Summi1
Summit2

RetailZoom: Čokoladne table najtraženije među čokoladnim proizvodima

Osvrt na kategoriju: čokolada i čokoladni proizvodi

Analize

30.04.2024

Najveće količine čokoladnih proizvoda, u periodu od februara 2023. do januara 2024, prodate su kroz kanal srednjih i velikih radnji (39% količinski, 37% vrednosno), kanal malih radnji učestvuje 25% količinski i 23% vrednosno, hipermarketi/supermarketi učestvuju sa 31% količinski i 33% vrednosno, kanal kioska, paviljona i benzinskih stanica učestvuje 5% količinski i 7% vrednosno

Autor: RetailZoom, dusan.grujic@retailzoom.net  

Foto: Freepik

Veličina globalnog tržišta čokoladnih konditorskih proizvoda procenjena je na 128 milijarde dolara u 2023. godini i predviđa se da će dostići 136,42 milijarde dolara do 2027. godine, uz CAGR od 2,3% tokom predviđenog perioda. 

Čokoladni konditorski proizvodi se obično konzumiraju kao užina. U okviru ove kategorije postoji bezbroj mogućnosti za inovacijama, sa širokim spektrom proizvoda, sastojaka i mogućih kombinacija. 

Dominantni trendovi koji oblikuju tržište čokolade i čokoladnih proizvoda, globalno, regionalno i lokalno, su: 

  • Povećana potražnja za premijum i visokokvalitetnim čokoladama: potrošači postaju sve svesniji kvaliteta i sastojaka proizvoda koje kupuju, što dovodi do povećane potražnje za premium i luksuznim čokoladama. 
  • Inovacije u ukusima i sastojcima: proizvođači se trude da zadovolje različite ukuse potrošača nudeći inovativne kombinacije ukusa, kao i proizvode sa organskim, bez glutena ili veganskim sastojcima. Dok su jedinstveni i nepoznati ukusi sve više u trendu, konditorski proizvodi sa tradicionalnim i prijatnim ukusima, kao što su slana karamela, mlečna čokolada, bela čokolada, jagoda, mlečna čokolada sa lešnicima i crna čokolada, takođe će i dalje biti popularni kod potrošača 2024. 
  • Održivost i etička proizvodnja: potrošači sve više obraćaju pažnju na ekološke i društvene aspekte proizvodnje čokolade, te proizvođači sve više naglašavaju napore u vezi sa održivim i etičkim praksama. 
  • Porast potražnje za zdravim alternativama: potrošači traže čokoladne proizvode koji imaju niži sadržaj šećera, veći sadržaj kakaoa ili dodatke poput voća, orašastih plodova ili superhrane. 
  • Personalizacija i iskustvo potrošača: kompanije sve više nude personalizovane opcije za kupovinu čokolade, kao što su mogućnosti prilagođavanja pakovanja ili izbora sastojaka. 
  • Online prodaja i e-trgovina: povećana popularnost online kupovine i e-trgovine, posebno tokom pandemije COVID-19, utiče na način na koji potrošači kupuju čokoladu, sa većim naglaskom na praktičnost i dostupnost proizvoda putem online kanala. 
  • Promocija zdravstvenih benefita: kompanije često ističu zdravstvene benefite tamne čokolade, poput antioksidanata i poboljšanog raspoloženja, kako bi privukle potrošače koji traže uravnotežene opcije. 

Čokoladni proizvodi na tržištu Srbije 

Podaci kompanije RetailZoom se odnose na količinsko i vrednosno učešće čokolada i čokoladnih proizvoda na maloprodajnom tržištu Srbije, u periodu od februara 2023. do januara 2024. godine, dakle proteklih godinu dana.  

Ukoliko uporedimo ovaj period sa istim periodom prethodne godine, total čoko kategorija beleži rast od  1,7% količinski, dok  je veći rast od 14,7%, vrednosno posmatrano, generisan od rasta cena 14,5% po pojedinačnom artiklu. Usled skoka cena primetan je prelazak na nešto veća pakovanja, što se posebno vidi u kategoriji čokoladnih tabli kod domaćih brendova (rast prodaje pakovanja od 200g) i internacionalnih brendova (rast prodaje pakovanja od 80g). 

Najveći rast prosečnih cena po jedinici prodaje (kg) dolazi iz segmenta čokoladna jaja i figurice (21%) i čokoladnih dražeja (17%).

Gledano po pojedinačnim segmentima čokoladne table rastu 1% količinski i 12% vrednosno, čokoladni barovi blago padaju količinski, 3% i rastu 11% vrednosno, čokoladne dražeje padaju 6% količinski i 9% vrednosno, čokolade za kuvanje rastu 11% količinski, a beleže još veći rast vrednosno, 27%, čokoladna jaja i figurice rastu količinski 26%, a vrednosno 53%, čokoladne praline rastu 10% količinski i 25% vrednosno.  

U toku posmatranog perioda, na severu Srbije je generisano 23% prodatih količina total čokoladnih proizvoda, u Beogradu 28% u zapadnoj Srbiji i istočnoj Srbiji kumulativno 49% prodatih količina. 

Ako posmatramo vrednosno učešće, primećujemo da je u severnoj Srbiji zabeleženo 24% vrednosnog tržišnog učešća, Beograd beleži 31% vrednosnog tržišnog učešća, a istočna i zapadna Srbija kumulativno beleže 45% vrednosne prodaje. 

Na teritoriji Srbije, prema istraživanju kompanije Retail Zoom, u proteklih godinu dana (u periodu od februara 2023. do januara 2024. godine) na tržištu čokoladnih proizvoda, segmentacija izgleda ovako: čokoladne table čine 48% količinski i 49% vrednosno, čokoladice (čokoladni barovi) čine 30% količinski i 27% vrednosno, čokoladne dražeje čine 1% količinski i 2% vrednosno, čokolade za kuvanje čine 10% količinski i 6% vrednosno, čokoladne praline čine 10% količinski i 8% vrednosno, čokoladna jaja i figurice čine po 1% količinski i vrednosno. 

Najveće količine čokoladnih proizvoda su, u ovom periodu, prodate kroz kanal srednjih i velikih radnji (39% količinski, 37% vrednosno), kanal malih radnji učestvuje 25% količinski i 23% vrednosno, hiper/supermarketi učestvuju sa 31% količinski i 33% vrednosno, kanal kioska, paviljona i benzinskih stanica učestvuje 5% količinski i 7% vrednosno. 

Vodeći proizvođači u kategoriji čokoladne konfekcije, u periodu od februara 2023. do januara 2024. godine (poređano po abecednom redu), količinski i vrednosno posmatrano, su: Ferrero, Mars, Mondelez, Nestle, Pionir, Soko Štark i kumulativno privatna robna marka. 

O istraživanju 

RetailZoom Audit mesečni izveštaji prikazuju informacije o prometu proizvoda na tržištu maloprodaje, prema regionima kao i prema kanalima prodaje, rast i pad tržišta, značaj asortimana, trend prodaje, udele na tržištu, uvid u distribuciju i cenu. Podaci su dobijeni ekstrapolacijom na osnovu panela koji obuhvata glavne tipove prodajnih objekata: supermarkete i hipermarkete (>300m2), srednje i velike radnje (od 40 do 300m2), male radnje (<40m2), kioske i benzinske pumpe, čija geografska rasprostranjenost omogućava reprezentativnu sliku celog tržišta. Podatke na osnovu kojih se izrađuju izveštaji dostavljaju elektronski svi maloprodajni lanci i samostalne radnje iz RetailZoom panela, što je više od 4.600 objekata. Svi podaci iz panela su elektronski izlazi sa kasa/mesta prodaje čime je omogućeno pravovremeno praćenje aktuelne maloprodaje, lansiranje novih proizvoda, promotivnih aktivnosti. 

 

O kompaniji

RetailZoom je kompanija koja se bavi istraživanjem tržišta, analizom podataka i konsultantskim uslugama. Postoji od 2011. godine i trenutno posluje u 21 zemlji EMENA regiona. Iako je kompanija internacionalna, akcenat je na lokalnim timovima profesionalaca koji dolaze sa strane istraživačkih agencija ali i sa strane samih proizvođača i maloprodajnih lanaca, kako bi se na najbolji način razumele potrebe klijenata. Cilj kompanije je da poboljša poslovanje svojih klijenata dostavljajući im rešenja vezana za ponašanje kupaca prilikom kupovine, programe vernosti kupaca, analize promocija putem letaka, basket analize, prediktivne analize, kao i detaljan uvid u maloprodaju – analizu distribucije, udela na tržištu, promocija i cena. RetailZoom je u Srbiji prisutan od 2017. godine. Osnovna usluga je praćenje tržišta maloprodaje uz izveštavanje osnovnih parametara poput veličine tržišta, tržišnog učešća, distribucije, cena, kao i izvedenih veličina.