Summi1
Summit2

GfK: Visok procenat penetracije gaziranih i negaziranih pića

Panel domaćinstava - Kupovina bezalkoholnih napitaka za potrošnju u domaćinstvima

Vodič kroz kategoriju

05.07.2021

Gazirana pića su se kupovala u proseku nešto češće – 23 puta tokom posmatranih sedam meseci, naspram 16 kupovina negaziranih RTD pića. Moguće je i da su promocije imale uticaja na to, s obzirom na to da su kod gaziranih pića one bile znatno izraženije (26% svih količina), nego kod negaziranih (17% količinskog učešća) 

 

Autor: Dalibor Minić

U fokusu ovog istraživanja je kupovina bezalkoholnih pića u domaćinstvima u Srbiji, u periodu od avgusta 2020. do februara 2021. godine. Analizom su obuhvaćene kategorije gaziranih i negaziranih pića spremnih za konzumaciju (RTD, Ready-To-Drink): vode, sokovi, energetski napici i ledeni čaj.

Bezalkoholna RTD pića je u posmatranom periodu bar jednom kupilo bezmalo svako domaćinstvo u Srbiji. Kod gaziranih pića je penetracija u domaćinstvima nešto veća i iznosi 98% od ukupnog broja domaćinstava, dok je kod negaziranih taj procenat 96%. Gazirana pića su se kupovala u proseku nešto češće – 23 puta tokom posmatranih sedam meseci, naspram 16 kupovina negaziranih RTD pića. Moguće je i da su promocije imale uticaja na to, s obzirom na to da su kod gaziranih pića one bile znatno izraženije (26% svih količina), nego kod negaziranih (17% količinskog učešća).

Gazirana pića se najviše kupuju u malim formatima – dominiraju minimarketi sa 27% i tradicionalne prodavnice sa 25% količinskog učešća u kategoriji, dok su supermarketi na trećem mestu sa 23% učešća.

Na domaćem tržištu aktivno je više od 120 brendova gaziranih pića, od kojih pet vodećih zauzima 63% količinskog učešća u kategoriji. Ovi brendovi su, abecednim redosledom: Coca-Cola, Fanta, Knjaz Miloš, Minaqua i Pepsi.

Lojalnost brendu-lideru u kategoriji iznosi 23% od ukupnih količina kategorije. Kao brend sa najvećom lojalnošću kupaca izdvojila se Bivoda, dok je trgovački lanac sa najvećom lojalnošću kupaca – kako u kategoriji gaziranih pića tako i kod negaziranih – u analiziranom periodu bio Univerexport.
Negazirana pića se, takođe, pretežno kupuju u manjim formatima – 26% količina prođe kroz tradicionalne prodavnice, a 23% kroz minimarkete; međutim, supermarketi u ovoj kategoriji imaju veću važnost nego kod gaziranih pića, sa 26% količinskog učešća.

Na tržištu Srbije prisutno je više od 150 brendova negaziranih voda i sokova, a pet vodećih zauzima 41% količinskog učešća u kategoriji. Ti brendovi su, abecednim redosledom: Aqua Viva, Next, Prolom Voda, Rosa i Voćne Kapi.

Lojalnost brendu-lideru u kategoriji iznosi 23% od ukupnih količina kategorije. Kao brend sa najvećom lojalnošću kupaca izdvojila se Prolom Voda.

O istraživanju
GfK Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Adria regionu neprekidno traje duži niz godina (u Hrvatskoj od 2000. godine, u Srbiji od novembra 2002. a u BiH u periodu 2004. do 2012. godine). U centru pažnje je merenje potrošnje oko 130 proizvodnih kategorija na reprezentativnom uzorku domaćinstava. Podaci se prikupljaju uz pomoć pametnog telefona i SmartScan mobilne aplikacije. Ova metodologija meri potrošnju robe široke potrošnje koja se konzumira u samom domaćinstvu i pokriva kupovinu u svim kanalima distribucije. Proizvodi koji se potroše van domaćinstva nisu predmet ovog istraživanja.

-

O GfK
GfK je pouzdan izvor najznačajnijih informacija o tržištu i potrošačima, koji omogućavaju našim klijentima da donesu sveobuhvatnije odluke. Više od 10.000 eksperata u marketinškim istraživanjima kombinuje svoju strast sa 80 godina GfK iskustva u proučavanju podataka. Ovo omogućava GfK da poveže ključna globalna saznanja sa lokalnim specifičnostima u više od 100 zemalja. Koristeći inovativne tehnologije i naučni pristup, GfK pretvara obimne podatke u suštinske podatke, čime omogućava svojim klijentima da unaprede konkurentnost i obogate iskustva i izbor potrošača.