Summi1
Summit2

Velika Britanija: Sainsbury's želi da dostigne sledeći nivo

TRGOVINA

Iz ugla stručnjaka

12.02.2024

Sainsbury's, drugi trgovac mešovitom robom u Ujedinjenom Kraljevstvu, nastoji da ojača svoju tržišnu poziciju u vreme kada nemački diskonti Lidl i Aldi iz meseca u mesec beleže dvocifreni rast prodaje. Pod motom Next Level Sainsbury's, trgovac više formata obavezao se na trogodišnju strategiju koja sadrži osam ključnih ciljeva.

Piše: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar


Kako bi mogli da prošire svoj tržišni udeo, jedan od glavnih fokusa je na razvoju Nectar platforme vernosti i maloprodajnih medijskih mogućnosti. Sainsbury's, takođe, ima za cilj i da smanji troškove za milijardu britanskih funti kako bi oslobodio finansijska sredstva za, između ostalog, nadogradnju svoje tehnološke platforme i automatizaciju procesa.

Sainsbury's se efikasno suprotstavio brzom širenju Aldija (Jug) i Lidla u Ujedinjenom Kraljevstvu. Taj trgovac jedini je od bivše britanske „velike četvorke“ trgovaca, koji je zadržao svoju tržišnu poziciju od početka inflacije. Prema Kantar World Panelu, Sainsbury’s je od januara 2022. do januara 2024. bio jedini prodavac punog asortimana, koji je povećao svoj tržišni ude za 0,1% - s 15,6% na 15,7%. Svi ostali britanski operateri supermarketa doživeli su pad položaja (vidi grafikon). Pad kupovne moći potrošače je masovno oterao u zagrljaj Lidla i Aldija. Obojica su ostvarila velike dobitke u tržišnom udelu u tom razdoblju, pri čemu je Aldi porastao za 1,5 postotnih bodova, sa 7,8% na 9,3%, a Lidl mu je za petama - porastao za 1,3 postotna boda, sa 6,2% na 7,5%.

 Nova trogodišnja strategija stavlja u fokus rast tržišnog udela, lojalnost i maloprodajne medijske mogućnosti kao i program uštede od milijardu funti.

Istraživanje kupaca pokazuje da je cena trenutno od najveće važnosti za britanskog potrošača pogođenog inflacijom. No, čini se da su cene na policama Sainsburyja daleko od konkurentnosti cenama diskonta, iako Sainsbury's usklađuje više od 550 svojih proizvoda s Aldijevim cenama. Sainsbury's je redovno na četvrtom ili petom mestu u mesečnim poređenjima cena sedam najvećih igrača u sektoru trgovine mešovitom robom i online trgovine Ocado, koje sprovodi britansko Udruženje potrošača Which?.

Nisu nužno standardne cene na policama, koje su inače osnova Which?-ovih poređenja, ono što je supermarketu dalo pozitivnu cenovnu sliku. Upravo je Sainsbury's digitalni program vernosti Nectar pokrenut u aprilu prošle godine postao konkurentska prednost na tržištu. Kao što Tesco radi godinama sa svojim programom Clubcard, Nectar nudi ekskluzivne popuste na 6.000 artikala za svojih 16 miliona pretplatnika.

U poslednje dve godine Sainsbury's je uložio više od 560 miliona britanskih funti u svoje cene. Za tekuću godinu trgovac je izdvojio dodatnih 220 miliona britanskih funti. Kako bi finansirao investiciju u cenu, trgovac je rasprodao imovinu koja mu nije bitna. U aprilu prošle godine kompanija je najavila prodaju neprehrambenog banera Argos u Irskoj, a pre samo nekoliko nedelja njen bankarski ogranak stavljen je na prodaju.

Bitan deo finansiranja trenutnog rata cena biće evolucija programa vernosti i korišćenje maloprodajnih medija. Analitičari procenjuju potencijalni prihod od prodaje podataka o kupcima, generisanim  programom kartica Nectar, proizvođačima televizora i robe široke potrošnje na oko 300 miliona britanskih funti godišnje. U isto vreme Sainsbury's planira da ojača svoju finansijsku otpornost otkupom svojih deonica za 200 miliona funti tokom sledeće finansijske godine.

O AUTORU
Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, internacionalni retail analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećeg nemačkog nedeljnog poslovnog lista za FMCG sektor. Takođe, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz grupe i Metro grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji.