Summi1
Summit2

Ipsos: Marke pašteta i namaznih margarina važne potrošačima

InFokus: namazi

Analize

12.05.2023

Dve trećine potrošača tvrdi da kupuje samo paštete poznatih proizvođača/marki jer nisu sigurni u sastojke ostalih pašteta. Oko 40% korisnika smatra paštete najukusnijim namazom, dok petina ciljne grupe najradije konzumira riblje paštete… Nešto više od dve trećine korisnika uvek ima namazni margarin u svom frižideru. Nešto manje od petine korisnika ne bi koristilo češće puter u situaciji da im je cena ista, dok je nešto manje od trećine suzdržano

Autorka: Aleksandra Jovanović, Project Manager Ipsos, aleksandra.jovanovic@ipsos.com

U okviru BRANDpuls istraživanja kontinuirano se prate marketinški pokazatelji uspeha velikog broja proizvodnih kategorija, kao i usluga, a među njima se nalaze podaci za kategorije pašteta i namaznih margarina. Svaki brend u kategoriji merimo sa 13 različitih indikatora. Osim toga, dostupni su nam podaci o korisnicima kategorije i brenda na nivou demografskog i psihografskog profila.

Marketinški pokazatelji su važni za uspešno vođenje brenda kroz sliku stanja brenda i ranog uočavanja mogućih problema i prilika, a BRANDpuls istraživanje vam pruža brz pregled kategorije, stanje brenda, analizu ciljne grupe na svim nivoima, kao i uvid u trendove. Podaci, korišćeni u analizi koja sledi, prikupljeni su u drugoj polovini 2022. godine na teritoriji Srbije.

PAŠTETE 

Veličina kategorije 
Među potrošačima starosti od 15 do 64 godina je nešto više od 70% korisnika koji makar i povremeno konzumiraju kategoriju pašteta. Posmatrajući upotrebu kategorije od 2008. godine, paštete se koriste u manjem procentu danas, iako se u poslednja tri talasa primećuje ponovo blagi rast, ali je to daleko manji broj potrošača nego pre petnaestak godina. Udeo Heavy korisnika raste, dok je Light korisnika manje nego prošle godine.

Profil konzumenata
Kada su u pitanju bazična socio-demografska obeležja korisnika čitave kategorije, može se konstatovati da ne postoje značajna odstupanja u odnosu na total populaciju. Međutim, kada posmatramo pojedinačno korisnike prema učestalosti potrošnje, primećujemo nešto više korisnika muškog pola među Heavy korisnicima, potrošača nižeg obrazovanja i nešto mlađe populacije. Takođe je među Light korisnicima pojačano prisustvo žena, starijih od 50 godina, kao i stanovnika Beograda sa višim primanjima.

Važnost marke
Većini potrošača je marka pašteta veoma važna pri kupovini, ali opet manje od proseka svih prehrambenih kategorija. Izdvajaju se korisnici Argete i Argete junior kao grupa potrošača koja tvrdi da im je marka paštete vrlo važna, a što je daleko više od proseka kategorije.

Stavovi o kategoriji
Dve trećine potrošača tvrdi da kupuje samo paštete poznatih proizvođača/marki jer nisu sigurni u sastojke ostalih pašteta. Oko 40% korisnika smatra paštete najukusnijim namazom, dok petina ciljne grupe najradije konzumira riblje paštete.

NAMAZNI MARGARINI 

Veličina kategorije
Namazne margarine koristi makar i povremeno 66% potrošača starosti između 15 i 64 godina, a što je za 4pp više u poređenju sa novembrom 2020, ali je potrošnja kategorije uvećana među Medium i Light korisnicima, odnosno među onima koji ređe koriste namazne margarine.

Profil konzumenata
Među korisnicima namaznih margarina je nešto više žena, srednjeg obrazovanja, roditelja i onih koji žive u Vojvodini i istočnoj Srbiji. Kada posmatramo pojedinačno korisnike prema učestalosti potrošnje, primećujemo nešto više korisnika starijih od 50 godina među Heavy korisnicima, stanovnika Vojvodine, u bračnoj vezi i sa decom. U segmentu Light korisnika je značajnije više žena.

Važnost marke
Za četvoro od 10 korisnika kategorije je marka veoma važna pri kupovini namaznih margarina, što je tek nešto niže od proseka svih prehrambenih proizvoda. Takođe, važnost marke se primećuje češće kod žena, starije populacije kao i među korisnicima Omegola i Rama margarina.

Stavovi o kategoriji
Nešto više od dve trećine korisnika uvek ima namazni margarin u svom frižideru. Nešto manje od petine korisnika ne bi koristilo češće puter u situaciji da im je cena ista, dok je nešto manje od trećine suzdržano. Trećini je cena glavni faktor odluke pri odabiru brenda. Više od 70% potrošača, namazni margarin konzumira u vreme doručka.