Autor: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar
Lidl je blago povećao profitabilnost. Podaci bilansa stanja, koje je pred kraj prethodne nedelje objavila Lidl Stiftung & Co. KG za prošlu fiskalnu godinu 2023/2024 (kraj februara), pokazuju da je diskonter ostvario veću bruto maržu u svojim stranim podružnicama i uspeo da zadrži stabilne troškove ljudskih resursa.
Lidl Fondacija povećala je međunarodnu neto prodaju za 8,3% na 88,6 milijardi evra. Razlika u odnosu na neto prodaju od 125,5 milijardi evra, najavljenu ranije ove godine, nastaje zbog toga što su nemačke i francuske operacije samo delimično uključene u finansijske podatke Lidl Stiftung-a.
Uprkos intenziviranju cenovnih ratova na nekoliko tržišta u drugoj polovini finansijske godine, Lidl je povećao svoju bruto maržu sa 23,7% na 24,5%, iako je to još uvek ispod nivoa pre inflacije od 26,5%, što je takođe bila referentna tačka u prethodnih pet godina. Uprkos dvocifrenom povećanju plata u nekoliko zemalja, troškovi namenjeni ljudskim resursima su ostali na istom nivou kao prethodne godine - na 8,4% neto prodaje. Broj zaposlenih na puno radno vreme blago je porastao na 184.500, što je povećanje od 0,7%. Produktivnost zaposlenih značajno je porasla sa 446 hiljada evra neto prodaje po zaposlenom sa punim radnim vremenom u 2022. godini, na 480 hiljada evra u 2023. godini.
Uprkos višoj bruto zaradi i stabilnim troškovima ljudskih resursa, neto profitna marža je porasla samo neznatno, sa 2,0% na 2,1%. To je zbog toga što su troškovi kamata udvostručeni drugu godinu zaredom. Dok je 2021. godine diskonter platio 153 miliona evra ili 0,23% neto prodaje za servisiranje finansijskih obaveza, 2022. godine ta cifra je skočila na 360 miliona evra ili 0,44% prodaje. U sada objavljenom izveštaju, pokazatelj se ponovo udvostručio na 728 miliona evra ili 0,82% neto prodaje. Istovremeno, Lidl je smanjio svoje neto finansijske obaveze za 15,7%, sa 14,8 milijardi evra na 12,5 milijardi evra.
Viši troškovi kapitala odrazili su se na usporavanje otvaranja novih trgovina. Lidl je usporio širenje i otvorio nešto više od 160 prodavnica u posmatranom periodu, u poređenju sa 340 u prethodnoj godini. Kao što se vidi u finansijskim rezultatima, investicije u nekretnine su pale za 32,5% na 2,4 milijarde evra u izveštajnom periodu. Za tekuću fiskalnu godinu, diskonter je dodatno usporio tempo otvaranja prodavnica, sa samo 42 neto nove prodavnice otvorene u prvih šest meseci nove finansijske godine.
O AUTORU Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, internacionalni retail analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećeg nemačkog nedeljnog poslovnog lista za FMCG sektor. Takođe, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz grupe i Metro grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji. |