Zvanični sajt firme najvažniji je digitalan kanal za stvaranje novih poslovnih prilika, daleko važniji od svih društvenih mreža, a čak tri četvrtine anketiranih smatra da im je sajt u manjoj ili većoj meri uticao na rast poslovanja.
Preduzeća tako navode da se korišćenje veb-sajta pozitivno odrazilo na povećanje broja korisnika/potrošača (38%) ili na bolju poziciju na tržištu (27%). Firme iz oblasti proizvodnje, industrije i građevinarstva češće navode da je sajt doprineo povećanju broja klijenata (52%), dok firme iz oblasti trgovine navode da je sajt „krivac“ za povećanje prodaje (24%). Sa druge strane, firmama sa godišnjim obrtom manjim od četiri miliona dinara, korišćenje veb-sajta je najmanje uticalo na povećanje prodaje (2%).
Ubedljiva većina i malih i mikro preduzeća, iako u nešto manjoj meri nego veća preduzeća, za adresu svog veb-sajta izabrala je .rs domen, pa registrovan bar jedan naziv .rs domena ima njih 58%. Izabrali su baš taj domen jer navode da asocira na srpsko tržište, jer im uliva poverenje, podrška na nivou registra je u Srbiji, a prepoznali su i da je .rs bezbedan. Registrovane nazive domena koriste pre svega za adresu poslovnog veb-sajta, za promociju usluga i proizvoda na internetu, ali i za realizaciju marketinških kampanja. Nešto manje od polovine anketiranih (46%) ima poslovnu imejl adresu na sopstvenom nazivu domena.
Istraživanje je za potrebe RNIDS-a sprovedeno krajem 2020. godine i obuhvatilo je predstavnike 304 mikro i 101 malog preduzeća koja su poslovno prisutna na internetu, bilo da imaju svoj sajt, ili koriste samo društvene mreže. Cilj istraživanja bio je da se ustanovi u kojoj meri i na kom domenu preduzeća obavljaju svoje poslovne aktivnosti na internetu, koji je razlog za izbor određenog domena, ali i na koji način se registrovani naziv domena koristi u poslovanju. Brošura sa ključnim nalazima istraživanjima može se preuzeti sa sajta RNIDS-a.
Druga istraživanja obavljena prošle godina u kojima su anketirana mala i srednja preduzeća bez obzira na to da li imaju uspostavljeno poslovno prisustvo na internetu kažu da postoji još veliki broj mikro i malih preduzeća koja se nisu okušala na internetu. Prema rezultatima istraživanja „1000 preduzeća“ USAID-ovog Projekta saradnje za ekonomski razvoj, 43% mikro preduzeća nema sajt, dok je taj procenat kod malih preduzeća 24%. Rezultati RNIDS-ovog istraživanja pokazuju da privrednici itekako prepoznaju korist od korišćenja interneta u poslovanju, što može ohrabriti i druga mikro i mala preduzeća da koriste internet kao važan resurs za razvoj poslovanja.
izvor: InStore
foto: RNIDS