Summi1
Summit2

GfK: Testenina i pirinač nezaobilazni deo potrošačkih korpi

InFokus: testenina i pirinač

inFokus

17.10.2022

Obe posmatrane kategorije su i znatno češće deo velikih korpi – dok na nivou ukupne FMCG potrošnje velike kupovine čine tek 16% svih kupovina (mada generišu znatno veće vrednosno učešće), kada su u pitanju kategorije testenine i pirinča, čak 49% korpi u kojima se ovi proizvodi nađu su velike kupovine – sa više od 10 proizvoda u korpi

Autor: Dalibor Minić, Consumer Panels & Services, GfK

U fokusu ovog istraživanja je kupovina suvih testenina i pirinča u Srbiji, u periodu od oktobra 2021. do maja 2022. godine. 

Dve analizirane kategorije su nezaobilazni deo FMCG korpi domaćinstava u Srbiji, s tim što testenina ipak ima znatno veći broj kupaca – u posmatranom osmomesečnom periodu 91% domaćinstava u zemlji je makar jednom kupilo testenine, dok je penetracija kategorije pirinča znatno niža, i u istom periodu je iznosila 69%. 

Svi segmenti kupaca kupuju i testeninu i pirinač, s tim što je penetracija ovih kategorija vidno izraženija kod domaćinstava posvećenijih kuvanju, i to naročito onih koji preferiraju tradicionalnu kuhinju. S druge strane, domaćinstva orijentisana ka instant rešenjima za obroke, kao i brzim i zdravim kulinarskim poduhvatima, nešto ređe se javljaju kao kupci testenina, i naročito pirinča. Takođe, domaćinstva sa decom su znatno sklonija pripremi testenina nego jela sa pirinčem – ova domaćinstva kupuju 38% ukupnih količina testenina, a 30% ukupnih količina pirinča.

Obe posmatrane kategorije su i znatno češće deo velikih korpi – dok na nivou ukupne FMCG potrošnje velike kupovine čine tek 16% svih kupovina (mada generišu znatno veće vrednosno učešće), kada su u pitanju kategorije testenine i pirinča, čak 49% korpi u kojima se ovi proizvodi nađu su velike kupovine – sa više od 10 proizvoda u korpi.

I jedna i druga kategorija se najviše kupuju u supermarketima, ali je u slučaju testenine znatno izraženije učešće diskontnih lanaca od 25%, naspram 15% količinskog učešća ovog maloprodajnog formata u kupovinama pirinča. Shodno tome, i količinsko učešće trgovačkih marki je veće u kategoriji testenine (26%) nego u kategoriji pirinča (22%)

Pet vodećih brendova u kategoriji testenine čini 59% ukupnih količina kategorije na tržištu. Ovi brendovi su, abecednim redosledom: Barilla, Danubius, Grano Doro, Sentella i Tiradell. 
U kategoriji pirinča, vodećih pet brendova ima zbirno količinsko učešće od 50%, a ti brendovi su (abecednim redosledom): ABC, Benlian Food, Biser, Golden Sun i K-Plus.

Segmenti kupaca prema navikama u pripremi hrane i ishrani
ZELENI ENTUZIJASTI: Obraćaju pažnju na to da li su proizvodi koje biraju zdravi – bez boja, konzervansa, aditiva, da li sasdrže malo šećera i masti. Radije pripremaju povrće i voće. Često su vegani, odnosno vegetarijanci. Vole da sami pripremaju namirnice, poput hleba i jogurta, od osnovnih sastojaka,
GLAVNI KUVARI: Vole da kuvaju i da obeduju kod kuće. Kuvaju uravnotežena jela. Uvek imaju veći broj jela za pripremu. Vole i da eksperimentišu u kuhinji. Često pripremaju veganska ili vegetarijanska jela. Posebnu pažnju posvećuju izgledu jela, odnosno načinu kako su poslužena.STARA ŠKOLA: Kuvari sa iskustvom. Radije se odlučuju za svoju tradicionalnu kuhinju. Njihovi obroci su isplanirani, raznovrsni i uravnoteženi. Biraju kvalitetne proizvode. Ponosni su na svoja jela i uživaju u tome kada ih prijatelji i porodica pohvale. S vremena na vreme, jedu i brzu hranu.
INSTANT KONZUMENTI: Uglavnom ne znaju da kuvaju. Kupuju gotova jela iii polu­gotove proizvode da bi štedeli vreme iii jedu užurbano, npr. sendviče. Često koriste instant proizvode. Skloni su skupljim proizvodima ukoliko su boljeg kvaliteta. Koriste usluge dostave hrane. Često jedu napolju.
KUVAM BRZO & ZDRAVO: Jednostavna i zdrava priprema hrane za njih je najvažnija. Vole da kuvaju, ali nemaju dovoljno vremena da to i čine redovno. lmaju veći broj jela koja mogu da pripreme brzo. Radije biraju proizvode bez šećera, sa manje masti. Konstantno tragaju za informacijama o pripremi hrane na zdraviji način.

 

O istraživanju
GfK Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Adria regionu neprekidno traje duži niz godina (u Hrvatskoj od 2000. godine, u Srbiji od novembra 2002, a u BiH u periodu od 2004. do 2012. godine). U centru pažnje je merenje potrošnje oko 130 proizvodnih kategorija na reprezentativnom uzorku domaćinstava. Podaci se prikupljaju uz pomoć pametnog telefona i SmartScan mobilne aplikacije. Ova metodologija meri potrošnju robe široke potrošnje koja se konzumira u samom domaćinstvu i pokriva kupovinu u svim kanalima distribucije. Proizvodi koji se potroše van domaćinstva nisu predmet ovog istraživanja. 

 

O GfK 
GfK je pouzdan izvor najznačajnijih informacija o tržištu i potrošačima, koji omogućavaju našim klijentima da donesu sveobuhvatnije odluke. Više od 10.000 eksperata u marketinškim istraživanjima kombinuje svoju strast sa 80 godina GfK iskustva u proučavanju podataka. Ovo omogućava GfK da poveže ključna globalna saznanja sa lokalnim specifičnostima u više od 100 zemalja. Koristeći inovativne tehnologije i naučni pristup, GfK pretvara obimne podatke u suštinske podatke, čime omogućava svojim klijentima da unaprede konkurentnost i obogate iskustva i izbor potrošača.