Summi1
Summit2

Dragan Miladinović, METRO Cash&Carry: Našoj trgovačkoj sceni su potrebni zdravi i uspešni nezavisni trgovci

KROZ PRIZMU VELETRGOVCA

Intervju

19.01.2024

Praćenje potreba potrošača i kontinuirano investiranje u biznis, važni su preduslovi za unapređenje našeg trgovačkog sektora, mišljenje je našeg sagovornika, Dragana Miladinovića, menadžera za franšizu u kompaniji METRO Cash&Carry. Kako nam kaže, vodi se izrekom „Retail is detail“, pa i prilikom privatnih poseta radnjama ume da primećuje stvari koje su postale prava profesionalna deformacija, nakon višegodišnjeg trgovačkog radnog iskustva.

Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs

Kako biste opisali današnju trgovačku scenu u našoj zemlji?
Kao i u drugim oblastima poslovanja, trgovačku scenu u Srbiji ne mogu da zaobiđu trendovi koji su već prisutni u bližem ili daljem okruženju. To se, pre svega, odnosi na ukrupnjavanje maloprodajnog sektora i jačanje “modern retail-a" u odnosu na nezavisne i male trgovce. U odnosu na zemlje regiona, gde se tržišno učešće najvećih maloprodajnih lanaca kreće i do 75-80%, u Srbiji je taj procenat i dalje niži i procenjuje se na nekih 60%. Ovo znači da na našem tržištu i dalje značajnu ulogu igraju lokalni maloprodajni lanci, ali i nezavisni i mali trgovci koji se bore da opstanu na tržištu i unaprede svoje poslovanje. Upravo ova poslednja kategorija maloprodavaca predstavlja veoma važnu grupu kupaca u strategiji Metroa koji svojom ponudom proizvoda i servisa, obezbeđuje konkurentne uslove poslovanja i na taj način doprinosi njihovom opstanku na trgovačkoj mapi Srbije. Dodatno, kroz program trgovačke franšize “Jutro” sa kojim smo startovali u prethodnoj godini, Metro svoju saradnju sa nezavisnim trgovcima podiže na još viši nivo i pomaže im da ulaskom u franšizu unaprede svoje poslovanje i modernizuju svoje maloprodajne objekte, u skladu sa najnovijim trendovima. Smatram da je za trgovačku scenu u Srbiji bitno da postoje zdravi i uspešni nezavisni trgovci i iz tog razloga ćemo nastaviti da ih podržavamo i svoje poslovanje uskladimo sa njihovim potrebama.

Da li postoji nešto što biste voleli da bude prisutno i kod nas, a poznato vam je već da primenjuju trgovci u svetu ili regionu?
Ono što je trend poslednjih godina na maloprodajnim tržištima razvijenijih zemalja svakako je razvoj takozvanog „convenient“ segmenta u trgovinama, a naročito u manjim i srednjim formatima. Maloprodajni objekat u današnjem trenutku prestaje da bude samo klasična prodavnica u kojoj kupujete namirnice od kojih ćete nešto pripremiti kod kuće ili konzumirati isključivo kod kuće. Sve ćemo više u maloprodajnim objektima pronalaziti piće ili hranu za poneti (coffe-to-go, food-to-go i sl.), polupripremljenu hranu koju ćemo podgrejati kod kuće ili čak i dodatne usluge (plaćanje računa, preuzimanje paketa nekog dostavljača i sl.). Suština je da maloprodajni objekat mora da prati trendove savremenog društva i da potrošačima ponudi ono što oni očekuju da mogu da pronađu/obave kada dođu u radnju. „Convenient“ trend definitivno je prisutan na razvijenijim tržištima, a počeci se vide i u Srbiji kroz prilagođavanje maloprodajnih formata i ponuda postojećih trgovaca. Upravo kroz “Jutro” franšize Metro uvodi određene elemente „convenient“ trendova kod malih trgovaca što čini njihovu ponudu raznolikom i modernijom.  Verujem da je to jedan od načina da pomognemo malim nezavisnim trgovcima da inoviraju svoje poslovanje i na taj način održe neophodnu konkurentnost na tržištu.

Kroz program trgovačke franšize “Jutro” sa kojim smo startovali u prethodnoj godini, Metro svoju saradnju sa nezavisnim trgovcima podiže na još viši nivo i pomaže im da ulaskom u franšizu unaprede svoje poslovanje i modernizuju svoje maloprodajne objekte.

Na šta odmah obraćate pažnju kada uđete u neku trgovinu?
Imajući u vidu višegodišnje retail iskustvo i takozvanu profesionalnu deformaciju, čak i prilikom privatnih poseta maloprodajnim objektima razmišljam kakva je radnja i da li je organizovana adekvatno. Primećujem kako je organizovana radnja (layout), koje kategorije se nalaze na ulazu,  kvalitet svežeg asortimana, kakav je merchandising na policama, do promo strategije i nivoa usluge… Slažem se sa izrekom „Retail is detail“ i mislim da nije dovoljno fokusirati se samo na jedan element ponude kako bi radnja bila dobra i dobro radila.

Koji su, prema vašem mišljenju, najveći nedostaci našeg trgovačkog sektora?
Kao što sam na početku istakao, naše maloprodajno tržište je i dalje u fazi konsolidacije i ukrupnjavanja, gde se i mali nezavisni trgovci bore za svoje mesto pod suncem. Na tržištu imamo nekoliko velikih igrača koji imaju veliki broj maloprodajnih objekata, široku ponudu i dosta dobar kvalitet ponude. Sa druge strane, imamo i veliki broj trgovaca koji u ovoj fazi više ulažu u širenje broja maloprodajnih objekata, a možda je trenutno malo manji fokus na kvalitet i nivo usluga koje pružaju. Svakako da je to realna faza u razvoju tržišta koja će biti prevaziđena u narednim godinama. Dugoročno mislim da nećemo mnogo zaostajati po kvalitetu i organizaciji maloprodajnog tržišta u odnosu na zemlje regiona. Takođe smatram da je za zdravo maloprodajno tržište bitno da na njemu opstanu i nezavisni trgovci i prave komšijske radnje, jer one zapravo, kao porodični biznisi u velikoj meri, imaju značajnu ulogu u domaćoj ekonomiji. Mi kao Metro, potrudićemo se da im pomognemo da zadrže i ojačaju svoju poziciju.

Za kraj, koja bi bila vaša poruka kolegama – kako unaprediti sektor?
Smatram da je važno izdvojiti dva ključna aspekta: praćenje potreba podtrošača i kontinuirano investiranje u biznis. Kada kažem praćenje potreba potrošača, prevashodno mislim na unapređenje ponude, formata poslovanja, nivoa usluge  i definitivno usvajanje inovacija. 

Da bi objekat mogao da se prilagođava potrošaču, preduslov je dugoročno investiranje i veoma je važno da trgovci ovo razumeju kao ulaganje u svoju budućnost. Nažalost, veći deo radnji nezavisnih malih trgovaca danas je na nižem nivou u odnosu na modern retail, a bez ulaganja u modernizaciju objekata i poslovanja generalno, biće jako teško da zadrže svoju poziciju na tržištu. Mi u Metrou smo svesni navedenih izazova i trudimo se da partnerski kroz franšizu “Jutro” budemo uz trgovce, da kroz zajednička ulaganja ojačamo njihovu poziciju.