Teretni brod Ever given koji je od utorka blokirao Suecki kanal, oslobođen je jutros, a Stanić kaže da je zbog nasukanja gigantskog broda došlo do prekida u globalnom lancu snabdevanja jer je to glavna ruta kojom se roba iz istočne Azije transportuje u Evropu.
To je u ovom trenutku problem za kompanije koje transportuju robu, za proizvođače, kao i za korisnike te robe. Međutim, to ne može da bude uzrok krupnih pomeranja na svetskom tržištu, kazao je Stanić za K1 televiziju.
On je naveo da blokada Sueckog kanala ne predstavlja problem za globanu privredu, ali da taj incident ima kratkotoročni efekat na tržište nafte i energetike, kao i da može da utiče na povećanje troškova transporta koji, kako kaže, rastu od kraja godine.
Kako je rekao, zbog rizika od prekida u lancu snabdevanja određene zemlje se koncentrišu da ti lanci budu što kraći i da ih približe matičnim zemljama.
Ukazuje da se oko 80% svetske trgovine odnosi na robu, a da se 80% te trgovine odvija morskim putem, odnosno kroz transport brodovima.
Ističe da je to najekonomičniji vid transporta i da u poslednje vreme zbog ekonomskih razloga kompanije povećavaju gabarite svojih brodova što, kako je objasnio, može da izazove probleme kao što je incident u kome se nasukao brod.
Stanić je rekao da je najavljena međunarodna istraga o uzroku nasukanja broda i dodaje da su takvi incidenti retki, ali da predstavljaju dodatni rizik za međunarodnu trgovinu: Ovo je tehnička stvar, nije politička kriza i neće drugo trajati. Dodao je i da je PKS sve vreme u kontaktu sa domaćim kompanijama i da proverava da li imaju problema u proizvodnji zbog kašnjenja komponenti koje štizu iz istočne i jugositočne Azije.
I prošle godine je u januaru i februaru Kina bila blokirana zbog pandemije, ali su naše kompanije imale zalihe i nije bilo problema da nastave proizvodnju, dok ne stignu nove isporuke. Isto je i sada, ali je ovaj incident mnogo manji, kazao je Stanić.
Izvor: eKapija/Tanjug
Foto: Pixabay