Summi1
Summit2

Nenad Rastovac, direktor prodaje i maloprodaje, Danijela Commerce: Empatija i biznis... mogu ili moraju zajedno?

KOLUMNA PONEDELJKOM

Srbija

15.11.2021

Svi smo svedoci kako nam se usled pandemije život promenio iz korena u poslednjih godinu i po dana, a osim zdravstvenih, polako nam dolaze na naplatu i ekonomski efekti koje svi već uveliko osećamo.

Piše: Nenad Rastovac, direktor prodaje i maloprodaje, Danijela Commerce

U poslednjih nekoliko meseci dešavaju se veliki potresi na svetskim tržištima. Otežan je prekomorski transport robe, poskupljuju energenti i sve to polako stvara veliku loptu inflacije u mnogim zemljama. Mnogi ljudi su bili prinuđeni da napuštaju svoj dugogodišnje poslove i traže nove izvore egzistencije. Mnogi mali biznisi našli su se na još većem udaru i ozbiljno se muče da prežive.

Pojedine kategorije robe su dočekale svojih pet minuta i njihova konzumacija se drastično povećala usled promena navika potrošača, dok su neke preko noći počele da "pate" i oporavak se ne nazire. Ljudi više vremena provode u svojim domovima, pripremaju obroke sami pa i peru sudove češće nego ranije, veš peru nakon svakog izlaska i povratka kući, dok se sa druge strane usled korišćenja maski žene manje šminkaju, dok se muškarci usled rada od kuće sve ređe briju.

Sve ove kategorije roba izgubile su svoju redovnu dinamiku i sada je svima uključenima u ovu industriju potrebno vreme da se prilagode. Svi znamo kakve gubitke trpi ugostiteljstvo i cela event industrija. Kada je kriza počela niko od nas ovakve promene nije mogao da predvidi i na idealnom primeru se pokazalo koliko je ustvari važno prilagođavanje i upravljanje njima.

Nažalost ovakva situacija je na terenu napravila još veći jaz između malih i velikih. Kada konkretno pričamo o trgovini kozmetičkim proizvodima primetan je pojačan trend ukrupnjavanja tržišta. Male kozmetičke radnje i parfimerije ubrzano gube utakmicu i u unutrašnjosti, dok su u urbanim sredinama odavno na udaru velikih lanaca prehrambenih prodavnica, ali i apoteka. Brendovi i kompanije koje su svoj biznis zasnivale najvećim delom na ovom kanalu prodaje, sada moraju da pronalaze nove niše za plasman svojih proizvoda. Sa druge strane, apotekarski biznis dostiže neverovatnu ekspanziju i uopšte neće biti čudno ako u budućnosti na terenu budemo imali veći broj ovih objekata, nego onih sa prehrambenom robom.

Pokazalo se da je u kriznim situacijama ključ opstanka upravljanje zalihama naročito kod malih trgovaca. Mnogi od njih su prošlu godinu preživeli tako što su operativne troškove finansirali iz smanjenja lagera. Ipak, ključnu ulogu, što savetodavnu, što kroz modele i tehnike rada u ovakvim trenucima, treba da odigraju njihovi dobavljači, partneri i saradnici. Nikada nije bilo važnije imati pravu win-win saradnju sa svojim partnerima. Biznisi koji i ovu situaciju prolaze sa minimumom štete, prolaze je zahvaljujući zajedničkom radu, razumevanju i dugoročno kvalitetnim poslovnim i ljudskim odnosima.

Moja poruke za ceo lanac distribucije robe, od proizvodnje do police, je da vodimo računa o obostranim dugoročnim interesima svojih partnera. Nikada nije bilo važnije da zaista saslušamo i razumemo realne potrebe našeg partnera u biznisu. One variraju od situacije do situacije. Te potrebe mogu biti, veći promet, veći profit, manji lager, bolja struktura lagera, manji operativni troškovi, reputacija ili veći broj potrošača ili mnogo drugih stvari ili sve ovo zajedno, ali onaj ko to zaista ume da prepozna i kreira svoju mikro ili makro poslovnu strategiju u skladu sa tim, ima ogromnu prednost i velike šanse da bude dugoročno bude pobednik.

Koliko zaista imamo empatije u biznisu, koliko nam je važno i koliko razumemo šta je stvarna potreba našeg partnera? Koliko smo spremni da kreiramo naše poslovne strategije u skladu sa tim? Da li naše tehnike, procedure i način rada korigujemo u skladu sa ovim činjenicama?

Makro okruženje će se menjati i ubuduće i na njega nikada i nećemo moći da utičemo. Mikro okruženje je ono na šta imamo realan uticaj i jedino u to i treba da investiramo svoje vreme i energiju.

Rubrika, simbolično nazvana Kolumna ponedeljkom, trebalo bi da početak svake radne nedelje obeleži pozitivnim pričama, konstruktivnim predlozima i korisnim zaključcima naših kolumnista. Nadamo se da će kolumne mnogima od vas dati vetar u leđa i inspirisati vas na nove poduhvate!

Ako želite da podelite vaše stavove u okviru ove rubrike sa našim čitaocima, možete nas kontaktirati na mejl: milica@instore.rs.