Summi1
Summit2

Dalibor Bajić, Marketing Manager, Sarantis d.o.o. Beograd: Društveno odgovornim poslovanjem kompanije jačaju reputaciju

GOST UVODNICAR - OKTOBAR 2023

Srbija

06.11.2023

Da li je moguće, istovremeno, poslovati odgovorno prema društvu i životnoj sredini i biti konkurentna i profitabilna kompanija?

Naša planeta ima ograničene resurse, te postoji realna pretnja da zauvek nestanu, ukoliko čovečanstvo nastavi da ih beskonačno i neodgovorno eksploatiše. Gubitak biodiverziteta, ekstremni klimatski događaji, koji nastaju kao posledica globalnog zagrevanja, te smanjenje ozonskog omotača, samo su neki od signala koji nas ozbiljno upozoravaju da je neophodno da se ponašamo odgovorno prema životnoj sredini i da sprovodimo mere održivog razvoja. 

Društveno odgovorno poslovanje (Corporate social responsibility - CSR) predstavlja koncept prema kome kompanije integrišu ekonomske, društvene i ekološke dimenzije u svakodnevno poslovanje, doprinoseći istovremeno ekonomskom rastu kompanije i napretku društva. Uloga kompanija je ogromna, imajući u vidu da biznis sektor troši polovinu električne energije koja se proizvede u celom svetu, tako da je nesporno da kompanije itekako utiču na životnu sredinu i samim tim moraju da snose i veliku odgovornost. CSR u oblasti zaštite životne sredine podrazumeva da kompanije klimatske promene posmatraju u kontekstu dugoročnih investicija u obnovljive izvore energije, ekološku proizvodnju i upravljanje otpadom, što će njihovo poslovanje učiniti ne samo otpornim na izazove klimatskih promena, već i mnogo konkurentnijim. Jer, sama borba protiv klimatskih promena može da bude idealna prilika za kompanije da uvedu inovativna rešenja, modernizaciju procesa i proizvoda i time za stvaranje novih mogućnosti na drugim tržištima. 

Brojni su signali koji nas ozbiljno upozoravaju da je neophodno da se ponašamo odgovorno prema životnoj sredini i da sprovodimo mere održivog razvoja 

Kompanije imaju jedinstvenu priliku da pokrenu različite programe održivog poslovanja kojima bi se sprečile posledice klimatskih promena, a dugoročno donose uštede resursa i energije, bolji kvalitet života i otvaraju nova radna mesta. Istovremeno, istraživanja su pokazala da je mnogo više potrošača spremno da da više novca za neki proizvod ako je kompanija društveno odgovorna. Društveno odgovornim poslovanjem kompanije jačaju svoju reputaciju, šire bazu potrošača i klijenata i jačaju svoje veze sa zaposlenima i investitorima. Velike kompanije, svojim pozitivnim primerom, utiču na male – pre svega, sve one koji se nalaze u njihovom lancu dobavljača, ali i na krajnje korisnike. Oni ih edukuju o važnosti primene osnovih načela održivog razvoja. Često im, kao uslov partnerstva, postavljaju zahtev da moraju da primenjuju principe održivog poslovanja. Na ovaj način, kompanije obezbeđuju bolju poziciju na tržištu, povećavaju svoj imidž, i kod države i kod korisnika, i dugoročno se pozicioniraju kao kompanija koja misli strateški, a deluje odgovorno i prema sebi i svojim zaposlenima i prema društvenoj zajednici. Danas, srednja i mala preduzeća, koja žele da postanu deo lanca vrednosti velikih, moraju da prihvate i primenjuju stroge procedure, pravila i standarde na isti način kako se to radi u kompaniji koja ih je angažovala za partnera. 

Uloga kompanija je važna, najpre u prenošenju poruke partnerima i javnosti o značaju integrisanja principa i ciljeva održivog razvoja u poslovne politike, a potom i demonstracijom aktivnosti, na sopstvenom primeru, o značaju održivog poslovanja za najširu zajednicu, koja na kraju krajeva i treba da oseti benefite ovakvog pristupa poslovanja u svakodnevnom životu.