Summi1
Summit2

Mađarska: Tesco beleži gubitak

TRGOVINA

Iz ugla stručnjaka

22.08.2024

Multi-formatno poslovanje trgovačkog lanca Tesco trpi zbog rastućih troškova i vladine intervencije u formiranju cena. Diskontni lanci nastavljaju da osvajaju tržišni udeo na račun domaćih trgovaca. Suprotno ranije najavljenim planovima, poseban porez na maloprodaju biće produžen i nakon ove godine.

Autor: Sebastian Rennack, međunarodni retail analitičar

Tesco Mađarska je izgubio poziciju prošle godine. Britanski višeformatni trgovac ostvario je neto prodaju od 721,6 milijardi forinti (1,89 milijardi evra) u finansijskoj godini koja se završila u februaru 2024, što je pad od 0,2% u lokalnoj valuti u odnosu na prethodnu godinu. Neto profitna marža kompanije pala je sa 2,7% u 2022/2023. na -3,0% u 2023/2024. godini. Rastući troškovi u kombinaciji sa vladinim ograničenjima cena bili su glavni razlozi za negativan rezultat. Nedavno objavljeni podaci o bilansu pokazuju da su materijalni troškovi trgovca porasli sa 86,5% na 89,3% prodaje prošle godine. Istovremeno, Nielsen IQ izveštava da je tržište FMCG u Mađarskoj poraslo za 15,1% od 2022 do 2023 godine. Spar, drugi po veličini nacionalni trgovac, povećao je neto prodaju u skladu sa tržištem, za 15,2% u lokalnoj valuti prošle godine. Ali kao i Tesco, Spar-ova neto profitna marža pala je dublje u negativan rezultat, na -2,1% sa -1,7% godinu dana ranije (pogledajte grafikon).

Pobednički marš diskontera
Diskonteri nastavljaju da osvajaju tržišni udeo. Penny (Rewe Group), Lidl i Aldi povećali su svoju neto prodaju u lokalnoj valuti redom za 20,6%, 19,1% i 17,5%. Među nemačkim diskonterima, Lidl je bio najprofitabilniji sa neto profitnom maržom od 2,3%, sledi Penny sa 0,9%. Rezultati Aldi-ja su pali u negativan rezultat na -1,9%. Kao i kod Tesco-a, materijalni troškovi su primetno porasli sa 85,1% na 86,5% neto prihoda. Osim toga, troškovi za zaposlene skočili su sa 7,8% na 8,3%.

Međunarodni trgovci nastavljaju da istiskuju domaće igrače
Uprkos snažnom regulatornom pritisku na marže i protekcionističkim ograničenjima na širenje maloprodajne mreže, međunarodni trgovci nastavljaju da otvaraju nove objekte. Prema mađarskoj publikaciji Trademagazine, Penny je povećao neto broj prodavnica za tri - sa 228 na 231, Lidl za pet prodavnica na 202, a Aldi za devet prodavnica na 172. 

Za razliku od ovoga, domaći igrači se bore. Mreža Co-op-a smanjila se za više od 150 prodavnica na 3.680 prodajnih mesta, trgovac Real Hungaria zatvorio je skoro 100 prodavnica, tako da sada upravlja mrežom od oko 1.000 prodavnica, dok je CBA čak dodao šest trgovina, povećavši svoju mrežu na više od 1.990 prodavnica na kraju godine. Međutim, u pogledu prodaje, procenjuje se da su sva tri trgovca izgubila tržišni udeo, što je trend koji traje već nekoliko godina.

Tesco Mađarska je zabeležio negativan neto rezultat u fiskalnoj godini 2023/2024.

Protektivizam usporava 
Kada je reč o vladinim intervencijama u formiranju cena, čini se da je mađarski maloprodajni sektor prošao vrhunac. Inflacija cena hrane u Mađarskoj je negativna od početka godine. U avgustu prošle godine ukinuta su ograničenja cena osnovnih namirnica i zamenjena obaveznim, vremenski ograničenim popustima, koji uglavnom odražavaju poslovni model koji je bio na snazi i pre nego što je inflacija ubrzala. Međutim, najznačajniji uticaj na profitabilnost trgovaca, poseban porez na maloprodaju uveden 2020. godine, biće produžen i nakon 2024. godine. Kako su nedavno najavili mađarski vladini zvaničnici, prihodi će biti usmereni u poseban “odbrambeni fond”.

O autoru
Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, internacionalni retail analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećeg nemačkog nedeljnog poslovnog lista za FMCG sektor. Takođe, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz grupe i Metro grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji.

Foto: Sebastian Rennack