Summi1
Summit2

Sloboda Stojanović, direktorka marketing sektora, PerSu marketi: Dugoročni cilj mora biti održivo poslovanje, zelena energija, reciklaža otpada i zaštita životne sredine

KROZ PRIZMU TRGOVCA

Intervju

18.03.2022

Trgovački lanac PerSu ove godine slavi jubilej - 25 godina poslovanja, a naša sagovornica ovog petka bila je Sloboda Stojanović, direktorka marketing sektora u PerSu marketima.

1. Šta je ono što biste pohvalili na našoj trgovačkoj sceni? Ima li nešto što biste voleli da bude prisutno i kod nas, a poznato vam je već da primenjuju/praktikuju trgovci u svetu ili regionu?
Trgovačka scena Srbije se ubrzanim tempom razvija, pogotovo u sferi online trgovine, što pokazuje da uspevamo da održimo korak sa svetskim trendovima. Pandemija nam je pokazala da se ne treba plašiti promena, već da ih treba hrabro prihvatiti i usvajati, a isto tako su nam i kupci pokazali da su promene dobrodošle. Takođe, u tom trenutku su se jasno radvojili zaista važni činioci ugodne kupovine, od onih manje važnih, te je tako svako od nas mogao bolje da se fokusira na ključne potrebe kupaca. Sa druge strane, sve više pažnje se posvećuje malim, lokalnim proizvođačima i domaćem kvalitetu, sa fokusom na osnaživanje domaće privrede. Mi u PerSu marketima već godinama unazad podržavamo lokalne proizvođače, kroz projekat Naše nama vredno u sklopu kog oni imaju priliku da nas direktno kontaktiraju i ostvare saradnju sa nama, kroz plasman svojih proizvoda i dodatnu promociju.

2. Koji su, prema vašem mišljenju, najveći nedostaci našeg trgovačkog sektora?
Pored svih pozitivnih promena koje se dešavaju u pravcu digitalizacije, ono što je i dalje primarni segment jeste usluga i komunikacija sa kupcima na prodajnom mestu. Veliki izazov trenutno predstavlja manjak radne snage na tržištu generalno, što se održava svakako i na trgovinu. Pored toga, na polju e-commerc poslovanja postoji mnogo prostora za unapređenja, kako bi se učešće ovog kanala u ukupnoj prodaji u Srbiji dodatno približilo evropskim standardima. Digitalna komunikacija sa kupcima je u današnje vreme takođe neminovnost, ali se dodatne pogodnosti i usluge preko online platformi i dalje bojažljivo razvijaju. Sa ponosom mogu da kažem da naša kompanija još od 2014. godine ima razvijenu mobilnu aplikaciju, pod nazivom Penny back, kroz koju aktivno gradimo lojalnost naših kupaca, a u narednom periodu nas očekuju i velika unapređenja upravo na tom polju.

3. Na šta odmah obraćate pažnju kada uđete u neku trgovinu?
Prilikom ulaska u bilo koju trgovinu, najpre obraćam pažnju na ponudu svežih proizvoda kao ključne i odredišne kategorije kupovine, zatim na asortiman, posebno na ponudu domaćih, lokalnih proizvoda i naravno na komunikaciju na samom mestu prodaje. Kroz sve te aspekte se može jasno utvrditi koji su strateški ciljevi određene kompanije i na koji način ih sprovode. I sami smo u PerSu marketima uložili puno truda i energije upravo u navedene stvari, aktivno se bavimo renoviranjima i unapređenjima naših objekata, približavanjem lokalnog vojvođanskog duha svim našim kupcima, pa je uvek dobro videti kako se drugi bave istim pitanjima.

4. Da li u sklopu praćenja konkurencije posećujete konkurentske trgovine? 
Mislim da je posećivanje konkurencije podrazumevajuća stvar i da to praktikuje svaki odgovoran profesionalac, kako bi uvek bio u toku, a sa druge strane i kako bi ocenio spostvene rezultate. Ponekad nije dovoljno sagledati samo unutrašnje stanje, vrlo često se moramo staviti u drugu perspektivu i sagledati našu poziciju u odnosu na širu sliku tržišta. Lično uvek volim da vidim kako drugi sprovode određene projekte, na koji način rešavaju neke izazove i smatram da zdravu konkurenciju treba ceniti, jer nas ona tera da se i sami iznova i iznova preispitujemo i unapređujemo.

5. Za kraj, koja bi bila vaša poruka kolegama-trgovcima – kako unaprediti sektor?
Poruka je vrlo jednostavna – fokus na dugoročne ciljeve, sa kratkoročnim planiranjem i brzim prilagođavanjem. Glavni dugoročni cilj svima nama mora biti održivo poslovanje, zelena energija, reciklaža otpada i uopšte zaštita životne sredine. Na nama je da upotrebimo svu snagu koju imamo kako bismo uticali na promenu svesti čitave zajednice, počevši od malih promena na svakodnevnom nivou, do onih najvećih, koje će osigurati budućnost generacijama koje dolaze.