Summi1
Summit2

LoginEKO završio prvu bezglutensku žetvu

POSLOVANJE

Srbija

23.07.2024

Kompanija LoginEKO završila je prvu godinu bezglutenske proizvodnje sa žetvom od 290 tona organskog bezgultenskog ovsa. Kako su naveli na svom zvaničnom LinkedIn profilu, koristili su i nezavisne, spoljne laboratorije kako bi dodatno proverili da li su usevi bez glutena i bezbedni za potrošnju, a rezultati su bili, kako naglašavaju, izvanredni - svi njihovi uzorci su testirani ispod granične vrednosti od 5 mg/kg (5 mg glutena u 1 kg ovsa).

Kako još iz kompanije navode na zvaničnom sajtu, ohrabreni ovim uspehom, razmatraju proširenje bezglutenske proizvodnje na LoginEKO poljima, a leblebija i lan će biti sledeće vrste na koje će se fokusirati. 

Da podsetimo, gluten - protein koji testu daje elastičnost i pomaže da hleb i peciva narastaju, postaje “negativac” u ishrani za sve veći broj ljudi. Procenjuje se da je 1,4% populacije živi sa celijakijom, a u proseku 10% ljudi sa netolerancijom na gluten. LoginEKO kompanija je na put transformacije dela njihove zemlje, u “utočište” za useve bez glutena, krenula s namerom da iskoristi rastuće potrošačke trendove za ovom zdravijom tržišnom nišom. Prepoznali su jedinstvenu priliku i činjenicu da se globalno tržište menja, a takođe i zahtevi potrošača.

Kako je još Manuel Kuran, direktor ECP-a u Login5 fondaciji napisao u tekstu na njihovom sajtu, upuštanje u posao sa usevima bez glutena nije samo popunjavanje niše, već se radi o transformaciji izazova u priliku i o tome da postanu pioniri na tržištu u nastajanju: Kao i sve naše odluke u LoginEKO-u, i ova je doneta na osnovu podataka i istraživanja. Statistički podaci koje smo otkrili bili su ubedljivi. Predviđa se da će se globalno tržište proizvoda bez glutena, procenjeno na 7 milijardi evra, više nego udvostručiti do 2030. godine. Ovo nije samo trend, to je pokret, a mi smo želeli da prednjačimo i budemo vođe u našem regionu.

Kada je odluka doneta, jedan deo njihovih 3.700 hektara organski sertifikovanog zemljišta bio je odvojen i “posvećen” usevima bez glutena. Prema njegovim rečima, bio je to hrabar potez, posebno u regionu gde su usevi sa glutenom dugo bili norma.

On se u svom tekstu, takođe, ukratko osvrnuo na početke ovog njihovog “putovanje” ka gluten-free proizvodnji: Putovanje na koje smo krenuli nije lako, ali je svakako uzbudljivo. To zahteva pažljivo planiranje, preispitivanje praksi i odlučnu posvećenost kvalitetu. Prvi korak je bio odabir pravih useva. Ovas, prirodno bez glutena, postao je zvezda ovog našeg novog poglavlja. Međutim, nije mali podvig osigurati da se zob ne kontaminira i neohodno je obezbediti pažljivu kontrolu nad svakim korakom poljoprivrednog procesa, od odabira zemljišta do korišćenja posebne opreme i skladišta. Osim ovsa, deo zemlje smo posvetili i uzgoju bezglutenske leblebije. Znali smo da moramo da počnemo od malog i da to uradimo kako treba, pa smo za prvu sezonu posejali seme bez glutena na 4% zemljišta, pažljivo birajući polja na kojima se nisu gajili usevi koji sadrže gluten u poslednje dve godine. Ovo nije bila samo poljoprivreda, bila je to pedantna vežba u preciznosti i pažnji. Oprema je morala biti očišćena, prostori za skladištenje bez ikakvih tragova glutena, a svaki korak procesa je morao da se prati zbog potencijalne kontaminacije. Čak se i korovom moralo pažljivo upravljati kako bi se osiguralo da ne prenese gluten. Rizici od kontaminacije vrebali su na svakom uglu. Svaki korak, od sadnje preko berbe do prerade, zahtevao je oprez i negu. Ali pošto volimo dobar izazov, naši timovi su bili odlučni da urade ovaj posao, implementirali su procedure testiranja i uzorkovanja i oslanjali se na naš poljoprivredni softver za sledljivost i kvalitet. Najnovija tehnologija i digitalni alati koji se koriste u našem svakodnevnom radu omogućavaju nam da znamo tačno zašto dolazi do rizika od kontaminacije ili kada i zašto dolazi do kontaminacije. Zauzvrat, lako možemo sprečiti da se ista greška desi u narednim sezonama.

Posebno je, takođe, naglasio da sve njihovo znanje i alate dele besplatno kako bi drugi zainteresovani farmeri mogli da krenu u korak sa ovim novijim potrošačkim trendom.

Izvor: InStore