British Retail Consortium (BRC) saopštio je da je ukupna maloprodajna potrošnja manja za 1,1% nego godinu dana ranije, što je najveći pad od januara prošle godine i predstavlja ubrzanje u odnosu na aprilski pad od 0,3%.
Jasno je da je balon potrošnje nakon pandemije pukao, a trgovci se suočavaju sa težim uslovima trgovine, padom poverenja potrošača i rastućom inflacijom koja utiče na potrošačku moć potrošača. Nameštaj, elektronika i druga skupa roba najviše su pogođeni, ali je prodaja modnih i proizvoda za lepotu porasla pošto su se ljudi pripremali za praznike i leto, rekla je Helen Dickinson, izvršna direktorka BRC-a.
BRC je saopštio da je njegova mera maloprodaje like-for-like, koja pokriva samo prodavnice otvorene u maju 2021. godine, pokazala godišnji pad potrošnje od 1,5% nakon smanjenja od 1,7% u aprilu.
Cifre nisu prilagođene inflaciji – koja je u aprilu dostigla 9,0% – što znači da će pad obima kupljene robe biti mnogo veći od pada utrošenog novca.
Podaci iz Barclaycarda, koji pokrivaju širi raspon potrošnje, pokazali su da je potrošnja u maju porasla za 9,3% u odnosu na godinu dana ranije, što odražava rast troškova života i povećanje troškova putovanja i ugostiteljstva na koje su prošle godine uticala ograničenja.
Potrošnja na osnovne artikle porasla je za 4,8%, podstaknuta skokom od skoro 25% za benzin i dizel čije su cene porasle. Kao odgovor, potrošači su smanjili potrošnju na digitalni sadržaj i pretplate za skoro 6%.
Ponavljajući podatke BRC-a, Barclaycard je rekao da je potrošnja na nameštaj pala za 3,1% u maju u odnosu na april.
Potrošnja u restoranima i pabovima i barovima pala je za oko 6%, odnosno 1% tokom meseca.
Smanjenje troškova života jasno utiče na diskrecione navike potrošnje. Uprkos tome, postoje neki ohrabrujući znaci, posebno u turističkoj industriji, jer želja Britanaca za odlaskom u inostranstvo nastavlja da raste kako se približavamo letnjim praznicima“, rekao je Jose Carvalho, šef potrošačkih proizvoda u Barclaycardu.
Potrošnja na putovanja skoro se utrostručila u odnosu na maj prošle godine kada su bila na snazi mnoga međunarodna ograničenja, a turističke agencije su prijavile povećanje od 24% u maju u odnosu na april.
izvor: esmmagazine
foto: unsplash/Markus Spiske