Summi1
Summit2

Martina Petrović, rukovodilac Korporativnih komunikacija, Lidl Srbija: Zbogom plastičnim kesama

KOLUMNA PONEDELJKOM

Srbija

28.06.2021

Koliko volim(o) putovanja! Pogled kroz prozor, a sa strane, pored puta na svakom drvetu vijore se plastične kese, one tanke, svetlo roze, žute ili plave. Zimi je posebno depresivno, kada ogolelo drveće pokaže svoju tanku strukturu, a na proleće, kese koje se njišu kao pupoljci na ozelenjenim krošnjama mogle bi da prevare one sa slabijim vidom.

Piše: Martina Petrović, rukovodilac Korporativnih komunikacija, Lidl Srbija

I bilo bi jako lepo da je ovo samo naivna priča o estetici. Ali nije.

Ozloglašene kese nisu, same po sebi istinsko zlo. To su mali korisni pomagači koji nam omogućavaju da prenesemo više nego što bi šake mogle da prihvate. Problem je u tome što ih čovek u proseku ne koristi više od 25 minuta, a onda ih zaboravi i najčešće, baci. U najgorem slučaju, ali jako često, one završe u prirodi, u kojoj kao strano, nepoželjno telo ostaju stotinama godina. Pa da li je vredna ova investicija resursa potrebna za njihovu proizvodnju i razgradnju, u odnosu na povrat i korist koju dobijamo? Ne.

Lidl Srbija je početkom juna objavila da u celoj Srbiji iz prodaje trajno uklanja potrošačke plastične kese. Na ovaj način, 350 tona plastike godišnje neće otići u plastične kese koje se mahom upotrebe samo jednom. Ali kese su nastale baš zato što nam trebaju, pa ni naplaćivanje a ni ovo ukidanje, neće sami po sebi rešiti problem – a najveći problem je rasipanje. Zbog toga, da bi se zaista napravila promena, ona mora doći od nas samih. Ponovna upotreba starog kao imperativ, naspurot kupovini novog. Jer kupovina i alternativne, papirne kese ili cegera sme se obaviti samo kada mora. Zarad prirode, kao ljudska vrsta, imamo obavezu da se naviknemo na malo nekomfora, zarad nje, moramo da se prisetimo da ponesemo ceger, poneku staru i možda neuglednu kesu i ponovo je upotrebimo. Da bismo zaista bili u skladu sa potebama prirode, nije dosta samo ne kupiti tregericu, nego jedan isti ceger ili papirnu kesu nositi desetinama, stotinama puta, dok se ne raspadnu. Svakako i odrpan ceger (namerno koristim ovu jaku sliku) postaje lep na tvom ramenu, samo ako znaš da time štediš važne prirodne resurse.

„Reuse“ je jedini trend koji ima smisla.

Kese i pitanje jednokratne plastike su tek početak, vrh „ledenog brega“ (ili polietilenskih plutajućih ostrva). Izazov pandemije koji je zadesio planetu je čak i za one koji nisu želeli da čuju, stavio ekološka pitanja u fokus. Izlaz iz kriza koje su bile i koje su pred nama će doći ruku pod ruku sa prihvatanjem važnosti poštovanja životne sredine, njenih zakonitosti i opšteg balansa. Što pre počnemo da menjamo sebe, promeniće se i svet oko nas, i istinski ćemo raditi za bolje sutra.

Zato, recite zbogom (plastičnim) kesama.

Pokrenuli smo novu rubriku, simbolično nazvanu Kolumna ponedeljkom, jer bismo želeli da početak svake radne nedelje bude obeležen pozitivnim pričama, konstruktivnim predlozima i korisnim zaključcima naših kolumnista. Nadamo se da će kolumne mnogima od vas dati vetar u leđa i inspirisati vas na nove poduhvate!

Ako želite da podelite vaše stavove u okviru ove rubrike sa našim čitaocima, možete nas kontaktirati na mejl: milica@instore.rs .