Autor: Melani Cipot, Focus Research South East, Predstavništvo Beograd, m.cipot@focusmr.com
U aktuelnom InStore izdanju, za rubriku InFokus: Sve za kuću, pripremili smo analizu promotivnih aktivnosti po odabranim kategorijama po broju objava, te top oglašavanim robnim markama za period MAT avgust - jul.
Prvi dijagram pokazuje da je najviše oglašavana kategorija u FMCG lifletima, u periodu od MAT jul 2024, sa više od 7.000 objava bio segment Kitchen Goods (razne posude za kuvanje i hranu, šerpe, činije, pribor) i po bruto oglašivačkoj vrednosti ova kategorija je na prvom mestu sa 46% udela. Na drugom mestu sa 3% udela, odnosno 5.300 objava je kategorija Oprema za čišćenje. Na trećem mestu sa nalazi kategorija Household Goods (sušilice za veš, organizatori fioka, gumice, kante za smeće, sveće), a sledi kategorija Proizvoda za pakovanje (kese za smeće, alu folije) koja je imala dosta objava - 3.000, a sa manjom bruto oglašivačkom vrdenošću, te je na kraju kategorija Sijalice.
Drugi dijagram nam pruža uvid u udeo oglašavanja pojedinačnih kategorija kod odabranih trgovaca. Kategorija Kitchen goods je sa najvećim vrednosnim udelom kod trgovca Roda - 70%, koja zapravo ima najveći udeo kod svih trgovaca, osim kod Univerexporta i dm-a, gde je na prvom mestu kategorija Oprema za čišćenje. Kategorija Folija i kesica je najveći udeo, od 18% imala kod trgovaca iz DTL lanca.
Treći dijagram pruža uvid u udeo top brendova u kategoriji Opreme za čišćenje (mopovi, krpe, sunđeri), gde brend Vileda i poslednjih meseci ostaje na prvom mestu sa 28,5% udela po bruto oglašivačkoj vrednosti u FMCG lifletima. Na drugom mestu je udeo privatnih robni marki koje zajedno imaju 13% udela. Sledi brend Fino sa skoro 10% udela, te Top Star sa 8% udela.
Četvrti dijagram pruža uvid u kategoriju Proizvoda za pakovanje, gde brend Fino, kompanije Sarantis, ima apsolutnu većinu, sa 51% udela po bruto oglašivačkoj vrednosti u lifletima u poslednjih 12 meseci, te je visok udeo u poređenju sa prethodnih 12 meseci zadržao. Udeo svih privatni marki je, takođe, visokih 19%.
O kompaniji i istraživanju Focus Research je jedna od vodećih agencija u Evropi koja se bavi ispitivanjem tržišta i savetovanjem. Svojim klijentima već 30 godina u 35 evropskih zemalja prosleđuje podatke, sistemska i programska rešenja za obradu podataka. U Focusu se kontinuirano prate svi trendovi u oglašavanju, što se tiče regiona jugoistočne Evrope, najveća fokusiranost je na kvalitativnim i kvantitativnim analizama trgovačkih lifleta. Udeli se temelje na GAV - bruto oglašivačkoj vrednosti. Veću vrednost imaju objave koje su pozicionirane na prvoj strani, sa većom slikom i u lecima sa visokim bruto dometom. Rezultat je, naravno, taj da time doprinose većem kvalitetu promocije jer su one vidljivije potrošaču, i samim tim ostavljaju veći efekat na njega. |