Summi1
Summit2

Consumer Rules Summit: Deglobalizacija lanaca snabdevanja, hibridni modeli maloprodaje, "zeleni" proizvodi zaključci ovogodišnjeg događaja

DOGAĐAJI

Region

26.04.2023

Tokom dva dana konferencije (24. i 25. april) Consumer Rules Summit koja se u organizaciji Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) održala u Zagrebu, privrednici iz regiona Zapadnog Balkana, jugoistočne Evrope, ali i širih tržišta ponudili su odgovore i razmenili ideje kako preživeti ovu „oluju“ promena i iz nje izaći neoštećen, ili sa minimalnim gubicima.

Jean Marc Peterschmitt, generalni direktor za korporativni sektor EBRD-a, napominje kako je EBRD prošle godine investirao 13 milijardi evra u regione u kojima posluje i dodao kako je privatni sektor taj koji može biti agent promene, jer upravo u vremenu krize ima kapacitet da reaguje brzo. 

Moramo biti svesni da će nas načini i instrumenti kojima rešavamo krize pratiti kao ekonomije i kao privrede, dugo u budućnosti. Upravo zbog toga je važno da načini na koje reagujemo u krizama budu u skladu s osnovnim načelima tržišne ekonomije, istakla je tokom panela Martina Dalić, predsednica Uprave Podravke. 

Panelisti su predstavili primere agilnosti kompanija iz kojih dolaze, a koje karakteriše odstupanje od tradicionalnih sistema poslovanja i stvaranje ambijenta temeljenog na agilnosti i inovativnosti, kao recept, ne samo za preživljavanje, već i razvoj u kriznim vremenima.

Ako nečega trenutno nema i ne možete to nabaviti, bitno je da je sistem dovoljno agilan i brz da iznedri nešto drugo. Danas se iskristalisalo ko je u tome uspešan, a ko je igrač na kratke staze, naglasio je Emil Tedeschi, predsednik Uprave Atlantic Grupe. 

Govoreći o receptu za agilnost, Aleksandar Kostić, potpredsednik MK Group rekao je da je komparativna prednost te kompanije efikasnost – „uvek ispred, bolje, brže od drugih“.

Učesnici su se složili da je na kompanijama da slede evoluciju potrošača, kao i da je uslovima koji su opterećeni kontinuiranom nestabilnošću, i dalje narušenim lancima snabdevanja, usporavanjem svetske trgovine i nedostatkom radne snage, sada više nego ikada potrebna čvršća saradnja među preduzetnicima zapadnog Balkana, ne bi li se povećala otpornost ukupne privrede regiona.

Vertikalna integracija i izlazak na nova tržišta su naš recept za borbu protiv krize. Tražimo mogućnost za širenje u Hrvatskoj, istakao je Nebojša Šaponjić, jedan od osnivača Nelt Grupe. 

Ljiljana Kunosić, CEO Bingo Group, najveće poslovne grupacije u Bosni i Hercegovini je dodala: Nedostaje nam radne snage, ali i potrošača i time treba da se bavimo. Kako da promovišemo da je moguć uspeh u regionu i da ljudi odluče da pokušaju ovde, a ne u Nemačkoj.

U okviru panela o lancima snabdevanja govornici su se složili da su pandemija, rat u Ukrajini i energetska kriza jasno pokazali koliko su lanci snabdevanja krhki i komplikovani, te da mogu da presuše ili budu presečeni u bilo kom trenutku. Za održivi rast i konkurentnost na tržištu koje je zahtevnije nego ikada, prema mišljenju panelista, potrebno je diverzifikovati izvore snabdevanja i približiti ih mestu proizvodnje, zbog čega se sve češće govori o kraju globalizacije kakvu poznajemo.

Ranije su kompanije bile fokusirane na kreiranje vrednosti za shareholdere, a danas se dešava velika promena – morate da kreirate vrednost za zajednicu, zaposlene, dobavljače, za sve, istakao je Mihailo Janković, CEO kompanije MK Group.

Da li će e-commerce odsvirati kraj tradicionalnim prodavnicama, da li su big data, AI i roboti temelji budućnosti trgovine, i kako balansirati investicije u e-commerce u odnosu na dobro poznate fizičke prodavnice, bile su teme panela posvećenog digitalizaciji iskustva kupovine. Panelisti su zaključili da uprkos ubrzanom rastu online kupovine, kupci nisu spremni da u potpunosti napuste iskustvo fizičke kupovine, zbog čega rešenje treba tražiti u hibridnim maloprodajnim modelima. 

Odgovarajući na pitanje šta je „sledeća velika stvar“ u biznisu i načinu na koji živimo, Marko Carević, CEO Ananas E-commerce naglasio je da "koja god inovacija je u pitanju – kompanija Ananas će je prigrliti".

U lancima vrednosti zahteva se ispunjenje ESG standarda, odnosno sledljivost porekla proizvoda, smanjenje emisije štetnih gasova, korišćenje sredstava s neutralnim uticajem na klimu i zelena energija, a potrošači sve više zahtevaju zelene proizvode. Da li je Green deal samo mantra, ili ključni faktor za donošenje odluka kod potrošača? 

Prošla godina je bila klimatski teška i izazovna, ali primena savremene tehnologije omogućila nam je iste prihode kao i pre 15 ili 20 godina. Nastavićemo da prilagođavamo naše poslovanje potrebama budućnosti, rekao je Dušan Radičević, CEO kompanije Al Dahra. 

izvor: InStore
foto: Conference Republic