Summi1
Summit2

Kantar, TMG Insights: Većina potrošača spremna da plati više za zdraviju hranu

TEMA BROJA: ZDRAVIJA HRANA

Analize

31.12.2024

Više od trećine potrošača (38%) navelo je da je važno da hrana nema GMO sastojke kako bi je smatrali zdravom. Oko trećine (33%) navodi da je važno da hrana nema veštačke sastojke i konzervanse, dok je svakom četvrtom ispitaniku važno da bude prirodna (27%) i sveža (25%). Ženama je značajno važnije u odnosu na muškarce da hrana ima nizak nivo šećera, da je dobar izvor proteina, vitamina i minerala, dobar izvor vlakana i da je minimalno, ili da nije uopšte, prerađena kako bi je smatrali zdravijom

Autor: Kantar 

Svedoci smo da se sve češće govori o zdravoj ishrani i sve više ljudi nastoji da se hrani zdravije. Stručnjaci navode da je zdrava i izbalansirana ishrana vrlo bitan faktor za očuvanje zdravlja i vitalnosti pojedinca, a kakvi su stavovi i razumevanje potrošača o tome šta je zdrava ishrana, šta utiče na njihovu odluku o kupovini i koliko obraćaju pažnju na sastave proizvoda, ispitivali smo građane Srbije. 

Više od trećine potrošača (38%) navelo je da je važno da hrana nema GMO (genetski modifikovane) sastojke kako bi je smatrali zdravom. Oko trećine (33%) navodi da je važno da hrana nema veštačke sastojke i konzervanse, dok je svakom četvrtom ispitaniku važno da bude prirodna (27%) i sveža (25%). Ženama je značajno važnije u odnosu na muškarce da hrana ima nizak nivo šećera, da je dobar izvor proteina, vitamina i minerala (npr. kalijum, vitamin D, itd), dobar izvor vlakana i da je minimalno, ili da nije uopšte, prerađena kako bi je smatrali zdravijom.

Prilikom odabira prehrambenih proizvoda kao najvažniji faktor se ističe ukus, pa oko 94% ispitanika navodi da uglavnom, ili u velikoj meri, ukus utiče na njihov izbor namirnica. Sledeći bitan aspekt je cena, koja utiče na izbor 83% ispitanika. Zdravstveni aspekti (ispravnost, odsustvo štetnih sastojaka, pesticida, GMO) prate sa 81%, a slično je i sa hranljivošću (nutrijenti, vitamini i minerali) koju navodi 80% ispitanika. Marka (brend) proizvoda je najmanje važan faktor, i oko 54% ispitanika navodi da im to uglavnom, ili uopšte, nije važno prilikom pravljenja izbora hrane.

Većina je spremna da plati više hranu koja je zdravija (88%), a svaki deseti potrošač spreman je da plati i znatno više. Mlađi su znatno spremniji da plate više u odnosu na starije, kao i žene u odnosu na muškarce.

Organski i bio proizvodi, kao i domaći proizvodi poreklom iz Srbije od malih proizvođača (koji nisu industrijski proizvodi) smatraju se najzdravijima među navedenim. Čak 94% potrošača navodi da smatra da su organski i bio proizvodi zdravi, a 91% njih navodi da su zdravi domaći proizvodi od malih proizvođača. Većina ispitanika (68%) proizvode na biljnoj bazi smatra zdravima. Među navedenim, najmanje zdravim se smatraju industrijski domaći proizvodi gde 56% ispitanika navodi da ti proizvodi uglavnom ili uopšte nisu zdravi. 

Većina (70%) ne obraća pažnju na sastav proizvoda prilikom kupovine. Svega 4% njih uvek, ili skoro uvek, čita i to žene znatno češće nego muškarci, dok svaki četvrti ispitanik navodi da uglavnom čita sastojke. Mnogo više pažnje obraćaju na istaknute oznake o sastavu proizvoda. Većina ispitanika (76%) čita istaknute oznake, i to svaki četvrti ispitanik navodi da to radi uvek i skoro uvek.

Kada je reč o industrijski prerađenoj hrani, potrošači vode računa o tome, ali ne izbegavaju takve proizvode. Svega 9% njih izbegava ovu vrstu proizvoda, dok 38% njih samo ponekad izbegava. Svaki peti potrošač uopšte ne obraća pažnju na to da li je hrana prerađena, dok skoro svaki treći obraća pažnju, ali ne izbegava takve proizvode.

Za većinu građana Srbije zdrava hrana pre svega znači da nije genetski modifikovana, bez veštačkih sastojaka i konzervansa. Međutim, prilikom odabira namirnica najbitnija stavka je ukus, zatim cena, a na trećem mestu zdravstveni aspekti. Većina ispitanika je spremna da plati više za hranu koja je zdravija, iako najčešće ne čitaju sastave proizvoda, ali se na istaknute oznake češće obraća pažnja. Možemo da zaključimo da je zdrava hrana prilično značajna za potrošače, te da ima potencijal da utiče na poslovne rezultate u maloprodaji.

O kompaniji

Kantar je vodeća svetska kompanija za istraživanja, saznanja i konsalting (www.kantar.com). Pokriva preko 90 tržišta, a predstavnik za Srbiju i Crnu Goru je TMG Insights, sa sedištem u Beogradu. Za dodatne informacije, pišite na: office@kantartns-rs.com.

O istraživanju

Istraživanje je obuhvatilo 500 ispitanika koji reprezentuju punoletnu populaciju i realizovano je onlajn, u periodu od 24. do 29. septembra 2024. godine.