Autor: NIQ (NielsenIQ)
U svetu brzih obaveza i svakodnevnih izazova, slatkiši su naš mali beg u svet uživanja. U Srbiji, gde je tradicija slatkog stvaranja duboko ukorenjena, predstavljamo vam naš jedinstveni Slatki Program koji će obogatiti vaša čula i doneti osmeh na lice.
Čokoladne table
Svuda u svetu, i u Srbiji, postoje razni tipovi i varijante čokolade, da zadovolji svačiji ukus. Razlikuju se mlečne, crne, bele…
Na osnovu analize tržišta, kojom je obuhvaćen period od septembra 2023. godine do avgusta 2024. godine, u Srbiji je uočljiv vrednosni rast prodaje čokoladnih tabli od 5,1%, u odnosu na prethodno posmatrani period, dok količinski beleži pad od 3%, a komadno od 2,7%.
Značajno je navesti da je u vezi sa kanalima preko kojih čokoladne table stižu do kupaca, a uključeni su objekti hipermarketa/supermarketa, velikih/srednjih prodavnica i kioska i paviljona, u odnosu na prethodno posmatrani period - u kioscima i paviljonima zabeležen rast vrednosne (5,5%), količinske (4,4%) i komadne (10,3%) prodaje ovih proizvoda, dok hipermarketi i supermarketi, kao i velike i srednje prodavnice beleže samo vrednosni rast, hiper/super (6,0%), velike/srednje prodavnice (7,2%), dok količinski i komadno beleže pad.
Posmatrano prema regionima Srbije, vrednosna prodaja čokoladnih tabli najveća je u Beogradu - 26,6%, potom centralno-zapadnoj Srbiji 26,2%, u jugoistočnoj Srbiji 24,4%, a najmanja je u Vojvodini 22,7%.
Količinski posmatrano, region centralno-zapadne Srbije beleži naveći udeo sa 27,2%, zatim jugoistočna Srbija 25,4%, region Beograda 25,4% i Vojvodine 22%.
Kada govorimo o najvećim proizvođačima čokoladnih tabli, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći (po abecednom redu): Ferrero, Kras, Mondelez, SL Takovo, Atlantic Štark i privatne robne marke. Ovih pet proizvođača, sa privatnim robnim markama, zauzimju 86,6% vrednosnog i 87,5% količinskog udela u ukupnoj prodaji čokoladnih tabli na srpskom tržištu, u analiziranom periodu.
Za analizu prodaje važna je i njihova podela prema tipu dezerta: najveće kolicinsko učešće u prodaji ima mlečna čokolada i iznosi 80,4%, mlečna bela sa 6,8%, i potom sledi crna 5,9%.
U analizu prodaje čokoladnih tabli uključena je i njihova podela prema tipu pakovanja: bags učestvuje sa 51,3%, wrapped sa 28,4%, boxes sa 18% u ukupnoj količinskoj prodaji čokoladnih tabli.
Ako posmatramo veličinu pakovanja, najdominantnije pakovanje je pakovanje od 100g sa kolicinskim učešćem od 28,1%, potom 80g i učešćem u prodaji od 14,2%, 300g sa učešćem od 11,2%. Ostala pakovanja imaju dosta niže učešće u prodaji.
Čokoladni namazi
Za doručak, večeru ili užinu, čokoladni namazi su uvek brzo rešenje ukoliko želimo slatki obrok. Na osnovu analize tržišta, kojom je obuhvaćen period od septembra 2023. do avgusta 2024. godine, u Srbiji je uočljiv rast vrednosne prodaje čokoladnih namaza u odnosu na prethodno posmatrani period za 6,6% dok količinski i komadno opada za 0,5%.
Značajno je navesti da je u vezi sa kanalima preko kojih čokoladni namazi stižu do kupaca, a uključeni su objekti hipermarketa/supermarketa, velikih/srednjih prodavnica i kioska i paviljona, u odnosu na prethodno posmatrani period u objektima kiosci i paviljoni I srednjih i malih prodavnica zabeležen je rast i vrednosne i količinske prodaje, dok količinska prodaja opada u hiper/super marketima.
Posmatrano prema regionima Srbije, vrednosna prodaja čokoladnih namaza najveća je u Beogradu 28,6%, potom u Vojvodini 25,6%, jugoistočnoj Srbiji 24,7% a najmanja u centralno-zapadnoj Srbiji 21,1%.
Količinski posmatrano, region jugoistočne Srbije beleži naveći udeo sa 27,3%, zatim region Beograda 26,5%, region Vojvodine 23,9% i centralno-zapadne Srbije 22,3%.
Posmatrajući kanale prodaje, vrednosna prodaja je najveća u hipermarketima/supermarketima i iznosi 44,9%, slede velike i srednje prodavnice sa učešćem od 40,4% i male sa 14,6%.
Prema podacima agencije NielsenIQ, za period od septembra 2023. do avgusta 2024. godine, kada je reč o proizvođačima u kategoriji čokoladni namazi - pet brendova, i privatne robne marke, koji kumulativno imaju više od 83,6% tržišnog učešća su Ferrero, Mondelez, Paraćinka, Podravka i SL Takovo (poređano abecednim redom).
Za analizu je značajno napomenuti koji je to ukus najomiljeniji kod srpskog potrošača. Mlečni namazi imaju 50,8% udeo u ukupnoj prodaji, potom slede belo/crni namazi sa 47,4%, dok samo beli namaz ima 1,8% učešća u ukupnoj prodaji.
Najprodavaniji tip pakovanja su tegle, koje zauzimaju 53,5% tržišnog učešća, dok ih činije prate sa 29,8%. Kantice drže 10,8% učešća, a čokoladni namazi u čaši predstavljaju 5% ukupnog tržišta.
Ukoliko posmatramo veličinu pakovanja, najdominantnije je pakovanje od 400g sa 18,1% učešća, potom sledi pakovanje od 700g sa 13,8%, 750g sa 15,5%, 500g sa 13% učešća u ukupnoj prodaji čokoladnih namaza.
Keks i mešovito pakovanje keksa
Bilo da će se naći kao obavezno posluženje kada vam dolaze gosti ili da predstavljaju sladak zalogaj posle ručka ili poslasticu uz kafu, moramo priznati - keks nikada nećemo prestati da volimo. Podaci iz NielsenIQ RMS panela prodaje za period od septembra 2023. do avgusta 2024. godine govore nam o tome kakav keks i mešovita pakovanja keksa se najviše prodaju u Srbiji.
Prodaja keksa i mešovitog keksa u Srbiji raste iz godine u godinu, pa je tako vrednosna prodaja veća za 8,4% količinska prodaja ovih proizvoda veća za 0,8% i komadna za 2,2% u odnosu na prethodnu godinu.
Prema kanalima prodaje, najveća količinska prodaja zabeležena je u velikim i srednjim prodavnicama (42,9%) zatim u hiper/supermarketima (36,6%), potom malim prodavnicima (19%), dok je najmanja prodaja ostvarena u kioscima i paviljonima (1,5%).
Posmatrano remao regionima Srbije, vrednosna prodaja najveća je u Vojvodini - 26,7%, potom u Beogradu 26,4%, jugoistočnoj Srbiji 24,1% a najmanja u centralno-zapadnoj Srbiji - 22,9%.
Količinski posmatrano, region Vojvodine beleži naveći udeo sa 26,1%, zatim jugoistočna Srbija 25,7%, region Beograda 24,4% i centralno-zapadna Srbija 23,7%.
Prema tipu pakovanja, vrednosno najprodavanije su kutije (69,9%) i kese (24,9%).
Prema gramaži, količinski najprodavanija pakovanja su ona od 150g (17,4% udela u prodaji), 300g (16,4%), 210g (8%) i 600g (6,6%).
Top pet proizvođača, i privatne robne marke, koji na tržištu ostvaruju 86,8% vrednosne prodaje, a 86% količinske, poređanih po abecednom redu, su: Bambi, Jaffa fabrika biskvita Crvenka, Mondelez International, SL Takovo i Atlantic Štark.
O kompaniji NielsenIQ retail audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima koristeći elektronske podatke, gde se pored prodaje u okviru nacionalnih i lokalnih maloprodajnih lanaca izveštava mesečna prodaja kompletnog tržišta na osnovu podataka reprezentativnih uzoraka prodajnih mesta za kanale koji se prate. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, učešću na tržištu, prosečnoj ceni kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Prikupljeni podaci se koriste za pregled trendova FMCG tržišta i prikaza ponašanja potrošača. Kanali čiju prodaju NIQ prati su: hipermarketi, supermarketi, velike, srednje i male prodavnice, drogerije, diskonteri, kiosci, paviljoni i benzinske stanice. |