Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs
Put ga je u oktobru 2024. godine naveo na naše meridijane jer se vremenski poklopilo otvaranje ove pozicije u kompaniji i njegova ambicija za sledećim korakom u karijeri. Njegove dužnosti u ovom delu poslovanja kompanije Nestlé odnose se na tržišta Srbije, Crne Gore, Severne Makedonije, Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Bugarske i Albanije. Naš sagovornik kaže: Ovo tržište je nešto veće od Austrije, iako su pojedinačna tržišta država za koje sam zadužen sama po sebi prilično mala. Ipak, zbog njihovih raznolikosti i specifičnosti, ova uloga je izuzetno složena i predstavlja značajan napredak u mojoj karijeri.
Na pitanje s kojim izazovima se najviše bori, kaže da je to definitivno ta složenost i dodatno objašanjava: Najveći mi je izazov veliki broj tržišta sa pet jezika i sedam valuta (uključujući poljski zlot), kao i rad sa timom sa kojim niste u istoj prostoriji već je raspoređen po tržištima. Ove karakteristike nadalje zahtevaju prilagođavanje različitim poslovnim praksama i kulturološkim normama, što takođe može biti izazovno, ali i izuzetno obogaćujuće. U svakodnevnom radu, potrebno je uspostaviti efikasnu komunikaciju i saradnju među članovima tima. Ipak, to je i prilika za lični i profesionalni rast, jer se učim kako da se nosim s okolnostima i izazovima koji se javljaju u takvom dinamičnom okruženju.
Glavne razlike u odnosu na prethodna tržišta na kojima je radio odnose se na način distribucije: Ovde se poslovanje većinski odvija kroz distributere, umesto kroz Nestlé direktnu prodaju. To ima svoje prednosti i mane, ali pre svega, podstiče bolju integraciju unutar svakog pojedinačnog tržišta, jer su distributeri uglavnom lokalni.
Još jednu stvar izdvaja kao bitnu razliku u poslovnom okruženju: Ono što posebno cenim u radu u Srbiji je relativno velika sloboda izražavanja i tolerancija na različita mišljenja. U Švedskoj, mojoj domovini, često se javlja prekomerna težnja ka usklađivanju mišljenja, što ponekad može stvoriti ograničenja u razmišljanju i izazvati strah od slobodnog izražavanja. U Srbiji, naprotiv, postoji veća otvorenost za različite perspektive, što doprinosi kreativnijoj poslovnoj atmosferi.
Uživa u vremenu provedenom sa kolegama
Kada se osvrne na poslovnu klimu unutar FMCG sekora, kaže nam da veruje da postoji veliki potencijal za kategoriju žitarica. Dodaje i da je način rada sa ključnim kupcima vrlo sličan prethodnim tržištima na kojima je radio. Ipak, fascinira ga konkurentsko okruženje sa srednjim i manjim prodajnim lancima i nezavisnim malim prodavnicama, što je novo za njega koji jer dolazi sa tržišta sa ekstremno visokom koncentracijom ključnih kupaca.
Što se tiče potrošačkih navika, ljudi u Srbiji zaista gaje ljubav prema dobroj hrani i domaćim proizvodima. Čini se da svako ima ujaka ili dedu koji s ponosom prave ne samo svoju rakiju, već i ajvar, med ili druge tradicionalne specijalitete. Ova sklonost ka tradicionalnim, domaćim namirnicama može se smatrati jednim od ključnih aspekata srpske kulinarske kulture, koja ne samo da obogaćuje svakodnevni život, već i stvara prilike za inovacije u prehrambenoj industriji, zaključuje naš sagovornik.
Iako primećuje da vlada turbulentno vreme, osvrćući se na nedavne bojkote i društvenu situaciju, veruje da će ključni kupci nastaviti da osvajaju tržišni udeo na račun srednjih i manjih prodajnih lanaca i nezavisnih malih prodavnica, posebno s ambicioznim pozicijama određenih diskontnih lanaca.
Onima koji Srbiju razmatraju kao novu adresu stanovanja, poručio bi da budu spremni na kulturološku promenu na privatnom planu: Institucije često funkcionišu na drugačiji način nego što je to na zapadu, ali kada je reč o poslovanju, ljudi su izuzetno profesionalni i ponosni na svoj rad. Većina poslovnih ljudi, posebno mlađe generacije, odlično govori engleski jezik i veoma su motivisani da se razvijaju i unapređuju svoje veštine. S obzirom na to, moja preporuka i ambicija, gde god da se nalazim, bila je da naučim lokalni jezik, barem najbolje što mogu. Verujem da je to ključ za istinsku interakciju i razumevanje lokalne kulture. Učenje jezika ne samo da olakšava komunikaciju, već i omogućava dublje povezivanje s ljudima i njihovim običajima, što može značajno obogatiti vaše iskustvo u novoj sredini.
Padel - omiljen Filipov hobi u Srbiji
Porodično istraživanje |
Foto: privatna arhiva