Razgovarala: Milica Milutinović, milica@instore.rs
Kako i zašto je rešila da učestvuje u svetskoj proizvodnji od oko 42 miliona toalet papira koji se koristi godišnje, ali na način da svojim delovanjem bar malo umanji taj otisak koji ostavljamo čovečanstvu u amanet, ispričala nam je Maja Jovanović, osnivač kompanije Mamboo: Početkom prošle godine rodila se ideja da započnem sopstveni biznis. Kako sam više od 10 godina radila u prodaji, napokon sam skupila hrabrosti i nekako su se poklopile kockice da uđem u sopstvenu priču. Od starta sam znala da će u pitanju biti nešto zdravo i inovativno. Nakon istraživanja srpskog tržišta, shvatila sam da u Srbiji ne postoji zdrav toalet papir. I rekla sam sebi – ok, to je to. Pronašla sam najbolju fabriku u Kini, u oblasti Sečuan i sa njima dogovorila saradnju. Sve je urađeno pod brendom Mamboo, a sa više od 10 sertifikata overenih od strane SGS-a, akreditovane svetske kompanije. Za sada je u ovaj posao uključena samo porodica, ali svakako da planiramo proširenje našeg malog tima, kako posao bude rastao.
Mamboo je toalet papir, napravljen od bambusa i u potpunosti biorazgradiv. Prirodno će se razgraditi minimum četiri puta brže od običnog. A neki od razloga što je bambus idealan materijal za proizvodnju toalet papira su: bambus je bogat resurs koji se može koristiti kao obnovljivi materijal, ima kratak ciklus rasta - raste čak 30 puta brže u odnosu na drveće, ima visok prinos i zahteva vrlo male količine vode i hranljivih materija. Takođe, apsorbuje 30% više ugljen dioksida u odnosu na drveće, u njegovoj proizvodnji se ne koriste ni pesticidi, ni đubriva, a on prirodno ima hipoalergena i antibakterijska svojstva.
Naša sagovornica nam objašnjava da im je ideja da kroz nekoliko godina proizvodnju započnu kod nas. Uvozili bi bambusovu pulpu i kompletan proces bi se obavljao ovde. Na taj način, dodaje, doprineli bi i razvoju devastirane opštine, kao što je Vladičin Han, gde im je inače registrovana firma. Za sada je to preskupo i još uvek nema adekvatnih uslova.
Ono što će nam najpre privući pažnju, dok još i ne znamo od čega je ta Mamboo rolna papira napravljena, jesu vesele, jarke boje njegovog pakovanja. Zapravo, iza toga stoji zanimljiva priča o dizajnu koja podržava celokupnu ideju Mamboo brenda o održivosti.
Kada je u pitanju dizajn, želeli smo sa jedne strane da pakovanje bude atraktivno, privlačno i zabavno, ali sa druge strane da pošalje jasnu poruku upozorenja da moramo voditi računa o zaštiti životne sredine. Zato su na našim pakovanjima izumrle životinje, kao opomena šta će se desiti ako nastavimo da se okrutno ophodimo prema prirodi. Pošto smo veliki zaljubljenici u istu, započeli smo saradnju sa Udruženjem za zaštitu ptica Srbije, tako da njima doniramo 100 dinara od svake prodate kutije. Za dizajn je „kriva“ Anđela Milošević iz Digital Creators studija, koja ja sve moje zamisli pretočila u delo, otkrila nam je naša sagovornica.
U jednoj kutiji Mamboo papira nalazi se 12 rolni, a Maja ima objašnjenje i zašto je svaka rolna posebno umotana u papir: Zato što mislimo da je to higijenski, a osim toga, razmišljali smo o opcijama da umotamo četiri, šest ili osam rolni toalet papira zajedno, ali bismo onda morali da koristimo mnogo deblji papir koji je težak, a to nije u skladu sa našom pričom o održivosti. Ili smo mogli da umotamo 10 ili 16 rolni u veliku plastičnu foliju, a mi plastiku nikako ne volimo i smatramo da nije vredna alternativa.
Trenutno prodaju obavljaju putem svog sajta i instagram profila. Takođe, pojedinačne rolne se mogu naći u bolje snabdevenim Aroma marketima, a ima ih i na policima više specijalizovanih prodavnica, kao što su Market Zdravlja, Biorganic... Jedan od najvećih partnera im je i Yoko online baby prodavnica. Planiraju i ulazak u drogerije, a ono na šta su izuzetno ponosni jeste činjenica da se od nedavno Mamboo toalet papir moze naći u sobama beogradskog hotela Mark. Nadaju se da će mnogi slediti njihov primer po pitanju cirkularne ekonomije i učestvovanja u programima održivosti.
Njeno mišljenje je da ako poredimo Srbiju sa okolnim zemljama, ne možemo da se pohvalimo činjenicom da smo ekološki osvešćeni i ono što nam prvenstveno nedostaje jeste edukacija i to od najranijih dana – od vrtića i školskih ustanova: Moramo da učimo našu decu kako da se ophode prema prirodi i kako da čuvaju prirodna blaga. Ono što svakako raduje i ohrabruje jeste da se i kod nas polako budi svest, pre svega o sopstvenom zdravlju, a onda i o vezi čoveka i prirode. Da je lako-apsolutno nije. Naš proizvod ima nisku nišu potrošača. Nažalost, ne može svako da ga priušti, ali ćemo se mi truditi svojim načinom poslovanja da ga približimo što većem broju ljudi.
Ono što im je cilj za ovu godinu, jeste da kupcima ponude i maramice za lice i ruke, kao i kuhinjske ubruse. Planovi za budućnost su veliki. Tek sam započela “svoju priču”. Svašta se nešto krčka u kuhinji, a sve u skladu sa održivim materijalima i cirkularnom ekonomijom. Čuvajmo sebe, sačuvajmo planetu!, poručila je Maja na kraju našeg razgovora.
Foto: Bojana Doganjić (Madrinafotos)