Summi1
Summit2

Bryan Roberts, Shopfloor Insights: Lojalnost će i dalje da bude prioritet

FMCG BRAND FORUM: PREDSTAVLJAMO GOVORNIKE

Intervju

12.05.2021

Razgovarala: Ana Filipović

U susret predstojećoj konferenciji FMCG Brand Forum, koja će biti održana 1. i 2. juna, razgovarali smo sa Bryanom Robertsom, osnivačem agencije Shopfloor Insights, koji će biti jedan od govornika, kako bismo vas malo bolje upoznali sa njegovim radom i delom…

Naš sagovornik je uključen u trgovinu i uvide u ponašanje potrošača duže od 20 godina, radeći za vodeće trgovačke lance i dobavljače. Bio je angažovan u različitim oblastima, kao što su razvoj formata, privatne robne marke, strategija maloprodajnih kanala i lojalnost potrošača. Izgubio je posao u januaru 2020. i u martu iste godine se pridružio kompaniji Tesco, radeći u supermarketu tokom pandemije, stičući tako značajno iskustvo rada u prodavnici.

Korona kriza utiče na sve sfere naših poslovnih i privatnih života, već duže od godine. Uticala je i na način na koji se kupuje, kao i na to šta se kupuje. Koje promene ste uočili u kupovnim navikama potrošača?
Očigledno zapažanje je bio ogroman porast online prodaje namirnica, kao i kućne dostave. Takođe, primetio sam da je bilo značajno više pažljivo planiranih odlaska u kupovinu, s obzirom na to da su ljudi konsolidovali kupovine u veće, ali manje frekventne posete supermarketima. Pravljenje spiska za kupovinu doživalo je povratak i kupci su postali fokusiraniji i manje impulsivni. Diskonteri su izgubili deo tržišnog udela po prvi put, koliko nam doseže sećanje, delimično i zbog toga što su se potrošači osećali manje sigurnim u manjim radnjama i zato što su neki smatrali da ne mogu da se snabdeju svime što im je potrebno u trgovinama sa ograničenim asortimanom. Online kupovina će se sigurno zadržati, iako bi njen udeo mogao da opadne sa povratkom ljudi u kancelarije. Moje predviđanje je da će ona da izgubi deo tržišnog udela sa povratkom u normalno stanje. E-trgovina je veoma udobna kada većina ljudi radi od kuće. Ovo će da prestane da bude slučaj i neki ljudi će da se vrate kupovini u radnjama, kao svom osnovnom načinu kupovine. Uprkos tome, mnogo kupaca će probati da kupuje online po prvi put i držaće se toga. Diskonteri će ponovo da ostvare rast tržišnog učešća, kako budu nastavili da otvaraju nove radnje, a i potrošači će da se osećaju bezbednije kako se program vakcinacije bude privodio kraju.

A, kakve promene su zabeležene kada su u pitanju proizvodi koje su potrošači kupovali u ovom periodu? Na kojim kategorijama im je bio fokus u prvim trenucima po izbijanju pandemije, i kako se taj fokus menjao dalje kako je kriza sve više napredovala i trajala?
U inicijalnoj fazi “panične kupovine” u martu 2020, fokus je bio na proizvodima za ličnu i higijenu domaćinstava – kao što su toalet papir, sapun, alkohol i slično. Ovaj spisak se uskoro proširio na ambijentalne namirnice, a zatim praktično i na svaku kategoriju. Britanski supermarketi su onda uveli ograničenja u kupovini na najviše tri ista proizvoda, što se odnosilo na većinu kategorija, u pokušaju da obezbede fer uslove za sve i dostupnost.
U smislu toga šta smo od hrane i pića kupovali u Velikoj Britaniji, mogu da kažem da je postojao kontinuitet već postojećih nekih trendova, kao što su proizvodi bez dodataka i bez mesa, ali razvili su se i neki COVID-specifični trendovi, kao što su preporod doručka, povećano interesovanje za kafu u kućnim uslovima, pravi bum u kuvanju a, takođe, i povećan avanturizam kada je u pitanju hrana. Mislim da je ljudima postalo dosadno da stalno jedu istih četiri ili pet jela i da su počeli malo više da istražuju oblasti kao što je svetska hrana. Takođe, i za ovo ne moram posebno da naglašavam da se odnosi na Veliku Britaniju, prodaja alkohola je doživela pravi procvat.

Da li su ova zdravstvena kriza i briga o zdravlju pospešile prodaju domaćih, organskih i proizvoda koji nude neki zdravstveni benefit?
Ne baš, iako je bilo neobičnih situacija kao, recimo, kada su se pojavili neki izveštaji koji sugerišu da bi đumbir mogao da spreči infekcije, što je dovelo do njegove nestašice na nekoliko meseci. Prodaja domaćih proizvoda u kategorijama kao što su meso i riba postala je značajna jer su se supermarketi trudili da podrže britanske farmere i ribilovce, koji su se borili za opstanak usled zatvaranja restorana. Važno je setiti se da je Brexit pokrenuo brigu u vezi sa zalihama hrane, pa je tako i ovo pitanje bilo u pozadini, takođe.

-

Kompletan intervju sa Bryanom Robertsom pročitajte u majskom izdanju InStore magazina, koje izlazi sledeće nedelje…