Summi1
Summit2

Crna Gora: Trgovcima ograničene marže na pet do 15 odsto

AKTUELNO

Region

22.02.2024

Trgovačke marže u veleprodaji i maloprodaji biće ograničene na pet do 15 odsto za deo osnovnih životnih namirnica, prehrambenih proizvoda i sredstava za održavanje higijene.

To je predviđeno izmenama odluke o privremenim merama za ograničavanje cena proizvoda od posebnog značaja za život i zdravlje ljudi. Ovaj dokument je pripremilo Ministarstvo ekonomskog razvoja (MER), kojim rukovodi ministar Nik Đeljošaj. Podgoričke Vijesti sui male uvid u predlog Odluke koja bi trebalo da bude na sjednici Vlade ove sedmice.

U obrazloženju je navedeno da je u pitanju sveobuhvatna akcija, jer se ne odnosi samo na po jedan artikal iz određene grupe proizvoda već na sve artikle iz date kategorije proizvoda. Liste proizvoda za koje se ograničavaju marže su podeljene u tri grupe.

Za prvu grupu proizvoda, marže su ograničene odlukom Vlade iz juna 2022. godine, i sada se predlaže njihovo produženje, tako da će marže u veleprodaji i dalje biti ograničene na pet odsto, a u maloprodaji na sedam odsto za pšenična brašna tip 400 i 500, šećer kristal, jestivo suncokretovo ulje i kuhinjsku so. 

U drugoj grupi, gde se ograničavanje marži u trgovini na veliko i malo sada predlaže na po 10%, nalazi se 31 kategorija prehrambenih proizvoda, kao što su domaći sir, flaširana (negazirana i gazirana) voda, jogurt, kokošija jaja 10kom, krompir, mleko, pileće meso, svinjsko meso sa i bez kostiju, pirinač, smrznuto voće i povrće... 

U trećoj grupi se nalaze proizvodi za održavanje higijene, a marže se za veleprodaju ovim predlogom ograničavaju na 10%, a u maloprodaji na 15 odsto. U ovoj grupi se nalaze dečiji sapun, dečije pelene, šampon i kupka za bebe, šampon i kupka za odrasle, pasta za zube, toalet papir, deterdženti tečni i praškasti i higijenski ulošci.

Cilj odluke o ograničavanju marži još iz juna 2022. bio je da ograniči rast cena osnovnih životnih namirnica i utiče na smanjenje stope inflacije. Podaci o godišnjoj stopi inflacije u periodu od juna 2022. godine do novembra 2023. godine, kako je navedeno u obrazloženju, ukazuju na opravdanost uvođenja i produženja mera kako bi se “uspostavila cenovna stabilnosti i zaštitio životni standard građana u meri mogućeg”. Ocenjeno je da faktori koji su delovali u junu 2022, kada je Vlada po prvi put donela odluku, deluju i dalje, pa je stoga potrebno nastaviti sa njenom primenom i posvetiti posebnu pažnju kako bi se inflacija stavila pod kontrolu i zaštitila kupovna moć građana.

Bez “opasnosti” po poslovanje trgovačkih lanaca

U obrazloženju odluke se nalaze i podaci Monstata, o rastu prometa u maloprodaji prehrambenih proizvoda u 2023. godini u odnosu na 2022. godinu, kao i o rastu profita, kao dokaz da ograničavanje marži ne bi ugrozilo poslovanje trgovaca. 
Profit velikih trgovačkih lanaca u 2022. godini iznosio je 19,43 miliona evra, što je 47,42 odsto više u odnosu na pretkriznu 2019. godinu kada je iznosio 13,18 miliona evra. Veleprodaja je u 2022. godini u odnosu na 2021. godinu rasla oko 22 odsto, a 2021. godini u odnosu na 2020. godinu oko 23 odsto. Na ovaj način se ne bi ugrozilo poslovanje privrednih subjekata, a bio bi ostvaren značajan efekat u zaštiti životnog standarda građana, navodi se u obraloženju odluke.

Izvor: Vijesti
Foto: Pixabay