Summi1
Summi1

Moderno tržište: Digitalizacija kao put u održivost

PROMO - ODRŽIVI RAZVOJ

Srbija

30.11.2022.

Živimo u doba Četvrte industrijske revolucije koja je donela tektonske izmene na globalnom tržištu, posebno kada je reč o odnosu između proizvođača/prodavca određene robe i krajnjeg potrošača. Iz udobnosti naše dnevne sobe čini nam se da je sve samo jedan klik daleko, imamo drugačiji odnos prema vremenu i obavezama i najčešće želimo sve i odmah, i to još na našem kućnom pragu. Razvoj tehnologija doneo je i sasvim nove vidove komunikacije proizvođača i kupaca, pa tako sada na sasvim drugačije načine saznajemo o proizvodima, odlučujemo se za njih i konačno ih donosimo u naše domove.

Drive.Go aplikacija - plaćanje bez odlaska na platno mesto

Brzi razvoj tehnologija i nova očekivanja potrošača doveli su proizvođače u nezgodan položaj, te na današnjem tržištu važi maksima – inoviraj ili nestani. Od kolikog je značaja ova oblast, svedoči i činjenica da su Ujedinjene nacije kao jedan od Ciljeva održivog razvoja navele dalju industrijalizaciju, razvoj infrastrukture i inovacije. Na ovaj način bio bi podržan dalji ekonomski napredak, osigurala bi se bezbednost i boljitak za građane, sa posebnim fokusom da nova infrastruktura bude finansijski pristupačna i dostupna svima. Naravno, UN ističu da dalja industrijalizacija mora biti realizovana na način koji čuva prirodne resurse i ne ugrožava zaštitu životne sredine.

Budući da živimo u doba brzog napretka tehnologije, važnu ulogu u daljem razvoju ima proces digitalizacije. Zbog potrebe za stalnim inovacijama, ovaj proces je postao toliko sveobuhvatan da je u punom zamahu zahvatio i neke sektore koje se smatraju tradicionalno konzervativnim. Uzmimo za primer naftnu industriju i činjenicu da nafta ne može postati digitalni proizvod. Da li ste, pre samo nekoliko godina, mogli da zamislite benzinske stanice kao digitalizovane objekte sa solarnim panelima koji proizvode energiju kako bi doprineli energetskoj samostalnosti i održivosti stanica

Verovatno da niste, ali je činjenica da su današnje benzinske stanice objekti na kojima potrošači, osim nabavke goriva mogu da obave čitav niz drugih usluga – od plaćanja računa, preko podizanja gotovine, do nabavke robe najšireg asortimana. U ovom segmentu domaće tržište nimalo ne zaostaje za globalnim trendovima. Naprotiv. 

U NIS-u, najvećoj domaćoj naftnoj kompaniji koja ima više od 400 benzinskih stanica u Srbiji i regionu, kažu da je budućnost već stigla na naše tržište kada je reč o digitalizaciji maloprodaje. Tako je ova kompanija već omogućila kupovinu goriva na svojim benzinskim stanicama pomoću digitalne aplikacije Drive.Go. Ova aplikacija ujedno donosi značajnu uštedu vremena potrošačima, jer plaćanje mogu da obave bez odlaska na platno mesto. Osim toga, NIS je korisnicima svog programa lojalnosti „Sa nama na putu“ omogućio korišćenje digitalne kartice što znači laku i brzu dostupnost svim pogodnostima članstva. Pored toga, na NIS-ovoj mreži potrošači mogu podići gotovinu, platiti različite komunalne račune, izvršiti plaćanja posredstvom QR koda, koristiti i UnionPay kartični sistem…

Solarni paneli na NIS benzinskim stanicama

Takođe, na osam benzinskih stanica u Srbiji NIS je ugradio solarne panele, koji proizvode električnu energiju. Kompanija se na ovaj korak odlučila vodeći se principima održivog razvoja i ostvarivanja svoje zelene agende koja podrazumeva ulaganje u obnovljive izvore energije u cilju smanjenja emisije ugljen dioksida i globalnog zagrevanja. U Izveštaju o održivom razvoju NIS-a za 2021. godinu navodi se da kompanija dalji razvoj zasniva na stalnoj modernizaciji, uvođenju inovativnih tehnologija i savremene opreme u svim segmentima poslovanja. Dodaje se da NIS digitalizaciju vidi kao podršku u dostizanju strateških ciljeva, a da digitalni portfolio kompanije ima više od 100 projekata.  

Ukratko, tempo promena u vremenu u kom živimo je takav da niko ne može sa sigurnošću reći šta nas tačno očekuje u narednim godinama. Međutim, ono što činimo danas može doprineti da budućnost krene u pravcu koji nam odgovara.

Foto: NIS