Summi1
Summit2

COVID-19 menja prioritete u lancima snabdevanja

Trendovi u lancima snabdevanja: Fleksibilnost ostaje i dalje najvažniji cilj za kompanije

SCM

07.05.2021

Preusmeravanjem svog fokusa na strateško planiranje i ulaganja koja ojačavaju njihove lance snabdevanja, distributeri mogu efikasno da obavljaju poslove i usred kontinuiranih poremećaja na tržištu. Iako nestrpljivo čekamo da COVID-19 postane naša prošlost, još uvek postoji toliko neizvesnosti 

Pripremila: Edina Mizić

Trendovi u lancima snabdevanje u 2021. godini odražavaju novi fokus koji se odnosi na planiranje i koji će ostati prioritetan i nakon prestanka pandemije. Pre COVID-19 krize, distributeri su bili čvrsto fokusirani na izvršenje glavnih faktora u lancu snabdevanja - efikasno upravljanje robom kroz funkcije skladištenja, ispunjenja i distribucije.

Sada, usled korona krize, distributeri svet gledaju kroz novu prizmu u lancu snabdevanja, a to je planiranje.

Nakon pandemije koja je uništila lance snabdevanja, distributeri su primorani da ograniče potražnju, zalihe i da ustanove procese planiranja u snabdevanju.

Trend u veleprodajnim lancima snabdevanja u 2021: Preusmeravanje fokusa na kadrove

Pre pandemije, jaka ekonomija i niska stopa nezaposlenosti učinila je da distributeri privuku i zadrže prave talente kako bi njihov rad tekao nesmetano. Osvrćući se na naslovne vesti u stručnoj literaturi, jasno je da je distributerska industrija bila veoma zabrinuta kako da prati korak sa promenjivim potrebama sledećih generacija zaposlenih, uključujući i lance snabdevanja. Teme su uključivale strategiju privlačenja talenata za rad u veleprodajnim lancima snabdevanja i formiranje sledeće generacije zaposlenih.

U prošlosti, veleprodajni distributeri su nastojali da postignu više, sa manje ljudi. To je uključivalo prihvatanje ideje o novim tehnologijama upravljanja skladištima koje pomažu da se automatizuje procese skladištenja.

Distributeri su razmatrali, a u nekim slučajevima i implementirali, rešenja koja omogućavaju mašinsko učenje za optimizaciju, robotiku, autonomna vozila i softver sa korisničkim interfejsima bez obuke.

U nekim državama, u kojima je kovid uzrokovao skok stope nezaposlenosti sa 4% na 20%, problem pronalaženja ljudi za radna mesta u lancima snabdevanja je okončan, čak I u sredinama sa ekonomskim padom, gde je obim prodaje opao.

U 2021, lekcije koje su naučili pkreću lance snabdevanja

Ova godina istakla je mnoge probleme u procesima planiranja distribucije, zaliha i snabdvanja. Distributeri su se često suočavali s previše zaliha u nekim kategorijama, a nedovoljnim u drugima, kao i sa neuspehom da dosledno udovolje potrebama kupaca i ostanu profitabilni. Zbog lošeg planiranja unutar lanca snabdijevanja desila se neočekivana potražnja kupaca za nekim artiklima, što je uzrokovalo slabiju dostupnost i snabdevanje od dobavljača.

U članku iz McKinsey-ja, početkom ove godine, navedeno je da, usjed uticaja koronavirusa na lanac snabdevanja i stvaranje transparentnosti unutar njega, procene raspoloživog inventara i realnih zaheva, kao i upravljanje obrtnim kapitalom, spadaju trenutno u primarne akcije kojima kompanije treba da se bave.

Veleprodajni distributeri sada pokušavaju da učine više s manje proizvoda. To uključuje smanjenje potrošnje u nekim kategorijama i rastezanje zaliha u drugima.

Distributeri aktivno traže pametne tehnologije za upravljanje lancima snabdevanja, koje bi im pomogle da omoguće fleksibilnije planiranje u lancima snabdevanja i lakše upravljanje eventualnim prekidima u njima.

Veleprodavci daju prednost novim tehnologijama u lancima snebdevanja

Trendovi kod distributera u lancima snbdevanja, u 2021. godini, fokusiraće se na nove tehnologije. Fokus se u pandemijsko vreme preusmerio sa ljudi na proizvode. U prošlosti su distributeri, možda, malo zaostajali kada je u pitanju usvajanje novih tehnologija, ali danas više ne. Planiranje u lancu snabdevanja, kroz pametne tehnologije, sada je na prvom mjestu, jer distributeri žele da poboljšaju mogućnost planiranja potražnje i ponude.

Ove tehnologije pomažu u:
1. proceni potražnje,
2. optimizaciji zaliha,
3. planiranju na više nivoa,
4. upravljanju odgovorima,
5. simulaciji i poređenju,
6. saradnji u lancu snabdevanja.

Neki distributeri već su iskusili vrednost integrisane pametne tehnologije planiranja u lancu snabdevanja. Tokom COVID-19 krize, napredne tehnologije omogućile su im da predviđaju očekivanja kupaca, da kontinuirano usklađuju procese planiranja, zatim povećanje vidljivosti u realnom vremenu i da donose bolje odluke u planiranju.

Prilagođavanje promenama i razvoj fleksibilnosti

Preusmeravanjem svog fokusa na strateško planiranje i ulaganja koja ojačavaju njihove lance snabdevanja, distributeri mogu efikasno da obavljaju poslove i usred kontinuiranih poremećaja na tržištu. Iako nestrpljivo čekamo da COVID-19 postane naša prošlost, još uvek postoji toliko neizvesnosti. Fleksibilnost ostaje najvažniji cilj za kompanije.

Primenom tehnologija, koje im omogućavaju da bolje predviđaju i odgovaraju na promene u lancu snabdevanja, distributeri mogu da dovedu sebe u poziciju da upravljaju budućim ograničenjima i podstaknu dugoročni rast.