Summi1
Summit2

Slaven Romac, glavni direktor SPP Pića, Atlantic Grupa: Tajna uspešnog brenda

Intervju

02.12.2021

Razgovarala: Barbara Božić

Početkom marta prošle godine preuzeli ste poziciju glavnog direktora strateškog poslovnog područja Pića, s renomiranim brendovima Cedevita, Cockta i Kala. Kakva su Vaša iskustva na novoj poziciji, s obzirom na to da ste poslednjih pet godina transformisali način rada distribucionog poslovanja na tržištu Hrvatske unutar Atlantic Grupe, a imate i bogati menadžerski staž u kompaniji Coca Cola HBC. Kakva su Vaša iskustva u novom okruženju?

Novo iskustvo je uvek uzbudljivo, bez obzira na ono što smo prethodno postigli u karijeri. U Atlanticu ne nedostaje mogućnost za poslovanje i zahvalan sam na novim izazovima. Posebno me raduje što sam i u novom delu organizacije zatekao stručan i iskusan tim s kojim sam stalno u potrazi za novim prilikama. Iza uspešnog menadžmenta i dobrih rezultata stoje ljudi, njihovo znanje i radoznalost koji nas inspirišu i pokreću na dalji razvoj.

-

Cedevita nam opet donosi novosti. Vrlo ste dosledni kad je reč o inovacijama. Kako to da ste se odlučili na novitete u vreme krize, i koja su očekivanja?

Svako vreme nosi određene prilike, a upravo krizne situacije podstiču kreativno razmišljanje i motivišu nas da razmislimo o tome kako da napravimo korak napred i kako da odgovorimo na izazove vremena, koja nisu laka. Uvek nastojimo da budemo ambiciozni u okvirima realnog, to je balans koji održavamo s optimizmom, u skladu s brendom.

Kontinuirano uvodite inovacije, još od vremena kada je Atlantic Grupa preuzela Cedevitu. Da li vam se taj pristup pokazao kao uspešan?

Ne vidim alternativu, mislim da je stav da nešto ne treba menjati, jer funkcioniše, pogrešan i dugoročno neodrživ. Imamo bezbroj primera koji to potvrđuju. Liderski brendovi, a Cedevita je ne samo lider nego i sinonim za kategoriju, nose dodatnu odgovornost za razvoj celokupne kategorije, uvode inovacije i vode dijalog s potrošačima, s ciljem unapređenja, pre svega, njihovog zadovoljstva. Zato smo tu.

Kako je kriza uticala na prodaju Cedevite?

Tokom nešto više od godinu i po dana, koliko traje globalna pandemija, Cedevita je održala i dodatno učvrstila svoju tržišnu poziciju. Potrošači su s poverenjem prigrlili pouzdani brend koji se brzo prilagodio novim okolnostima. Prilagodivši komunikaciju glavnom porukom #ostaniCE, koja se oslanja na našu uspešnu komunikacionu platformu „Ukus generacije CE“, Cedevita je nastavila da podstiče optimizam i širenje pozitivne energije kad je bilo najpotrebnije, što su potrošači i te kako prepoznali.

Da li postoje delovi biznisa koji su više pogođeni novonastalom situacijom i jeste li uspeli da prebrodite negativne efekte krize?

Na samom početku pandemije, osetio se snažan udarac na HoReCa kanal, gde je Cedevita već godinama neizostavan deo asortimana. Izloženost nizu ograničenja odrazila se i na prihode, iako je gubitak u ovom kanalu delimično kompenzovan povećanom prodajom asortimana namenjenog za konzumaciju u domaćinstvu. Na sreću, prodaja se stabilizovala. Ove godine smo imali i odličnu turističku sezonu koju prate i rezultati, a nadamo se da će uskoro doći i do normalizacije uslova života i poslovanja uopšte. Kriza zapravo tek sledi, s poskupljenjima i produženim isporukama u celokupnom lancu nabavke, a u okviru sistema Atlantic Grupe odgovorno razmišljamo o upravljanju svim rizicima.

Insistiranje na inovacijama i modernom brendu, uz održavanje vrednosti koje možemo da opišemo kao tradicionalne i prepoznatljive, biće i dalje u našem fokusu

Cedevita je prisutna na tržištu više od 50 godina. Koja je tajna uspeha ovog svima poznatog brenda?

Priča o Cedeviti je priča o jednom od najuspešnijih i najdugovečnijih regionalnih brendova, koji već više od 50 godina osvaja srca potrošača širom regiona. Uprkos stalnoj pojavi novih proizvoda i vrsta pića, Cedevita je sve ove godine spremno reagovala na izazove, unapređujući pritom svoju poziciju na tržištu. Možemo slobodno reći da tajna uspeha ovog omiljenog multivitaminskog osveženja, osim u sistemskim inovacijama, leži i u negovanju odnosa s potrošačima svih generacija. U tom smeru nastavljamo da stvaramo jedinstveno potrošačko iskustvo i za sve generacije koje dolaze.

Kako se Cedevita menjala kroz istoriju, kad je reč o ambalaži?

Cedevita je brend koji odlikuju brojne inovacije, pa je i povodom pitanja ambalaže uvek bila ispred vremena. Nezaboravne osamdesete su donele, sada već legendarno retro pakovanje smeđe boje, a dolaskom 90-ih malo pakovanje je dobilo „velikog brata“ u vidu porodičnog pakovanja omiljenog vitaminskog napitka. Od početka 21. veka, Generacija CE u svom omiljenom napitku može da uživa i u kafićima, dok je sledeći ključan trenutak donela 2009. koja je iznedrila Cedevitu u flaši, s jedinstvenim inovativnim čepom za uživanje u omiljenom napitku u svakom trenutku, bez obzira na to gde se nalazite. Cedevita je nastavila s vrednim radom i u ova izazovna vremena, pa je uprkos globalnoj pandemiji 2019. godine, na tržište uspešno plasirana inovacija u obliku novog pakovanja Cedevite namenjene za konzumaciju u pokretu. Uz modernizaciju izgleda i jedinstven mehanizam otvaranja, Cedevita potrošačima i dalje nudi dobro znani ukus u tri formata pakovanja.

Šta vas je podstaklo na redizajn Cedevite?

Kao brend inovator, Cedevita je oduvek pridavala veliku pažnju navikama, željama i preferencijama svojih vernih potrošača, što nam je i prilikom najnovijih izmena na ambalaži bila ključna nit vodilja. Osluškujući želje potrošača, sproveli smo istraživanje o njihovim preferencijama kad je reč o pakovanju. Uzimajući u obzir njihove sugestije i stavove iskazane kroz više stotina intervjua, pristupili smo unapređenju sva tri formata – malog, srednjeg i velikog pakovanja, a neka od njih nedavno su počela da se pojavljuju na pojedinim maloprodajnim mestima u Hrvatskoj i susednim zemljama.

Šta konkretno potrošačima donosi novi vizuelni identitet Cedevita pakovanja?

Po uzoru na najmanje pakovanje od 200 grama, koje su potrošači ocenili kao najpraktičnije za korišćenje, Cedevita je uvela i srednje pakovanje u čvrstoj formi. Na taj način je olakšano sipanje Cedevite direktno u čašu ili presipanje u manje pakovanje, a pojednostavljeno je i ponovno punjenje, budući da nova ambalaža preuzima ulogu rezervoara. Osim toga, potrošačima omogućuje i krajnje jednostavno otvaranje i zatvaranje prilikom korišćenja, uz maksimalno zadržavanje kvaliteta i svežine. Najveće pakovanje je dobilo čep koji potrošačima obezbeđuje jednostavno i kontrolisano sipanje omiljenog napitka direktno u čašu, odnosno presipanje Cedevite u srednje ili najmanje pakovanje.

Kad je reč o izgledu proizvoda, Cedevita danas ima potpuno novi vizuelni identitet koji već na prvi pogled jasno asocira na ukus Cedevite koji potrošača čeka unutar pakovanja. Uvođenjem motiva voća na pakovanja svih pet ukusa, dodatno je modernizovan njihov izgled.

Prema istraživanju agencije IPSOS, sprovedenom 2021, Cedevita je najpoželjniji brend u kategoriji bezalkoholnih napitaka u Hrvatskoj i Sloveniji za prošlu godinu. Kako komentarišete ovaj status, s obzirom na druge velike brendove?

Spomenuto istraživanje, sprovedeno na uzorku od 2.400 ispitanika, starosti između 16 i 55 godina, potvrdilo je lidersku poziciju Cedevite u kategoriji bezalkoholnih napitaka. Prepoznata kao kvalitetan i pouzdan brend koji bi potrošači rado preporučili drugima, Cedevita je kroz prepoznatljivu komunikacionu platformu ‘Ukus Generacije CE’ dodatno osnažila vodeću poziciju na tržištu.
U Sloveniji je Cedevita zadržala vodeću poziciju, u odnosu na lokalni brend Fructal, te se drugu godinu istakla kao prvi izbor među potrošačima svih generacija. Prepoznata je kao omiljeni proizvod prepoznatljivog ukusa koji potrošači rado dele s drugima, a istraživanje je i na slovenačkom tržištu potvrdilo efikasnost Cedevitine komunikacije, koja je dobila brojne pozitivne reakcije.

Koliko Cedevite se dnevno popije u Hrvatskoj, a koliko u regionu?

O popularnosti Cedevite najbolje svedoči više od milion ispijenih čaša dnevno u regionu, dok se samo u Hrvatskoj pije u proseku nešto više od 500.000 čaša Cedevite dnevno, pri čemu je već generacijama najtraženija Cedevita s ukusom narandže.

Uočili smo na policama pojedinih maloprodajnih mesta u Hrvatskoj nova pakovanja Cedevite. Kada možemo da ih očekujemo i na ostalim mestima, i u Hrvatskoj, a i šire?

Svi maloprodajni i veleprodajni kanali u Hrvatskoj i regionu snabdevaju se redizajniranim Cedevitinim proizvodima. Proces uvođenja novih pakovanja na tržište započet je proizvodima od 200 i 455 grama, a proces ćemo da završimo s najvećim pakovanjem od 900 grama.

Koji su budući planovi brenda Cedevita? Šta mogu da očekuju vaši potrošači?

Insistiranje na inovacijama i modernom brendu, uz održavanje vrednosti koje možemo da opišemo kao tradicionalne i prepoznatljive, biće i dalje u našem fokusu. Cedevita to uspešno radi od prvog dana, pa u tom smeru nastavljamo i dalje. U početku, Cedevita se konzumirala isključivo u domaćinstvu, a ulaskom u HoReCa kanal, otvoreno je novo poglavlje uspeha, tako da je Cedevita danas prisutna u većini ugostiteljskih objekata u Hrvatskoj, kao i u susednim zemljama. Veća dostupnost je posledično doprinela i jačoj prepoznatljivosti brenda, a s namerom da odgovorimo na potrebe generacija u pokretu, lansirana je Cedevita u flaši. Nastavićemo da osluškujemo potrebe naših korisnika, pa ćemo u skladu sa tim da razvijamo i sve buduće proizvode i aktivnosti.