Kako se u Centralnoj Evropi otvara praznična sezona, u centru pažnje nije samo potraga za savršenim poklonima, već i preferencije oko načina plaćanja koje oblikuje iskustvo praznične kupovine. Istraživanje kompanije CEPER pruža uvid u to kako stanovnici upravljaju svojim transakcijama.
Debitne i kreditne kartice su široko prisutne u Centralnoj Evropi, sa preko 80% ispitanika koji ih poseduju u zemljama kao što su Austrije, Bugarske, Hrvatske, Češke, Poljske, Slovačke, Mađarske i Slovenije. Austrija ima vođstvo sa čak 93% ispitanika koji imaju platne kartice. Međutim, pravo iznenađenje je u tome koliko Evropljana i dalje preferira gotovinu, posebno u Austriji, Bugarskoj, Srbiji, Crnoj Gori, Severnoj Makedoniji i Rumuniji. U ovim zemljama preko 50% ispitanika daje prednost gotovini. Procenat onih koji uvek ili češće plaćaju gotovinom (nego što koriste kartice) u Srbiji iznosi 71%. U Crnoj Gori – čak 76%.
S druge strane, u Češkoj, gde je stopa penetracije kartica 90%, čak 69% ispitanika više voli da koristi kartice u odnosu na gotovinu – Česi su zapravo i najviše naklonjeni korišćenju kartica.
Lojalnost tradicionalnim gotovinskim transakcijama primetna je u zemljama poput Mađarske, Bugarske, Hrvatske, Crne Gore, Srbije, Severne Makedonije i Rumunije. U svim ovim zemljama više od 20% ispitanika insistira na tome da baš uvek koriste gotovinu. U Srbiji je taj procenat 41%, dok Crna Gora vodi sa upadljivih 51% ispitanika koji preferiraju opipljivu pouzdanost gotovine. Drugim rečima, dok su i drugi načini plaćanja široko dostupni za Evropljane, oni se u velikom procentu drže gotovine.
Iako je vlasništvo nad najsavremenijim pametnim uređajima u porastu, čini se da je njihova integracija u platno okruženje još uvek manje rasprostranjena. Iznenađujuće je da je čak 55% ispitanika u Centralnoj Evropi reklo da nikada ne koristi pametne uređaje za beskontaktna plaćanja.
U Srbiji je jedna petina, to jest 20% ispitanika, rekla da uvek ili ponekad koristi pametne uređaje za beskontaktno plaćanje, što je procenat identičan kao u Severnoj Makedoniji, a u Crnoj Gori iznosi 33%. Najveća penetracija korišćenja pametnih gadžeta za plaćanja zabeležena je u Češkoj, Poljskoj i Rumuniji. U Rumuniji je 44% ispitanika izjavilo da ponekad ili uvek koristi elektronske uređaje za plaćanje, u Češkoj i Poljskoj 41% ispitanika.
Metodologija Istraživanje javnog mnjenja sprovedeno je u 12 zemalja centralnoevropskog regiona: Austriji, Bugarskoj, Hrvatskoj, Češkoj, Mađarskoj, Rumuniji, Srbiji, Slovačkoj, Sloveniji, Severnoj Makedoniji, Crnoj Gori i Poljskoj. Podaci su prikupljeni tokom oktobra 2023. godine. Istraživanje je sprovedeno telefonom (u Srbiji i Crnoj Gori lično) sa 1.000 ispitanika po zemlji. Uzorak po zemlji je reprezentativan prema polu, starosti i tipu naselja. |
O kompaniji CEPER je brend kompanije CEPER Group GmbH i predstavlja akronim za Centralnoevropske perspektive. CEPER posluje u Centralnoj Evropi gde kompanija svojim klijentima pruža ekspertizu u oblastima praćenja medija, istraživanja i analize tržišta i ispitivanja javnog mnjenja. |