Piše: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar
Prema statistici Svetske banke, Poljska se nalazi na petom mestu među svim zemljama EU po udelu stanovništva koje živi u ruralnim područjima. U 2022. godini indikator je iznosio 40% ukupnog stanovništva, dok je prosečan EU indikator bio 25%. Podaci GfK Consumer Panel Services u Poljskoj pokazuju da je frekvencija kupovine u ruralnim područjima u 12 meseci, do novembra 2023. godine bila oko 15% niža nego na nacionalnom nivou. Istovremeno, veličina korpe bila je 24,9% veća od proseka zemlje. Ruralni kupci, čini se, mnogo više slede misiju kupovine na jednom mestu za celu porodicu nego njihovi urbani pandani.
Najistaknutiji primer uspešnog prilagođavanja ovoj klijenteli je poljski lokalni prehrambeni heroj Dino. U protekloj godini ovaj trgovac je mogao da poveća svoj prihod za 29,6% na 5,7 milijardi evra na osnovu fleksibilnih deviznih kurseva. Sa visokim dvocifrenim stopama rasta tokom proteklih godina, Dino je napredovao na četvrto mesto u nacionalnoj rang listi prodavnica u Poljskoj. Podaci kompanije pokazuju da je prosečna godišnja stopa rasta prihoda od 2019. do 2022. godine iznosila 24,1% u evrima. Lider tržišta, Biedronka u istom periodu rastao je prosečno 12% godišnje. Broj dva - Lidl dostigao je stopu rasta prihoda od 12,1% godišnje u evrima.
Čini se da Dino dobro služi ruralnom kupcu. Trgovac podržava misiju kupovine na jednom mestu sa punim asortimanom od oko 5.000 artikala - 94% su brendirani i većinom od poljskih dobavljača - na standardizovanim prodajnim površinama od gotovo 400 kvadratnih metara. Istovremeno, Dino je uglavnom odsutan iz velikih gradova, poput Varšave, Krakova ili Vroclava.
Osim snažnog fokusa na poljske brendove, važni za uspeh Dino lanca su uslužni pultovi za sveže proizvode, koje svaka prodavnica ima. Dino se snabdeva mesom iz svoje proizvodnje Agro-Rydzyna, koja je prema podacima objavljenim od strane Ministarstva finansija generisala neto prihod veći od 512 miliona evra u 2022. godini, što je više od 9% maloprodajnog prihoda trgovca (pretpostavljajući neutralnost marže). Takođe, i drugi poljski komšijski supermarketi, kao što su Stokrotka, Lewiatan ili Delikatesy Centrum imaju ovakve pultove kao standard.
Uslužni pultovi u Biedronka trgovini
Poljski lider na tržištu Biedronka, koji veliki deo svojih prodavnica ima van velikih gradova, počeo je uvođenje tradicionalnih pultova u svoje prodavnice krajem 2019. godine. Kako potvrđuje Weronika Gałka, menadžer projekta za uslužne pultove u maloprodaji, do kraja marta Biedronka je instalirala pultove u 1.120 prodavnica svoje maloprodajne mreže, koja inače broji više od 3.570 lokacija širom zemlje. Ekspertiza Biedronke u svežim kategorijama, takođe, može poslužiti kao konkurentna prednost za budući ulazak na tržište Slovačke. Kod ovog južnog suseda Poljske, 46% cele populacije živi u područjima klasifikovanim kao ruralna, što je najviši procenat u celoj Evropi zajedno sa Rumunijom.
Izložen sveži asortiman, takođe, je standardni koncept kod maloprodavca i lokalnog igrača Profi u Rumuniji. U proteklih pet godina trgovac je skočio sa šestog na treće mesto na nacionalnoj rang listi prodavnica i generisao neto prihod od 2,5 milijarde evra u 2022. godini. Prosečna godišnja stopa rasta u evrima od 2019. do 2022. godine iznosila je 16,4%. Lider tržišta, Lidl, u istom periodu rastao je po stopi od 22,9% godišnje, a drugi u redu, Kaufland, za 9,1%.
Takođe, Penny, diskonti Rewe Grupe u Rumuniji jačaju svoje lokalno pozicioniranje uvođenjem uslužnih pultova. Trgovac je nedavno najavio planove da poveća broj prodavnica opremljenih uslužnim pultovima sa trenutnih 200 na 375 prodavnica do 2029. godine. Međutim, pristup je malo drugačiji u odnosu na trgovine Dino, Biedronka ili Profi. Tradicionalne pultovi za sveže proizvode, koji se nalaze ispred kasa, vodi 18 nezavisnih, regionalnih mesara. Dodatno, Penny ima 10 svojih mesara, kao zaostavštinu od konverzije Penny XXL prodavnica, većeg Penny koncepta koji je testiran pre više od deset godina. Kako je kompanija najavila, implementacija mesara nudi više izbora u ključnim kategorijama mesa i mesnih proizvoda i pruža prilike za ponudu na osnovu lokalne potražnje. Iako se nalazi na šestom mestu na nacionalnoj rang listi prodavnica i u senci lidera tržišta, Penny je mogao da poveća godišnji prihod u evrima u proseku za 20,3% od 2019. do 2022. godine. Samo je Lidl uspeo da napreduje malo brže sa godišnjom stopom rasta od 22,9% u istom periodu.
O AUTORU |
Foto: Sebastian Rennack