom hranom. U odnosu na isti period prošle godine, količinska prodaja hrane za bebe je u porastu vrednosno 20,9%, količinski 7,6% i komadno 15,4% na tržištu Srbije.   

Ako posmatramo regione, najveće učešće u vrednosnoj prodaji beleži Vojvodina i iznosi 27,6%, potom sledi jugoistočna Srbija sa 25,9%, potom Beograd sa 25,1% i zapadna Srbija 21,4%. 

Ako posmatramo kanale prodaje, najveće vrednosno učešće imaju hipermarketi i supermarketi sa 48,5%, potom velike/srednje prodavnice i ono iznosi 39,9%, potom slede male prodavnice sa 11,6% učešća u prodaji.  

Najveći količinski rast beleže velike i srednje prodavnice od 11,5%, dok hipermarketi/supermarketi beleže rast od 10,9% u odnosu na isti period godinu dana pre. 

Što se tiče tipa pakovanja, najviše hrane se proda u kesicama 41,4%, slede teglice sa 30,2%, potom kutije sa 18,6% učešća u prodaji i flašice sa 6,5%.

Najdominantnija veličina pakovanja je pakovanje od 100g sa 24,4% vrednosnog učešća, sledi pakovanje od 200g sa 19,4%, potom 190g i 128g. 

Zbog svoje odgovornosti prema potrošačima, razvoj proizvoda u ovim kategorijama biće u skladu sa najnovijim tehnološkim dostignućima i trendovima ponašanja potrošača. Cilj proizvođača je da na najbolji način podrže porodice u pružanju zdravije ishrane za njihove najmlađe članove.

Kozmetika za bebe 

Bebina koža značajno se razlikuje od kože odraslih, zbog čega je važno koristiti proizvode specijalno razvijene za njenu osetljivost. Mnogi proizvođači dodatno obogaćuju svoje proizvode sastojcima koji pružaju dodatne prednosti, kao što su osvežavanje, hidratacija, dodatna nega ili efekti glatkoće. 

U periodu avgust 2022- jul 2023, kozmetika za negu kože beba beleži rast vrednosne prodaje od 14,8% u poređenju sa istim periodom godinu dana pre. Volumenski, beleži rast od 6,6% i komadno 6,8%. 

Najveće učešće u prodaji imaju bebi kreme, losioni i ulja sa 78,2%, nakon čega slede bebi kreme za menjanje pelena sa 12% učešća u prodaji.  

NielsenIQ panel posmatra prodaju u više različitih kanala prodaje - hipermarketi/supermarketi, velike prodavnice, srednje i male prodavnice, kiosci i paviljoni. Prodaja ovih proizvoda u supermarketima/hipermarketima beleži rast u vrednosnoj prodaji sa 3,4%, dok količinski (-5,5%) i komadno (-2,5%) belezi pad. Velike i srednje prodavnice u koje ulaze i drogerije imale su rast u sva tri tipa prodaje, po vrednosti 17,3%, dok količinski 9,1% i komadno 9,4% u odnosu na isti period prethodne godine.  

Vrednosno, najviše je prodato u velikim i srednjim prodavnicama i imaju najveći udeo u vrednosnoj prodaji 78%, na drugom mestu vrednosno su hipermarketi/supermarketi sa 18,6%, male prodavnice sa 3,4%. 

U svim regionima zabeležen je vrednosni rast prodaje kozmetike za negu beba u odnosu na isti period prethodne godine. Beograd ostvaruje rast od 10,2% vrednosne prodaje, Vojvodina 16,3%, centralno-zapadna Srbija 17%, i jugoistočna rast od 12,4%. 

Posmatrano po udelu kozmetike za bebe po regionima, najveće vrednosno učešče ima Beograd 35%, dok je u Vojvodini taj procenat manji 26,9%. Vrednosna prodaja u jugoistočnoj Srbiji je 17,4%, a u centralno-zapadnoj 20,7%.  

Top 5 proizvođača kozmetike za bebe zauzima 68,3% vrednosne prodaje i 74,5% količinske prodaje. Top 5 proizvođača (poređanih po abecednom redu) su: Alkaloid, Dr Pavlović, Forest Tosara, Laboratories Expanscience France i Weleda. 

Ako posmatramo formu proizvoda, naprodavaniji segment je u u formi krema, sa vrednosnim učešćem od 42,2%. 

Ako posmatramo veličinu proizvoda, najviše se prodaju pakovanja od 100ml/g sa 43,5% vrednosnog učešća, potom sledi pakovanje od 200ml/g sa 17,2% vrednosnog učešća. Ostala pakovanja nešto manje doprinose kategoriji kozmetika za bebe. 
I na kraju, po tipu pakovanja, najdominantnije pakovanje je “tub“ sa 53,6% i “bottles“ sa 21%.

Pelene 

Proizvođači pelena posvetili su se tome da budu prisutni u svakoj fazi bebinog razvoja i da zadovolje sve potrebe roditelja i beba. 
Podaci iz NIQ maloprodajnog panela o prodaji robe široke potrošnje pružaju uvid u trendove prodaje pelena za bebe iz godine u godinu. Ono što je posebno istaknuto je kontinuirani rast vrednosne prodaje pelena, koji se beleži svake godine. 

U posmatranom periodu od avgusta 2023. do jula 2024. kada je u pitanju ukupna prodaja na nivou Srbije, zabeležen je vrednosni rast u odnosu na isti period prethodne godine 1,5% i komadni rast od 3%, dok se beleži količinski pad od -2,7%.  

Vrednosna prodaja pelena, u posmatranom periodu, zabeležila je najveći rast u Vojvodini 2,3%. Iako je u Beogradu zabeležen manji pad od -0,3%, prestonica agregira 31,7% ukupne prodaje. 

Najveća količinska prodaja pelena ostvarena je u Beogradu 30,6%, dok je nešto manja količina prodata u Vojvodini 27,8%, zatim Zapadna Srbija 22,1% i u jugoistočnoj Srbiji 19,5%. 

Posmatrano po kanalima prodaje, preko kojih ovi proizvodi stižu do potrošača, a uključeni su hipermarketi/supermarketi, velike/srednje i  male prodavnice, rast komadne prodaje ostvaren je u velikim i srednjim prodavnicama 0,2%, dok je pad komadne prodaje zabeležen u hipermarketima/supermarketima -12% i malim prodavnicama 48,5%. 

Najveći udeo u prodaji pelena za bebe beleže velike i srednje prodavnice i to 75,6% po vrednosti. Na drugom mestu su hipermarketi/supermarketi, u kojima je zabeležena vrednosna prodaja od 23,4%, sledi format malih prodavnica sa 1%. 

Top 5 proizvođača čine 56,3% ukupne prodaje pelena i to su: Evyap, Ficosota, Kimby Co, Procter&Gamble, Violeta (poređano abecednim redom). 

Ako posmatramo prodaju po veličini pakovanja, pakovanje za decu od 11 do 18kg ima najveće vrednosno učešće 9,1%, potom 8-14kg 7,6%, 11-25kg 7,1% učešća u prodaji. 

NielsenIQ (NIQ) retail audit 

NielsenIQ retail audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima koristeći elektronske podatke, gde se pored prodaje u okviru nacionalnih i lokalnih maloprodajnih lanaca izveštava mesečna prodaja kompletnog tržišta na osnovu podataka reprezentativnih uzoraka prodajnih mesta za kanale koji se prate. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, učešću na tržištu, prosečnoj ceni kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Prikupljeni podaci se koriste za pregled trendova FMCG tržišta i prikaza ponašanja potrošača. Kanali čiju prodaju NIQ prati su: hipermarketi, supermarketi, velike, srednje i male prodavnice, drogerije, diskonteri, kiosci, paviljoni i benzinske stanice.