Milena Kiselički, Operations Director, Candy Factory: Pionir konditorske industrije u Angoli

Intervju

23.11.2022.

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

Naša sagovornica u Nelt Grupi radi već 14 godina. Počela je karijeru u Neoplanti, kao specijalista informacionih sistema, i kroz karijeru se razvijala u oblasti automatizacije poslovnih procesa upotrebom informacionih sistema. Kako sama kaže, start u Neoplanti oblikovao je njen karijerni put u pravcu specijalizacije za pokrivanje i rad sa proizvodnim sistemima. Taj put odveo ju je u Afriku, u Angolu, gde je Nelt 2020. godine ušao u investicioni projekat izgradnje fabrike bombona, lizalica  i žvaka.

Prvi zadatak sa kojim sam se susrela na ovom projektu bio je iz oblasti moje ekspertize na implementaciji ERP sistema i pripremi za rad i taj angažman je postepeno prerastao u sadašnju poziciju na kojoj sam od marta 2022. godine, kaže nam na početku razgovora Milena Kiselički, Operations Director, Candy Factory.

Fabrika slatkih proizvoda Candy Factory, čiji je suvlasnik kompanija Nelt LDA, članica srpske Nelt Grupe iz Beograda, svečano je otvorena nedavno, u Luandi. Kako je, i kada, rođena ideja o otvaranju fabrike na ovom tržištu?
U Africi smo prisutni od 2011. godine, a osim u Angoli, uspešno poslujemo i u Zambiji i Mozambiku. Na ovim tržištima zapošljavamo više od 400 ljudi, koji se bave distribucijom brendova Neoplanta i Fabrike dečije hrane kao i proizvoda globalno prepoznatih korporacija poput P&G, Mars, Nestle, Colgate, Heineken, SC Johnson, Dr Oetker, Ferrero, Beiersdorf i drugih. Prema planovima koje imamo u domenu proizvodnje i distribucije, verujem da će taj broj zaposlenih progresivno rasti. Poštujemo i volimo Angolu i njenu kulturu i različitost Afrike kao specifičnog poslovnog ambijenta. Hrabro smo krenuli u širenje poslovanja jer smo se dobro snašli, razumeli, prilagodili poslovanju na ovom kontinentu i zato beležimo dobre rezultate. Sa druge strane, prepoznali smo i potencijal tržišta u domenu proizvodnje i otuda ideja da u Angoli započnemo investiciono poglavlje. Naša vizija je da Candy Factory bude pionir u konditorskoj industriji u Angoli, a ambicije da bude nacionalno i regionalno prepoznata kao kompanija koja proizvodi domaće brendove.

Nelt već poseduje dve fabrike u svom vlasništvu u Srbiji, to su Neoplanta i Fabrika dečije hrane? Zbog čega su se vlasnici opredelili da otvore baš fabriku slatkiša u Angoli?
Nekada je motiv za osvajanje novih prostora bio nalaženje drugačijih resursa. Danas se pojavljujemo na tržištima gde postoji mogućnost povezivanja ljudi, razmena iskustava i znanja, ali i bogate tradicije dva udaljena naroda, čini mi se samo u geografskom smislu. Uspeh koji smo ostvarili sa Neoplantnom i Fabrikom dečije hrane govori da umemo da kreiramo brend i ponudimo kvalitetan proizvod. Upravo to iskustvo koje imamo, želimo da ponovimo i na afričkom kontinentu. Osim toga, smatram da smo poslovna organizacija koju domicilno stanovništvo ceni. Nelt u Angoli posluje duže od dekade i u njegovom razvoju učestvovali su mnogi ljudi sa Balkana koji su ostavili svoj trag na organizaciji. Korektno i stimulativno radno okruženje, kao i neprekidna težnja da dobre poslovne prakse, standarde i tehnologije koje imamo na evropskom tržištu, implementiramo u Africi, čine da nas smatraju stabilnim poslodavcem kome se veruje, ali i od koga se mnogo toga očekuje. To nam imponuje i dodatno motiviše

Recite nam nešto više o samoj fabrici, koliko je novca u nju uloženo, o broju zaposlenih, kapacitetima, asortimanu?
Candy Factory je moderna i visoko automatizovana fabrika slatkih proizvoda sa proizvodnim kapacitetom od 6.700 tona godišnje. U projekat je dosada, u prvoj fazi, uloženo 20 miliona evra i zaposleno 90 ljudi. S obzirom na to da su naša očekivanja da dnevna proizvodnja vrlo brzo premaši 15 tona bombona, lizalica i žvaka, verujemo da će za dve godine broj zaposlenih u Candy Factory biti veći od 150. Očekuje se da fabrika u prvoj godini prodaje osvoji 20% tržišnog udela, dok bi taj udeo u petogodišnjem periodu trebalo da bude 40%. Ono na šta sam naročito ponosna je moj multikulturalni tim, sastavljen od eksperata iz različitih zemalja. Upravo su te razlike u iskustvu, pristupu, podneblju sa kojeg dolazimo, bogatstvo koje nam omogućava da svakom izazovu pristupamo iz različitih uglova. Candy Factory vraća onaj osećaj sa početka karijere koji sam imala u Neoplanti, a to je da podižemo nešto novo, gledajući u budućnost sa nadom i strepnjom, ogromnom odgovornošću, ali i neverovatnim zadovoljstvom. Svi zajedno nastojimo da u Candy Factory razvijemo snažan osećaj pripadnosti, zajedništva, afirmišemo kreativnost i poštujemo profesionalnost i veoma smo uzbuđeni zbog izlaska prvih proizvoda naše fabrike na tržište Angole. 

Milena Kiselički: Više od svega, motiviše me suočavanje sa novinom i neizvesnošću. Izazovi su svuda pred nama. Novine mogu da budu zastrašujuće, a pritisak intenzivan. Na kraju, bitno je da se korača, da se istraje. U Neoplantu sam ušla 2008. godine ubrzo nakon što je ušla u sastav Nelt grupe i bila svedok transformacije koju je ova kompanija prošla da bi stigla do pozicije na kojoj se danas nalazi. Razvoj svake nove investicione priče nosi sa sobom posebnu energiju stvaranja i srećna sam sto sam to iskustvo i ushićenje ponovo doživela u Angoli.

Kako je saopšteno prilikom otvaranja, proizvodi iz ove fabrike biće distribuirani na čitavo afričko tržište. A, da li je planiran izvoz, u kom periodu i na koja tržišta?
Planiramo širenje postojećih kapaciteta, a zainteresovani smo da pokrenemo proizvodnju i na nekom od preostala dva tržišta na kojima poslujemo. Takođe, razmatramo i ulazak u proizvodnju srodnih kategorija proizvoda i već uveliko radimo na ispitivanjima koji bi proizvodi mogli biti interesantni. Naš fokus je trenutno analiza tržišta, a obzirom na to sa kakvim entuzijazmom nastupamo, sigurna sam da će u budućnosti sa ovog kontinenta stizati vesti o novim investicionim poduhvatima. 

Kakve su ambicije vlasnika, a i vaše lično, kada je u pitanju dalji razvoj fabrike?
Naši proizvodi izašli su na tržište Angole sredinom septembra, „naše malo investciono čedo“ je prohodalo i snage su usmerene na to da njegovi koraci postanu stabilani i odlučani. Želimo da proizvodi naše kompanije postanu sinonim za kategoriju na ovom tržištu. Nadalje, sam projekat je osmišljen tako da ostavlja prostor za proširenje, dalje investicije i razvoj.

Da li imate konkurenciju na afričkom tržištu i ko vam je glavni konkurent? U kojoj meri je, generalno, razvijena konditorska industrija u Africi? Imate li, možda, želju da podignete samo tržište slatkiša na jedan viši nivo? 
Kada je ideja o Candy Factory začeta, Angola nije imala ni jednog proizvođača konditorskih proizvoda i bila okrenuta direktno uvozu. Priliku koju smo prepoznali mi prepoznali su i drugi, i danas postoji više fabrika ovog tipa, međutim uvoz je i dalje značajan. Candy Factory je inicirao kreiranje Asocijacije konditorske industrije u Angoli, kako bi radeći zajedno sa svojim konkurentima radio na zaštiti ove kategorije od uvoza i obezbedio preduslove za nesmetan rast.
Ne želimo da igramo „postojeću utakmicu“, da se tako izrazim, nego da kreiramo potpuno novu igru i da je vodimo. Mi smo na ovo tržište ušli sa namerom da uvedemo marketinški pristup kategoriji, koji do sada u Angoli nije postojao, i nas prvi brend OKO već probija svoj put. 

Inače, vaša lična „afrička priča“ počinje nedavno. Recite nam nešto više o tome kako ste se našli na poziciji Operations Director Candy Factory u Angoli. Na koji način ste se pripremali za dolazak i kakvi su vam bili prvi utisci o ovom tržištu?
Razvoj moje karijere išao je u pravcu rada u proizvodnim sistemima. Mesna industrija, jedna je od procesno najizazovnijih industrija u FMCG-u i radeći na razvoju informacionih sistema dugi niz godina sticala sam znanja o tome kako se prati poslovanje proizvodnje kompanije, te bi se moglo reći da se pripremam za ovu poziciju od svog prvog radnog dana u Nelt grupi. 

Angola je fascinantna zemlja sa ogromnim potencijalom. Ona je bogata resursima, u svakom smislu, ali oni nisu iskorišćeni. Te je možda predominantan utisak „mogućnost“.  

Želimo da proizvodi naše kompanije postanu sinonim za kategoriju na ovom tržištu

Angola je površinski pet puta veća od bivše Jugoslavije, sa populacijom koja broji više od 32 miiona ljudi, a koja progresivno raste, dodajući blizu milion stanovnika godišnje. Kako ste se snašli u toj sredini i šta vam predstavlja najveći izazov u radu? 
Savladati prostor i „osetiti“ mentalitet i specifičnosti tržišta je uvek bilo teško. Kada se već osvrćemo na period stare Jugoslavije, danas se suočavamo sa preprekama koje su znatno drugačije u odnosu na one istorijske. Nekadašnja Jugoslavija i afričke zemlje imaju istoriju saradnje. Svi pamtimo Pokret nesvrstanih, kada su se afrički lideri na čelu sa Jugoslavijom tih godina borili za svoju nezavisnost. Na neki način su vrhunski stručnjaci iz oblasti građevinarstva, arhitekture i umetnosti tadašnje Jugoslavije pomagali Africi na tom putu. U kolektivnom sećanju afričkog naroda imamo dobru reputaciju i to nam je neosporno pomoglo da se bolje pozicioniramo kao kompanija koja dolazi iz prijateljske zemlje. Ukratko, narodi Afrike pamte, pa su nam i tržišni i prostorni izazovi bili lakši. Ono što nam na terenu danas predstavlja prepreku jesu administrativni i infrastrukturni izazovi, ali to nije ništa novo niti nešto sa čim se ranije nismo suočavali. Upravo smo na primeru otvaranja Candy Factory demonstrirali snažnu vezu sa lokalnim partnerima, gde nam je u realizaciji projekta značila podrška lokalne partnerske kompanije Oxbow, kao i Vlade i razvojnih agencija Angole. 

Da li vam je, u svemu ovome, dodatni izazov to što ste žena i šta vam predstavlja najveće poteškoće u radu, kao i u životu? Da li ima nešto što biste istakli kao prednost života u Angoli?
Nisam pobornik generalizacija, verujem da svaki čovek ispred drugog stoji sa svojim bićem i u dosadašnjoj karijeri nisam iskusila ograničenje zbog činjenice da sam žena. Dva su razloga za to, jedan je što Nelt grupa istinski podstiče jednakost u svakom smislu, čak izlazi korak napred prema ženama koje su osnovale porodicu, a drugi, još bitniji je što sam imala sreću da se rodim, a konačno i formiram sopstvenu porodicu zasnovanu na međusobnom uvažavanju i podršci. U Angolu sam se preselila sa suprugom i dve devojčice i ovo ne bi bilo moguće da ne uživam podršku porodice. Nema mesta kao što je kuća, ali Angola je divno mesto za boravak. Klima je blagotvorna, ona obiluje plažama i uopšte prirodnim lepotama svake vrste. Ovde smo više od šest meseci i iza nas je vrlo intenzivan period u kom smo radili na tome da završimo radove i pokrenemo proizvodnju u čemu smo i uspeli. Sad je vreme da malo istražujemo Angolu.

Kakvi su potrošači na afričkom tržištu? Da li su zahtevni, kakav im je ukus, da li se njihove potrebe i kupovne navike razlikuju od onih koje imaju potrošači u Evropi i u ostatku sveta? I, da li se potrošači iz pojedinih delova samog afričkog tržišta, s obzirom na njegovu veličinu, međusobno razlikuju? Po čemu su oni specifični? 
Svako tržište je priča za sebe i razlike su evidentne, ne samo kada govorimo o dva kontinenta, već i kada je reč o državama, pre svega u nacijama, kulturama, običajima, ishrani, itd. Slobodno mogu uporediti Angolu i Zambiju, kao, na primer Portugaliju i Češku, ali se to iz naše perspektive ne vidi. Ta tržišta su u povoju, socijalnom, političkom i investicionom. Svakako, ono što je najvažnije je da je reč o tržištima u razvoju i veoma je važno da se na vreme pozicioniramo kao važan i ozbiljan igrač. Sa ekonomskog stanovišta, očekujemo da će stope rasta, uprkos izazovima biti velike, i želimo da budemo deo ekspanzije kojoj se nadamo. Verujemo u potencijal i zato investiramo. Pri tom, ulažemo i u inovaciju, edukaciju i u ljude kako bismo ostali prepoznati kao organizacija koja je efikasna i kvalitetna. A, kvalitet je ono što svaki potrošač na kraju želi, nezavisno od toga gde živi, zar ne?

Na kovid krizu, nadovezala se i ekonomska koja je dovela do inflacije, rast cena sirovina, energenata… Kako to sve utiče na vaše poslovanje i kakve je rezultate kompanija ostvarila u prethodne skoro tri godine, od izbijanja pandemije? 
Viša cena hrane, viša cena goriva i viša cena energije, u smislu električne energije i gasa, izazovi su koji su danas globalni i pogađaju sva tržišta. Naša zvezda vodilja, ma gde da poslujemo, je strategija #Accelarate2025. To zapravo znači da je naš fokus investiranje, dalja digitalizacija i prenošenje pozitivnih praksi, i najviše od svega ulaganje u ljude i organizaciono jačanje. 

Želimo da dugoročno osiguramo kvalitet usluge, kontinuitet zadovoljstva postojećih i privlačenje novih partnera i poslova, a sve sa ciljem daljeg održivog rasta. Tako mi vidimo odgovor Nelta na svaki izazov, ma koliko težak bio. 

Mi smo na ovo tržište ušli sa namerom da uvedemo marketinški pristup kategoriji, koji do sada u Angoli nije postojao, i nas prvi brend OKO već probija svoj put

Govori se stalno o inflaciji potrošačkih cena, a manje se pominje inflacija proizvođačkih cena, koja je čak i nekoliko puta veća. Kakva je situacija u Africi, po tom pitanju? Kako ćete se boriti sa ovim problemima i gde vidite izlaz?   
Inflacija podizvođačkih cena u Evropi i svetu prouzrokovana je energetskom krizom. Angola je, konkretno, ovim pogođena upravo zato što su osnovni izvori sirovina uvozni. Međutim, mnoštvo varijabli utiče na kretanje cena, takođe pretpostavke i izazovi koje sa sobom nosi afričko tržište su mnogobrojne. Na izazov planiramo da odgovorimo kreirajući optimalan miks u oblasti lanca snabdevanja, okrećući se domicilnim izvorima snabdevanja.
 
Kao što ste i sami rekli, Nelt u Angoli posluje duže od dekade i u njegovom razvoju učestvovali su mnogi ljudi sa Balkana koji su ostavili svoj trag u organizaciji. Kako vidite svoje mesto i doprinos koji ste dali, i koji ćete tek dati, poslovanju na ovom kontinentu, i šta će biti to po čemu biste voleli da vas zapamte?
Iako smo prešli jednu važnu stepenicu, a to je da uspešno privedemo kraju projekat izgradnje fabrike i uspostavimo operacije, mi smo na početku. Radi se intenzivno na ostvarenju cilja da preplavimo tržište Angole i da već u ovoj godini izađemo van granica ove zemlje na ostala afrička tržišta. Sa ličnog aspekta, ukoliko uspem da se ne primeti kada odem, a da pritom iza sebe ostavim efikasnu i profitabilnu organizaciju, to ću smatrati najvećim uspehom. Rekla bih da stremljenje svakog menadžera treba da bude da postavi organizaciju kojoj neće biti potreban, sistem koji funkcioniše bez obzira ko ga vodi. Svi moji napori usmereni su ka tom cilju.