Summi1
Summit2

Milica Milanović, Corporate Affairs Manager, Nestlé: Važna lekcija iz detinjstva - „Hrana ne sme da se baca!“

KOLUMNA PONEDELJKOM

Srbija

12.07.2021

Ovu rečenicu smo slušali od roditelja, naših baka, u obdaništu i školi, a danas je baš to goruća tema u svim prehrambenim kompanijama. Ili barem kod onih savesnih. 

Piše: Milica Milanović, Corporate Affairs Manager, Nestlé Adrijatik južni region

Prema izveštaju Programa UN za životnu sredinu (UNEP) potrošači su 2019. godine bacili gotovo milijardu tona hrane, odnosno 17 odsto sve hrane koju su kupili. Istovremeno, čak 690 miliona ljudi u svetu je pothranjeno, a pretpostavka je da će, kao posledica pandemije, taj broj dodatno porasti. Pa da pitamo onako narodski – ko je tu lud?

Rasipanje hrane u tim okolnostima nije neprihvatljivo samo iz ugla filantropije i čiste logike, već škodi i našoj planeti: oko 10 odsto emisije gasova sa efektom staklene bašte nastaje upravo kao nusprodukt uništavanja hrane.

Zvuči poražavajuće, ali ohrabruje činjenica da je problem „epidemije rasipanja hrane“ prepoznat i da se na njegovom rešavanju vredno radi. Uz praćenje i poštovanje rokova trajanja, dobro skladištenje, logistiku i saradnju sa institucijama, svaka kompanija može da postigne ovaj cirkularni model poslovanja, odnosno da maksimalno iskoristi svoje proizvode za dobrobit svih. Tokom teške situacije u 2020. godini, Nestlé je u Srbiji svoje proizvode donirao lekarima i ugroženom stanovništvu, a sklapanjem ugovora sa Bankom hrane uspostavili smo redovne isporuke hrane, i samo ove godine donirali proizvode u vrednosti većoj od 100 hiljada švajcarskih franaka. To je jedna od onih stvari koje daju smisao onome što radimo i za šta se zalažemo: dobrobit ljudi i zaštita životne sredine.

Ipak, suočavamo se sa tim da i dobročinstvo podleže oporezivanju, odnosno da je hranu jeftinije baciti nego pokloniti. Zbog PDV-a na ove donacije, ima onih koji sebi ne mogu da priušte da hranu poklone već se odlučuju na to da je unište, iako to ne žele. Veliki igrači se svesno odlučuju na višu cenu jer je ulog nešto mnogo ozbiljnije: glad stanovništva. Ipak, da bi se svi uključili u ovu humanu misiju, potrebni su podstrek i motivacija. I evo opet dobre vesti – nadležni situaciju uviđaju i sarađuju u rešavanju, a dobar primer je prošlogodišnja odluka o oslobađanju plaćanja PDV-a na doniranu robu bolnicama tokom trajanja vanrednog stanja.

U ovoj „igri“ nema konkurencije i market šerova. Potrebno je da budemo ujedinjeni – proizvođači, nadležni, retail, ugostiteljski sektor, organizacije, jer svi imamo isti cilj: manje otpada, manje gladi, čistija Srbija.

Pokrenuli smo novu rubriku, simbolično nazvanu Kolumna ponedeljkom, jer bismo želeli da početak svake radne nedelje bude obeležen pozitivnim pričama, konstruktivnim predlozima i korisnim zaključcima naših kolumnista. Nadamo se da će kolumne mnogima od vas dati vetar u leđa i inspirisati vas na nove poduhvate!

Ako želite da podelite vaše stavove u okviru ove rubrike sa našim čitaocima, možete nas kontaktirati na mejl: milica@instore.rs .