Summi1
Summit2

Ipsos istraživanje o podeli kućnih poslova tokom pandemije

AKTUELNO

Srbija

08.03.2021

Samo jedan od 20 muškaraca pegla, a jedan od 10 pere podove isključivo ili češće od partnerke...

U sklopu kampanje „Ravnopravnost je bolja za sve“, kojom IKEA obeležava Međunarodni dan žena, agencija Ipsos sprovela je online istraživanje u februaru 2021, o uticaju pandemije i rada od kuće na podelu kućnih obaveza. Rezultati istraživanja, sprovedenog na 600 ispitanika, uzrasta od 18 do 64 godina, pokazali su da je 1/2 građana tokom pandemije iskusila rad od kuće, ali se kod 70 odsto parova situacija oko podele kućnih obveza nije promenila.

Tako teže kućne poslove, kao što su pranje podova, kupatila, peglanje i dalje isključivo ili češće u odnosu na partnere rade žene. Na primer, 84% žena i svega 5% muškaraca tvrdi da pegla isključivo ili češće u odnosu na partnera/ku. Neravnopravnost raste sa starosnom dobi žena, pa tako mlađe žene kuvaju i peglaju manje u odnosu na starije.

Više od polovine muškaraca i tek 7% žena tvrdi da njihov/a partner/ka radi više kod kuće jer je u tome veštija/i, a jedini kućni posao u kojem ravnopravno učestvuju žene i muškarci jeste kupovina namirnica.

S druge strane, istraživanje je pokazalo da muškarci isključivo ili češće od svojih partnerki menjaju sijalice, obavljaju sitne popravke kod kuće, kontaktiraju servisera ili, pak, iznose smeće. Tako, na primer, devet od 10 muškaraca i svega jedna od 10 žena tvrdi da menja sijalice češće ili isključivo u odnosu na partnera/partnerku. Pri tom mlađi muškarci češće kuvaju i čiste od starijih.

Kompaniji IKEA ravnopravnost je osnovno ljudsko pravo, a u Srbiji, četiri godine zaredom, želimo doprineti većoj rodnoj ravnopravnosti na radnom mestu, kod kuće i u društvu. Ove se godine bavimo podelom kućnih obveza usled pandemije i više vremena koje provodimo kod kuće. Naime, pokazuje se kako upravo zbog neravnopravnosti kod kuće - odnosno zbog više obaveza koje žene kod kuće obavljaju - one nemaju jednaku priliku za napredak u karijeri. Istraživanjem koje smo sproveli u Srbiji želimo skrenuti pažnju na ovaj društveni problem, ali i podstaknuti raspravu o ravnopravnosti kod kuće, istakao je Strahinja Urošević, direktor tržišta IKEA Srbija.

Kako bi podstakla raspravu o ravnopravnosti, IKEA je u saradnji sa eksperkinjom za međuljudske odnose, Jennie Miller, osmislila društvenu igricu „Fifty Fifty“ koja je dostupna na Instagram profilu kompanije IKEA Srbija. Igrica se igra u paru, nema pobednika i poraženih, a cilj je skrenuti pažnju na neretko zanemarenu - neravnopravnost kod kuće pri podeli kućnih poslova.

IKEA stvara i ravnopravno radno okruženje uvođenjem programa za zaposlene, poput mesec dana plaćenog odsustva za tate koji mogu provesti sa svojom bebom čim se njihove partnerke vrate na posao ili Meseca prilagođavanja za roditelje koji mamama i tatama, nakon što se s odsustva vrate na posao, omogućava mesec dana rada na pola radnog vremena, a plaćeni su kao da rade puno radno vreme, ističu iz kompanije.

Izvor: InStore
Foto: Ikea