Summi1
Summit2

E-trgovina hranom nije (još) za svakoga

TRGOVINA

Iz ugla stručnjaka

18.03.2024

Demokratizacija kupovine namirnica online traje duže nego što se prvobitno očekivalo. Ta očekivanja su pre svega bila zasnovana na hajpu nastalom tokom poslednje svetske pandemije. Stalan rast troškova naveo je maloprodavce da ograniče troškove, koji se pre svega odnose na zaposlene. Uvođenje samouslužnih kasa, elektronskih cena na policama i automatskog naručivanja imaju za cilj povećanje produktivnosti osoblja. U segmentu online poručivanja hrane, opcije da se zamene vozači i kuriri, koji su poslednji korak do samog kupca, su jako ograničene. Jaz u troškovima između fizičke i digitalne maloprodaje se povećava.

Piše: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar  

Nijedan prodavac ne voli da iznosi jasne podatke o e-trgovini hranom kao svom profitnom centru. A u vremenima kada je pritisak troškova sve veći, mnogi trgovci mešovitom robom preispituju svoje online poslovanje i kakav ono ima uticaja na krajnji rezultat. Ahold Delhaize, jedan od najnaprednijih omnikanalnih trgovaca hranom u Evropi, krajem prošle godine prodao je svoju kompaniju za online dostave namirnica FreshDirect u SAD kompaniji za brzu trgovinu Getir. Prema rečima generalnog direktora Ahold Delhaizea Frans Mullera, ova prodaja trebalo bi da pomogne u finansiranju investicija u narednim kvartalima. FreshDirect očigledno nije bio profitabilan – iako je poslovao u najgušće naseljenim okruzima Njujorka sa fokusom na lokalne sveže proizvode sa visokim maržama.

Poslovni model “e-hrane” izgleda da nije operativan. Lider na tržištu Litvanije, Maxima, potvrđuje da je online trgovina namirnica zasada bure bez dna. Iako iz evropske perspektive nije ni približno toliko značajan kao Ahold, Maxima je jedan od retkih trgovaca na malo koji redovno objavljuje finansijske rezultate svoje e-trgovine hranom, koji je predstavljen kao zaseban segment poslovanja. Prošlog meseca Maxima je ugasila kompaniju Barbora u Poljskoj koja je počela sa radom 2021. i bavila se dostavom poručene hrane. Ova odluka se čini opravdanom kada se uporedi uticaj njenog širenja u domenu e-trgovine na rezultate grupe: za najnovije dostupne podatke iz 2022. godine Maxima Group je prijavila operativni prihod na nivou grupe od 182 miliona evra. Upadljiv je negativan uticaj na EBITDA od 23,7 miliona evra od Barborinih online operacija, uglavnom zbog širenja uticaja usluge kućne dostave iz sopstvenih “dark stores” u Poljskoj. Rast bruto prihoda od e-trgovine od 4,8% na godišnjem nivou očigledno nije opravdao dalja ulaganja u ovaj poduhvat.

Čak ni isključivi online igrači još nisu dostigli profitabilnost u Evropi. Britanski Ocado Retail – za koji se u prošlosti verovalo da je evropski zlatni standard za online trgovinu namirnicama – generisao je trocifrene gubitke od milion funti tokom proteklih godina. Prema informacijama Rojtersa, prodavac očekuje da će njegova tehnološka divizija ostvariti dovoljno prihoda da postane profitabilna na nivou pre oporezivanja u narednih pet do šest godina. Ocado Customer Fulfillment Centers (CFC) i tehnologiju koriste Kroger u SAD, Morrissons u Velikoj Britaniji, Casino u Francuskoj, Sobeys u Kanadi, Coles Group u Australiji, Auchan u Španiji i Poljskoj, kao i Ica Gruppen u Švedskoj. Međutim, možda bi bilo mudro ovu najavu shvatiti sa rezervom. Nedavno su se pojavile informacije u britanskim trgovačkim medijima da Ocado-ov partner u zajedničkom ulaganju Marks & Spencer zadržava isplatu od više miliona funti nakon što partner za e-trgovinu „nije uspeo da ispuni ključne targete“.

Servis dostave kompanije Auchan u Poljskoj

Izbor porudžbina i efikasnost same dostave ostaju najveće prepreke. Studija kompanije Bain & Company dolazi do zaključka da modeli online prodavnica namirnica sa dostavom na kućnu adresu, odnosno sa uslugom fulfilmenta (svih aktivnosti od prijema do isporuke robe) mogu biti isplativi samo ako su pokriveni naknadom za dostavu s jedne strane i isporukom iz potpuno automatizovanih mirko fulfilment centara (micro-fulfillment centers – MFC), sa druge strane, koji se nalaze bliže krajnjem kupcu nego što je to slučaj za veće CFC. Prema studiji, sama fulfilment usluga putem “click and collect” metoda može biti isplativa bez naknade za isporuku, zahvaljujući MFC-ima. To bi mogao biti razlog zašto je francuski maloprodajni gigant Auchan u poslednjih pet godina udvostručio broj svojih mesta za preuzimanje narudžbina, na svom domaćem tržištu i zašto je od tada uveo ovo rešenje na nekolicini evropskih tržišta.

U vremenima kada je pritisak troškova sve veći, mnogi trgovci mešovitom robom preispituju svoje online poslovanje i kakav ono ima uticaja na krajnji rezultat. 

Za kućnu dostavu nijedan igrač do sada nije pronašao sveti gral. Čini se da je samo češka Rohlik Group, koja osim na domaćem tržištu posluje i u Nemačkoj, Austriji, Mađarskoj i Rumuniji, na putu da dostigne željene brojke. Navodno, kompanija već ostvaruje pozitivan operativni prihod za isporuke u Minhenu. Kao razlog, osnivač ove kompanije Tomáš Čupr navodi potpuno automatizovane skladišne procese, kojima tokom ove godine takođe planiraju da integrišu utovar i istovar kamionom. Osnova njihovog uspeha, prema rečima Čupra, je Rohlik-ova samorazvijena IT infrastruktura koja, prema rečima osnivača, takođe pruža konkurentsku prednost u odnosu na druge online konkurente kada je u pitanju efektivnost „poslednjeg koraka“, odnosno isporuke robe kupcu. Već 2019. i 2020. matična kompanija Velká Pecka je ubrzo dostigla prag profitabilnosti u Češkoj, pre nego što je Rohlik počeo da ulaže u svoju međunarodnu ekspanziju.

O AUTORU
Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, internacionalni retail analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećeg nemačkog nedeljnog poslovnog lista za FMCG sektor. Takođe, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz grupe i Metro grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji.

Foto: Sebastian Rennack