Summi1
Summit2

GFK: Supermarketi najbolji kanal prodaje deterdženata i omekšivača za veš

Panel domaćinstava GfK: Potrošnja kućne hemije u domaćinstvima u Srbiji

Vodič kroz kategoriju

18.03.2021

U periodu od marta do novembra 2020. godine, deterdžente za veš je kupilo 86% domaćinstava u Srbiji bar jednom, a u proseku nešto više od četiri puta. Omekšivače za veš je, u analiziranom periodu, kupilo nešto manje domaćinstava – 80%, u proseku nešto više od četiri puta tokom posmatranih devet meseci, odnosno jednom na svaka dva meseca 

Autor: Dalibor Minić

U fokusu ovog istraživanja je kupovina deterdženata i omekšivača za veš među domaćinstvima u Srbiji, u periodu od marta do novembra 2020. godine.

Od proizvoda objedinjenih pod nazivom „kućna hemija“, GfK Panel domaćinstava u Srbiji prati sledeće kategorije: proizvodi za pranje i održavanje veša, proizvodi za čišćenje u domaćinstvu, sredstva za pranje posuđa, i slično. U ovoj analizi fokus je stavljen na deterdžente i omekšivače za veš.

Tokom posmatranog devetomesečnog perioda, deterdžente za veš je kupilo 86% domaćinstava u Srbiji bar jednom, a u proseku nešto više od četiri puta. Najveći deo, više od 90% vrednosti ovih kupovina, generisali su praškasti deterdženti.

Deterdženti za veš najviše su se kupovali u supermarketima, koji se izdvajaju sa 31% vrednosnog tržišnog učešća u kategoriji, dok za njima slede minimarketi sa 22% i hipermarketi sa 19%. Male samostalne trgovinske radnje imale su 17% učešća, a drogerije 6%. Svi ostali maloprodajni formati generisali su preostalih 4% vrednosti kategorije.

Učešće kupovina na promocijama je u kategoriji deterdženata za veš znatno izraženije u odnosu na prosek za FMCG tržište, i iznosi čak 47% vrednosti. Sa druge strane, zastupljenost trgovačkih marki deterdženata za veš je ispod tržišnog proseka sa svega 2% vrednosnog tržišnog učešća.
Pet vodećih brendova deterdženata za veš zauzima ukupno čak 82% vrednosnog učešća u kategoriji i ti brendovi su, abecednim redosledom: Ariel, Duel, Merix, Persil i Perwoll.

U odnosu na deterdžente, omekšivače za veš je, u analiziranom periodu, kupilo nešto manje domaćinstava – 80% od ukupnog broja domaćinstava u Srbiji, u proseku nešto više od četiri puta tokom posmatranih devet meseci, odnosno jednom na svaka dva meseca.

U supermarketima je generisano 28% vrednosnog učešća kategorije omekšivača, 21% u minimarketima, a 20% u tradicionalnim prodavnicama.
Pritisak promocija je kod omekšivača za veš nešto niži nego kod deterdženata, ali i dalje na relativno visokih 35%. Trgovačke marke omekšivača zaslužne su za 5% vrednosti kategorije.

Vodećih pet brendova omekšivača za veš čini 75% ukupne vrednosti kategorije, a ovi brendovi su, abecednim redosledom: Bohor, Coccolino, Duel, Lenor i Ornel.

***

O istraživanju
GfK Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Adria regionu neprekidno traje duži niz godina (u Hrvatskoj od 2000. godine, u Srbiji od novembra 2002, a u BiH u periodu od 2004. do 2012). U centru pažnje je merenje potrošnje oko 130 proizvodnih kategorija na reprezentativnom uzorku domaćinstava. Podaci se prikupljaju uz pomoć pametnog telefona i SmartScan mobilne aplikacije. Ova metodologija meri potrošnju robe široke potrošnje koja se konzumira u samom domaćinstvu i pokriva kupovinu u svim kanalima distribucije. Proizvodi koji se potroše van domaćinstva nisu predmet ovog istraživanja.

***

O GfK
GfK je pouzdan izvor najznačajnijih informacija o tržištu i potrošačima, koji omogućavaju našim klijentima da donesu sveobuhvatnije odluke. Više od 10.000 eksperata u marketinškim istraživanjima kombinuje svoju strast sa 80 godina GfK iskustva u proučavanju podataka. Ovo omogućava GfK da poveže ključna globalna saznanja sa lokalnim specifičnostima u više od 100 zemalja. Koristeći inovativne tehnologije i naučni pristup, GfK pretvara obimne podatke u suštinske podatke, čime omogućava svojim klijentima da unaprede konkurentnost i obogate iskustva i izbor potrošača.