Summi1
Summit2

Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja, cargo-partner Srbija: Globalne promene u protoku robe i rešenja koja treba da uvedete DANAS da biste ostali konkurentni

KOLUMNA PONEDELJKOM

Srbija

26.07.2021

Godina za nama stavila je brojne kompanije u situaciju da konstantno istražuju načine za preživljavanje, boreći se sa krizom koja je zahvatila svetsku ekonomiju, koju svet ne pamti poslednjih decenija. 

Piše: Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja, cargo-partner Srbija

Ne samo zato što se i sam bavim logistikom, i laik bi lako mogao da zaključi da je logistika jedna od grana industrije koja je bila najviše pogođena usled zatvaranja granica, otkazivanja putničkih letova, manjka radne snage u čitavom lancu snabdevanja i različitih pravila i propisa koji su se, širom sveta, menjali na dnevnom nivou.

Svet je stao, a nakon što je situacija krenula u smeru oporavka, naglo pokretanje privrede nakon višemesečne stagnacije, dovelo je do ubrzanog popunjavanja transportnih kapaciteta u jednom smeru, što je ubrzo rezultovalo ogromnim disbalansom u transportnoj opremi, jer su kontejneri za transport robe ostajali zarobljeni u evropskim lukama. Izvoz nije pratio potrebe za uvozom, pa je očekivano vreme za povratak kontejnera u Kinu, kao zemlju koja snabdeva ceo svet, bilo dosta prolongirano. Potom je usledila pauza za kinesku Novu godinu i svi transportni problemi su se prirodno prelili iz protekle u ovu godinu.

Sve ovo je uticalo da svi vidovi transporta poskupe, i ostanu na visokom nivou i nakon marta ove godine, za koji su mnogi prognozirali stabilizaciju. Taman kada je situacija krenula da se popravlja, u martu je gigantski brod Ever Given preprečio Suecki kanal i na nedelju dana blokirao tranzitni koridor za više stotina teretnih brodova.

Sada, nekoliko meseci kasnije, transport ipak funkcioniše, ali cene i dalje rastu. Troškovi transporta su na istorijskom maksimumu, a ako uzmemo u obzir da su prevoznici podigli cene sedam do osam puta, u odnosu na period pre početka pandemije, jasno je da će teret, na kraju lanca, snositi potrošači, ako se ne pronađu alternativna tržišta za nabavku robe.

Paralelno sa problemima u transportu, cela situacija sa pandemijom je revolucionarno promenila način na koji potrošači kupuju, što je za posledicu imalo nagli skok e-trgovine, ali istovremeno je i poslovna percepcija usluga distribucije i skladištenja dobila drugu dimenziju. Izazovi u transportu, na globalnom nivou, samo su se nadovezivali i bilo je važnije nego ikada pažljivo planirati zalihe robe. Vremensko planiranje transporta, sa kraja na kraj sveta, više nije tako jednostavno i mnoge kompanije su dovedene u situaciju da im nedostaju sirovine, da sezonski asortiman stiže sa zakašnjenjem ili da ne mogu da ispoštuju svoje dobavljače, zbog nepredviđenosti koje su se u par meseci nizale jedna za drugom.

Uporedo sa razvojem e-trgovine, bilo je važno obratiti pažnju na sve „pozadinske“ logističke procese, jer je dobro postavljen sistem magacinskog poslovanja i distribucije od presudnog značaja za razvoj usluge onlajn kupovine. Svedoci smo činjenice da naši kupci očekuju da im roba brzo bude isporučena i zato je veoma važno pažljivo planirati asortiman i raspoložive količine robe, kao i uspostaviti savršen sistem logistike, kao neizostavnu kariku u lancu snabdevanja potrošača, a to je apsolutno moguće uz savremena logistička IT rešenja.

Ova rešenja pomažu kompanijama da prate robu u toku transporta u realnom vremenu, da pristupaju carinskoj dokumentaciji i prave naloge gde šta ide od paketa nakon carinjenja. Takođe, omogućavaju veleprodavcu da poveže svoj B2B portal, ili maloprodaji da poveže svoj e-shop, tako da u realnom vremenu prate stanje zaliha u magacinu, kao i da to stanje bude automatski sinhronizovano sa stanjem na sajtu.

Organizacija transporta, sve carinske formalnosti i magacinsko poslovanje sa distribucijom do krajnjih korisnika, kao paket pozadinskih logističkih procesa, ne treba da budu briga e-trgovaca. Kada roba bude raspoloživa za skladištenje, i prodavac ažurira svoju web prodavnicu, slobodno može da se posveti samo tehničkim funkcionalnostima sajta i promotivnim aktivnostima, a brigu o korisniku, nakon procesa poručivanja, jednostavno prepusti profesionalcima.

Iako je došlo je do velikih promena na ekonomskoj globalnoj sceni, promena pozicija ključnih igrača, načina na koji nabavljamo robu, sve promene koje su se desile mogu da nas dovedu do jednog zaključka - period koji je pred nama i nove izazove uspešno mogu da savladaju samo oni koji umeju da se brzo prilagode novonastalim okolnostima i iskoriste tehnološke prednosti, jer kupac je tu i neće da čeka, pronaći će drugog dobavljača ako nismo spremni da idemo u korak sa promenama i njihovim zahtevima.

Pokrenuli smo novu rubriku, simbolično nazvanu Kolumna ponedeljkom, jer bismo želeli da početak svake radne nedelje bude obeležen pozitivnim pričama, konstruktivnim predlozima i korisnim zaključcima naših kolumnista. Nadamo se da će kolumne mnogima od vas dati vetar u leđa i inspirisati vas na nove poduhvate!

Ako želite da podelite vaše stavove u okviru ove rubrike sa našim čitaocima, možete nas kontaktirati na mejl: milica@instore.rs.